چرا در شهر مشهد ادم فقیر وجود داره؟

08:13 - 1401/03/03

با سلام وخسته نباشید فراوان .سوال من شبهه ای که یکی از زائران حرم آقا علی ابن موسی رضا مطرح کرد ومن از بی سوادی پاسخی نداشتم هست که چرا اینقدر باید حرم آقا پر از  تجملات هست لوسترها وفرشها و غیره... ولی اطراف حرم آدمهای بدبخت که دستفروشی می‌کنند باید باشند .؟ من جوابی نداشتم ولی با ایشون هم موافق نبودم

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/209569

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 13 =
*****
تصویر محمد سفرکرده

با سلام خدمت شما کاربر گرامی و تشکر بابت اعتمادی که به سایت اندیشه برتر داشتید.

مخارجی که برای اماکن متبرکه مانند حرم‌‌های اهل بیت، مساجد، زیارتگاه‌ها و... ارتباطی به فقر مردم ندارند. هر دوی این امور مهم هستند و باید به هرکدام  به صورت جداگانه پرداخته شود. 

فقر در جامعه علل مختلفی دارد، بخشی ناشی از تصمیمات اشتباه دولتمردان است، بخشی به خاطر عدم تلاش خود مردم و بخشی به خاطر عدم توجه ثروتمندان به فقراء و بخشی به خاطر دلایل دیگر است.

برای حل مشکل فقر باید به تمام این نکات توجه کرده و هرکس به اندازه‌ خودش در این باره تلاش کند.

در احادیث ما تاکید فراوانی به دستگیری نیازمندان شده و زندگی خود اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز گویای این مسئله است. امام حسن علیه‌السلام دو بار تمام اموال خود را به فقراء بخشیدند. امام علی علیه‌السلام هر شب برای یتیمان و نیازمندان کوفه غذا می‌بردند و .... هزاران مثال دیگر که خود شما حتما بهتر از ما در این باره آگاهی دارید.

در کنار توصیه‌های ائمه به فقرا، روایات و دستورات بسیاری نیز از ائمه رسیده که شیعیان را به زیارت اهل بیت تشویق کرده‌اند. برپایی مجالس عزای امام حسین علیه‌السلام و به طور کلی تعظیم و بزرگداشت شعائر دینی بسیار مورد توجه و اهتمام اهل بیت علیهم‌السلام بوده است.

برای داشتن یک جامعه مطلوب و شایسته باید به عوامل گوناگونی توجه کنیم. یکی از این عوامل، مسائل فرهنگی است. 

افراد جامعه نیازمند امور معنوی و ارتباط روحی با اهل بیت هستند. بهترین مکان برای این ارتباط و تقویت دوباره شور و شوق دینی و محبت اهل بیت، حرم‌های اهل بیت علیهم‌السلام است. 

به همین خاطر نیز همواره این مکان‌ها شلوغ است. طبیعی است به نسبت جمعیتی که برای زیارت می‌آیند باید وسعت این مکان‌ها و امکانات لازم فراهم شود. همانطور که ساخت مکان‌هایی برای تفریح و نشاط مردم مانند پارک‌ها سینما‌ها و ... لازم است؛ ساخت و گسترش مکان‌های مذهبی که به تقویت باورهای دینی کمک می‌کند نیز ضروری و لازم می‌باشد.

نکته جالب اینکه پارک‌ها و سینماها از پول دولت هزینه می‌شود؛ ولی کسی نمی‌پرسد چرا این پول به طور مساوی بین مردم فقیر تقسیم نمی‌شود؛ اما هزینه‌های حرم اهل بیت که به طور عمده از موقوفات مردمی تامین می‌شود و دولت نقشی در آن‌ها ندارد برخی دائم ایراد می‌گیرند که چرا این اموال برای فقرا هزینه نمی‌شود.

همانطور که گفتیم هر دو لازم است؛ اگر امور معنوی و دینی در جامعه کمرنگ شود کمک به نیازمندان نیز کم می‌شود. بر خلاف ادعاها بیش از هر قشر دیگری این مذهبی‌ها و محبان اهل بیت هستند که به فقراء بدون هیچ ادعایی کمک می‌کنند. 

با تشکر از شما برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید:
https://btid.org/fa/news/172251
https://btid.org/fa/news/169837