سوال اخلاقی: در مقابل فحاشی و بی احترامی و تهمت مادرم نسبت به شوهرم چه راهی گذاشته ؟

10:39 - 1402/11/23

سلام وقت شما بخیر

شرع  در مقابل فحاشی و بی احترامی و تهمت مادرم نسبت به شوهرم چه راهی گذاشته ؟ در مقابل قطع رحم و صله و رفت وامد نکردن پدر ومادر با دختر چه راهی هست الان ۷ساله ؟ ایا پدر ومادر میتونن  بین خواهربا خواهر داماد با داماد فاصله بندازن و اونا از ترس مادرم وپدرم نمی تونن با من حرف بزنن ؟ تکلیف من چیه منو راهنمایی کنین بخدا ی احد وواحد همسرم انسان شریفی هست من به خاطر رفتار پدر ومادرم وخواهرام از بچه ها وهمسرم خجالت میکشم وبه خاطر اینکه من هوای شوهرم رو دارن بامن حرف نمیزنن و خونه ام نمیان و قهرن ؟حکم شرع چیه ؟
شاید باور نکنید فحش وافترا زدن دایی ومادرم به همسرم و سکوت پدرم در مقابل اینا و جبهه گرفتن همه ی خواهرام و برادرام علیه من و تهدید مادرم و بی اهمیت کردن من و بردن ابروی من و همسرم توسط همشون منو داره عذاب میده من راضی به این کارای اونا نیستم قلبا پدر ومادرم رو دوست دارم وعاشقشون هستم از یک طرف هم عزت نفس دارم هم خودم وهم خونواده ام قبل از این هم قهر کرده بودن ولی بیچاره همسرم به خاطر من کوچیک شد ولی بازهم به ما احترام نمی کردن و بی تفاوت بودن و موفقیت بچه هام رو بی ارزش کردن به دامادم بی اهمیت هستن واین رفتاراشون عذابم میده پیش خونواده ام سر افکنده ام از بچه هام وهمسرم به خاطر رفتار نامعقول اونا شرمنده ام
الان موندم بین اب واتش من قطع رابطه نکردم اونا سلام نمیدن جواب سلامم رو هم نمیدن موندم به خدا چی کار کنم چن بار زنگ زدم اونا زنگ نزدن ومن موندم چی کار کنم فقط میگن ما خوشمون نمیاد حالا شما جواب بدین اگه کسی که خوشش نمیاد از من یا ما من باید اویزونش باشم  زندگی تحت تاثیره این حرکات اوناست پدرم نسبت به بهبود این مساله هیچ کاری نمی کنه چون مادرم اجازه این کار رو بهش نمیده
انقد حرف دارم قلبم داره میترکه احساس پوچی دارم

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/281121
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر

از توصیفات جنابعالی معلوم هست که شرایط بغرنجی دارید. از چالشی که در آن واقع شدید متاثر شدیم، امیدوارم هر چه زودتر از این شرایط خارج بشید ولذت با هم بودن رو مجددا مثل گذشته بچشید.

اما نفرمودید دلیل این همه بغض و کینه نسبت به شوهر شما از چه بابت هستش؟ دلیل این همه اهانت و بی احترامی چی هست؟ شاید در صورت بیان، بهتر بشه راهنمایی کرد.

اما سوال از شرع کردید، احترام به والدین واجب است در هر شرایطی. حتی اگر والدین اهل افترا و اهانت و دروغ باشند باز هم احترامشون لازم هست. البته میشه والدین رو مستقیم یا غیر مستقیم نقد و انتقاد کرد، اما نقد و انتقاد به معنای بی احترامی نیست.

از طرف دیگه قطع صله رحم هم حرام است. یعنی اینگونه که قصد کنید که هیچ ارتباطی با والدین خود نداشته باشید. صله رحم الزاماً این نیست که حتما بهشون سر بزنید، خیر. تماس و پیامک هم می تونه مصادیقی برای صله رحم باشه. حتی اگر اونها جواب ندن، اما شما قطع کننده رابطه نباشید. با این وسائل ارتباطی جزئی، دیگه لازم نیست شما آویزون اونها باشید. و اصلا صله رحم رو نباید با این تعابیر (مثل آویزون شدن) همراه کرد. صله رحم یکی از واجبات الهی است که فوائد روحی و جسمی (مثل زیادی عمر) رو در پی خواهد داشت.

