ضعف ایمان و اضطراب دارم

08:52 - 1400/07/03

سلام ببخشید بنده وسواس فکری دارم و چند وقته ضعف ایمان دچار شدم، به وجود خدا شک میکنم، تمام نشانه های وجود خدا و... را برای خودم میگم ولی فاییده نداره خیلی مضطرب و نگرانم، نمیدونم چجوری اون ایمان قبلیمو برگردونم، میترسم ایمانمو از دست بدم، خواهشا کمکم کنید. 

------------------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: https://btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/184064

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 2 =
*****
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر گرامی:

از اینکه به خودتون اهمیت میدید و برای حل این چالش با ما مرتبط شدید، اقدام شما قابل ستایش هست.

این حس که در درون شما چالشی بوجود اومده و در صدد برطرف کردن اون هستید خود نشانه سلامت روح شماست. بر خلاف دیگران که اونقدر دچار روزمرگی و خودفراموشی شدن که چنین دردی رو حس نمی کنند. پس قدرخودتون رو در وهله اول بدانید.

از اینکه عقاید خودتون رو مرور می کنید معلوم هست که به لحاظ شناختی مشکلی ندارید و هر موقع که بخواهید می توانید به آموخته های خود مراجعه کنید.

اما مشکل کار کجاست؟

هر چند خود شما بهتر می تونید خودتون رو آسیب شناسی کنید و مشکل رو در یابید، و از اونطرف چون امکان گفتگوی چهره به چهره با شمای بزرگوار نیست چند توصیه که امید هست مفید واقع بشه ، خدمت شما عرض میشه!

1- تنوع در آموخته های عقیدتی داشته باشید: اگر تا کنون با برخی روشهای استدلالی جهت تثبیت عقایدتون بهره میگرفتید سعی که این روشها رو با مطالعه با منابع دیگه تنوع ببخشید.حتی از حرکت انفرادی و صرفا مرور ذهنی، می توانید با دیگران وارد گفتگو شوید، با دوست خود مباحثه عقیدتی بذارید، از طرف مقابل بخواهید به شما انتقاد کنند و شما هم در صدد جواب باشید تا دایره معلوماتتون افزون بشه، حتی می توانید این آموزه ها رو به نوجوانان تعلیم بدید. اجازه بدید از این حالت کلیشه ای و فردی بیرون بیایید، با مباحثه و و گفتگو این آموخته بیش از پیش بر دل شما خواهد نشست که در اینصورت از حیطه صرفا شناختی در ذهن، به عقیده در قلب سرایت خواهد کرد.

2- وسواس فکری معمولا ناشی از هجوم و پذیرش افکار منفی به ذهن است. و مقابله با اون در ذهن باعث میشه که ذهن، حالت تنشی و فرسایشی به خود بگیره و خسته بشید. زود رنج بشید و اعتماد به نفستون کم بشه و احیانا دچار اشتباه بشید. با ارتکاب اشتباه ، روحیه شما رو مجددا ضعیف و همینطور این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد. چه باید کرد..؟

لازم هست این چرخه رو با ورود افکار مثبت بشکونید. خودتون رو از پیله افکار منفی که دور خودتون پیچوندید خلاص کنید. برنامه های دسته جمعی داشته باشد، دید و بازدید قوم و خویش برید، تفریح کنید، قبل از اینکه شبهات به سراغ شما بیایند خودتون پیشقدم بشید و اهل تفکر بشید تا جلوه های جدیدی از خود و نظام هستی و زیبایی های اون دستگیرتون بشه، با کار خوب ، حال دیگران رو خوب کنید و سعی کنید این چار دیواری که احیانا شما رو محصور کرده و دچار انزوا شدید خراب کنید، به پدر و مادر خودتون خدمت کنید، حیا رو کنار بذارید و دست و پای اونها رو ببوسید و از این نشاطی که بهتون میرسه لذت ببرید. دنیای خارج از ذهن شما بسیار زیباست فقط کافی است با این دستورالعملها، میزبان زیباییها باشید.

3- هر چند از گناه اجتناب می کنید اما محض اطلاع اینکه، گناه به شدت برای روح، انرژی منفی جذب مکنه. بخصوص گناهان رفتاری و دیداری!
با گناه ، تاریکی ، قلب رو احاطه می کنه، باعث می شه که قلب، نورانیت معارف رو درک نکنه هر چند به لحاظ شناختی و معلومات، نمره اول کلاس باشیم.  مکانیزم آدمی اینگونه است که ذهن بعد از شناختن معلومات، در صورتی به قلب سرایت می کنه و به اطمینان میرسه که با عمل و جوارح، با آموخته های خود عمل کنیم و با رعایت تقوا، اون آموخته ها رو برای خود نهادینه کنیم که در اینصورت "عقیده" تبدیل به "ایمان" خواهد شد و معلومات از فضای ذهن به قلب سرایت خواهد کرد. و ایمان همان نوری است که با این فرایند به دل می تابد و دل رو آروم می کنه. دل که آروم شد، لذت واقعی رو با اعماق دلتون خواهید چشید و گمراهی دیگران و جوّ جامعه بر شما اثر نخواهد گذاشت. (ایه 105 مائده)
 در این فرایند گناه بزرگترین مانع خواهد بود. که باعث می شه روح رو کوچیک کنه، و با کوچکترین مساله ای عصبی بشیم و در ارتباط با دیگران درست نتونیم ارتباط برقرار کنیم.

دراین دستورالعملها اگر باز هم سوالی به ذهنتون اومد، با ما در جریان بذارید

موفق باشید