دختر با پسر چه فرقی داره؟

12:59 - 1401/09/15

دانش آموزان میپرسند چرا خدا ما را دختر آفرید چرا دختر باید موهاش بپوشونه ولی پسر نه چه فرقی باهم دارن؟

http://btid.org/node/227579

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 0 =
*****
تصویر حجت الله آتش افروزمند

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما و تشکر از دغدغه تون نسبت به دانش آموزان

تمرکز سوال شما بر دختر خلق شدن است. در واقع دختر بودن با یکسری محدودیت های عرفی و شرعی تصور کرده و از خلقت خود به شکل دختر ناراضی بوده است.

به نظر می رسد اگر تمرکز بر هدف خلقت صورت بگیرد، این سوال خودبه خود ضعیف شود. باید گفت غرض خداوند از خلقت انسان و کل نظام آفرینش، هرگز سود شخصی نبوده، بلکه هدف او لطف به بندگان بوده است. از این جهت برای او همانطور که خلقت انسان سودی ندارد، چون هیچ نقصی ندارد که با خلقت انسان کامل شود. برای او دختر یا پسر بودن افراد هم برایش تفاوتی ندارد.

نکته دیگر باید توضیح دهید که محدودیتی که بر اساس واقعیت باشد، عین حکمت است. مرد و زن با توجه به خلقتی که دارند و تفاوت های جسمی و روحی متعددی که دارند، رسالت ها و وظایف خاصی نیز دارند. اگر کسی انتظار دستورالعمل مساوی برای هردو داشته باشد، بر اساس واقع حکم نکرده است.

مثالی بزنم که پاسخ روشن شود، تراکتور را در نظر بگیرد، با توجه به کارایی تراکتور باید بدنه آن بسیار سنگین، زمخت و سفت باشد. لاستیک آن باید بزرگ و قوی باشد. فرض کنید کسی بیاید و تراکتور را با پراید مقایسه کند بگوید چرا تراکتور شیشه ندارد ولی پراید دارد؟ چرا سروصدای پراید کم است ولی تراکتور پر سروصدا است؟! این ظلم است. 

همانطور که می بینید منطقی نیست و باید به کارکرد هرکدام و نقشی که دارند توجه شود. در مورد انسان نیز اینگونه است. دختر با ظرافت ویژه ای برای اهداف بسیار والایی و پسر  نیز برای نقش دیگری آفریده شده، حال چگونه می توان انتظار داشت شرایط و دستورات برای این دو یکسان باشد؟! 

مهم کمال و سعادتمندی است که خداوند هیچ تفاوتی نگذاشته و هر کسی چه پسر و چه دختر می تواند به اوج کمالات  و دختر یا پسر بودن سبب کمال یابی و بهشتی شدن نمی شود. دستوراتی که خداوند مشخص نموده، بهترین دستورات هستند؛ چراکه او خود ما را آفریده و خودمان را از خودمان بهتر می شناسد. پس باید با شکر به درگاه او، بندگی بهتری داشته باشیم.

موفق و موید باشید.