راهکار دعوت دیگران به نماز

10:15 - 1401/04/18

سلام و عرض ادب
پدرم خیلی در نماز هاش اشاره بسیار می کند باید چیکار کنم با توجه به این که گفتید نماز باطل میشود با اشاره زیاد بهشون گفتم ولی متاسفانه فشار مالی زیاد بهش فشار آورده و نمی دونم چیکار کنم و مادرم همین طور ولی کم تر از پدرم لطفا بگید   چیکار کنم؟

و  با وجودی که خیلی تو نماز اشاره می کنن خیلی زود نمازاشون رو تمام می کنند

وحتی نماز هاشون رو هم خییییلی سبک می شمارند
نماز ظهر هاشون پانزده الی بیست دقیقه
فاصله هست تا نماز مغرب چیکار باید کنم

باید به اون هایی که نماز نمی خونند
یا سبک می شمارن چی گفت ؟

مثلا عمه م نماز نمی خونه بهش می گم قیامت هست
مگه قیامت رو قبول نداری میگه چرا قبول دارم
میگم خوب قیامت عذاب های بسیار سختی داره واسه اونایی که نماز نمی خونن
میگه من قبول دارم ولی عذاب هایی که میگن داره رو قبول ندارم ؟

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/214183
تصویر زاهدی مقدم محمد

با سلام و احترام خدمت شما کاربر گرامی

دلسوزی شما برای اصلاح امور عبادی دیگران، به ویژه خویشان، جای بسی شکر و سپاس‌گذاری دارد. این دغدغه شما در اصلاح امور عبادی بندگان، بی‌گمان ناشی از معرفت ایمانی و شعوری دینی بالای شماست که باید قدر این نعمت را بدانید و آن را ادامه دهید. اما درباره اصلاح امور عبادی و هدایت دیگران به سوی راه درست، شما تا اندازه ای تکلیف و وظیفه دارید و اگر از آن اندازه گذشت تکلیفی به عهده شما نیست.

در این اصلاح شرط اول آن است که فرد خود بخواهد امور عبادی خود را اصلاح کند، در غیر این صورت، اگر هزاران بار هم شما تذکر بدهید فایده ای در اصلاح ندارد. گاهی فرد می‌خواهد اصلاح کند اما عادت غلط و گاهی بی سوادی یا کم سوادی یا لج بازی اجازه اصلاح رفتارهای عبادی در نماز و دیگر مسائل دینی را به او نمی دهد. به نظر می‌رسد پدر و مادر بزرگوار شما از سر عادت یا فشار اقتصادی و دیگر امور مانند آن مرتکب چنین عملی می‌شوند و عمدی در این کار نیست. اما در عین حال چون صورت نماز را به هم می زند نماز باطل می شود. بنابر این شما تلاش کنید با نصیحت و حفظ احترام کامل و بامحبت ایشان را از این رفتار غیر متعارف و غلط آگاه و ترک دهید.

درباره نماز عمه و دیگر اقوام نیز با توجه به اینکه به قیامت و حساب و کتاب اعتقاد دارند با بیان فلسفه نماز و اهمیت آن، آنها را به این امر واجب و مقدس تشویق کنید و از عواقب دنیوی و اخروی و برزخی کسانی که نماز و تکالیف الهی را عامدانه ترک می کنند یا سبک می شمارند، سخن بگویید، از روایات و داستان هایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنید.

در پایان دو کتاب و یک لینک برای راه های تشویق به نماز برای استفاده شما معرفی می گردد:
کتاب آشنایی با نماز و کتاب شیوه های دعوت به نماز اثر استاد قرائتی؛
https://b2n.ir/t05243
http://btid.org/node/160698

موفق باشید.