اما پیشنهاد ما این است که : شما باید از یک نقطه شروع کنید و این نقطه رو توسعه بدید. به این معنی که در بین افراد خانواده پدری، ببینید چه کسی کمتر با شما تنش داره، اگر پدر شما اینگونه است خب از پدرتون شروع کنید. گاه گاهی ایشون رو به تنهایی برای مهمانی دعوت کنید، بدون هیچ چشم داشتی این کار رو بکنید. یعنی توقع نداشته باشید از این به بعد با یک دعوت از شما حمایت کنه.به هیچ وجه دلیل دعوت خودتون رو بر ملا نمی کنید. بعد از نفر اول ، نفر دوم رو که باز کمتر اهل تنش با شماست دعوت کنید، و همینطور ، شما با این کار دل اونها رو به سمت خود و شوهرتون جذب می کنید، و دیگه مثل قبل تنها نیستید. بعد که به یک تیم قوی تبدیل شدید، حالا نوبت به مادر و بقیه می رسه. بهر حال ذهنیتی که مادر و اطرافیان نسبت به شما و شوهر شما دارن باید برطرف بشه و شما باید از یک جایی شروع کنید، که به نظر میرسه این پیشنهاد می تونه راهگشا باشه. چون صرف بخشندگی و دعوت کردن باعث نرم شدن قلبها میشه.

اگر هم می بینید که این کار شدنی نیست (که ما توصیه نمی کنیم تسلیم بشید، امتحانش ضرر نداره)، به همون حداقل صله رحم که تماس و پیامک باشه بسنده کنید.

موفق باشید

تصویر دریافت سوالات

سلام

من جوابیه شما رو تو سایت خوندم ولی راهی که شما پیشنهاد کردین رو امتحان کردم ولی متاسفانه کینه ای که مادرم نسبت به شوهرم داره تمومی نداره ومن چون از شوهرم دفاع میکنم  مورد غضب مادرم گرفتار شدم اونا خودشون بهتر از هر کسی میدونن که شوهرم نه مال مردم خوره نه دزده ولی خب متاسفانه منم دلیل این کینه مادرم رو نسبت به همسرم نمیدونم وحتی خود همسرم هاج وواج  از رفتار اونا
سوال من از شما این بود که الان تو این شرایط من باید حامی خانواده و شوهرم باشم یا طرف اونا
یه مورد رو بهتون بگم خواهر همسرم بد سرپرسته ویک بچه داره من گاه گداری کمک حالشم مادرم نسبت به این موضوع معترض هست ‌که چرا باید با خواهرهای شوهرت صمیمی بشی حتی به این خاطر با اونام قهرکرده مادرم
موضوع خیلی بهم ریخته هست ومجال توضیح نیست وقت شما هم گرفته میشه ببخشید

تصویر روئین تن مهدی

سلام مجدد خدمت شما کاربر محترم

از آنچه توصیف کردید و این که می فرمایید که هیچ دلیلی برای کنشگری های مادرتون پیدا نمی کنید و شوهر شما هم از این قضیه مات و مبهوت مانده، که چه بسا این نوع برخوردها ناشی از همون ذهنیت سنتی و قدیمی است که بین مادر زن و داماد وجود داره، بخصوص اگر این قضیه مربوط به مسائل روانشناختی باشه تقریبا نمی شه کاری کرد، یعنی تغییر دادن آدمها نسبت به خصوصیاتی که در اونها نهادینه شده خیلی سخت هستش. و تلاش شما نوعا بی نتیجه است. راه کلی حل این قضیه این هست که ذهنیت مادر شما عوض بشه و یک ذهنیت مثبت جایگزین اون ذهنیت سنتی و قدیمی بشه، حالا یا با هدیه دادن به مادر و  گفتن اینکه این از طرف شوهر تون هست یا کارهایی از این دست، اما باز هم این رویه زمان بر هست.

نهایت کاری که می تونید بکنید این هست که شما تا می تونید از کارهایی که حس منفی در مادرتون ایجاد می کنه، به طور علنی پرهیز کنید و حتی المقدور کارهاتون رو مخفیانه انجام بدید. مثل کمک کردن به خواهر شوهر که لزومی نداشت مادر شما متوجه این قضیه بشه. 

در مواقع چالشی قطعا شما باید شوهر خودتون رو مقدم بدونید، چرا که با حفظ احترامی که برای مادرتون دارید بعضی از کنشگری هایی که مادرتون دارند دخالت در امر شخصی و خانوادگی شما محسوب میشه، و حفظ پیوند محکم خانوادگی شما با شوهرتون در اولویت قرار داره. اما تا اونجا که می تونید باید به شکل صوری و ظاهری خودتون رو حامی مادرتون قرار بدید. به قول خودمونی باید فیلم بازی کنید. این فیلم بازی کردن بخاطر یک مصلحت عظیمی مثل حفظ روابط خانوادگی اشکالی نداره. وقتی با مادرتون مواجه میشید، گشاده رو باشید، ابراز دوستی کنید، گاهی کارهای خونه اش رو انجام بدید، به طور صوری حرف رو تایید کنید یا در قبال درخواستهاش کج دار و مریز برخورد کنید که در ظاهر شما رو مدافع و حامی خودش ببینه. اما در عمل جانب شوهر خودتون رو بگیرید.

موفق باشید