ملاك انتخاب طرح و رنگ لباس، از زبان امام صادق (ع)

13:46 - 1392/07/07
رهروان ولایت ـ شايد هم بخش عمده‌اي از سردرگمي مردم و به تبع آن، شلوغي بازارها ريشه در همين مساله دارد. قطعاً همه ما اين تجربه را داريم كه گاهي براي خريد لباسي وارد دنيايي از رنگ و طرح‌هاي مختلف مي‌شويم امّا در نهايت، به انتخاب مناسبي نمي‌رسيم
حجاب

با تنوّعي كه در طرح و رنگ لباس‌ها پيش آمده، اين دغدغه هميشه همراه دختران و پسران هست كه جداي از بحث گراني و ارزاني، از بين اين همه لباس‌هاي متنوّع، كدام را انتخاب كنم؟ آيا اين لباس به جايگاه اجتماعي من لطمه نمي‌زند؟ بين هم‌كاران و دوستان يا توي دانشگاه و پيش هم‌كلاسي‌ها و اساتيدم، سبك نمي‌شوم؟

يا حتّي برعكس؛ گاهي مي‌گوييم اين لباس خيلي خوب و قشنگ است، امّا هيچكدام از دوستان من مثلاً كت و شلواري نيستند، شايد پوشيدن اين لباس باعث شود آنها با من راحت نبوده و از من دوري كنند.

پس اين يك دغدغه و فكر است، شايد هم بخش عمده‌اي از سردرگمي مردم و به تبع آن، شلوغي بازارها ريشه در همين مساله دارد. قطعاً همه ما اين تجربه را داريم كه گاهي براي خريد لباسي وارد دنيايي از رنگ و طرح‌هاي مختلف مي‌شويم امّا در نهايت، به انتخاب مناسبي نمي‌رسيم و دست خالي بر مي‌گرديم، فردا هم روز از نو و روزي از نو!

امام صادق(ع) در چند كلمه، به صورت مختصر و مفيد، ملاك‌هاي يك لباس مناسب را بيان كرده و می‏فرماید:
«وَ اَمّا اللِّباسُ یَحْمِلُکَ عَلَی الْعُجْبِ وَ الرِّیاء وَ التَّزْییِنِ وَ التَّفاخُرِ وَ الْخُیَلاءِ فَاِنَّها مِن آفاتِ الدِّینِ وَ مُورِثُهُ الْقَسْوَهُٔ فِی الْقَلْبِ؛ لباست، لباسی نباشد که تو را به گناه خودپسندی، ریا، آراسته نشان دادن، مباهات به دیگران، فخرفروشی و تکبر، آلوده کند که تمام این‌ها از آفات دین و موجب سختی دل است».[1]

كاملاً اتّفاقي، همين امروز كه يك آقايي رو ديدم كه با شلوار زرد رنگ و پيراهن صورتي و كفش‌هاي قهوه‌اي توي پياده رو قدم مي‌زد، به اين روايت زيبا رسيدم؛ با خودم فكر مي‌كردم؛ خدايا اين لباس با كدام يك از ملاك‌هايي كه امام صادق (ع) مي‌فرمايد مطابق هست؟ كدام موقعيّت اجتماعي، با آغوش باز، پذيراي اين تيپ و سر و وضع است؟

بهتر نيست آراستگي و زيبايي را با مدل‌هاي ساده‌تر امتحان كنيم؟ من معتقدم اگر امام معصوم، اين نوع پوشش را توصيه مي‌كند، قطعاً جذّابيّت آن هم بيشتر است و نهادهاي مختلف جامعه، پذيراي اين‌چنين شخصيتي خواهند بود.

 

منبع:
1. عبدالرزاق گیلانی، مصباح الشریعه، پیام حق، ص ۶۹، تهران، ۱۳۷۷.

 

کلمات کلیدی: 

نظرات

تصویر mohammadali

به نظر من ما باید دنبال زیبایی باشیم نه قشنگی
زیبایی ظاهری وقتی نتیجه زیبایی درون و باطن انسان است ولی قشنگی یه چیز ظاهری و موقتی است

تصویر سروناز20

لباس باید لباسی باشه که ضمن این که متعارف باشه باعث بشه در درون اون احساس امنیت و آرامش داشته باشیم... هم از نظر رنگ هم ازنظر مدل و.. یعنی نه تو چشم باشه نه زننده ...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 2 =
*****