سوال فقهی - اخلاقی: حقوق افرادی که دیر پرداخت میشه حق الناس است؟

12:52 - 1403/03/28

سلام
ببخشید سوالی داشتم. افرادی که شاغل هستن گاهی توی جاهایی کار میکنن که حقوق شون به موقع پرداخت نمیشه مثلا قراره ماهانه حقوق بگیرند اما دیرکرد داره مثلا یک و نیم ماه یا دو ماه طول میکشه تا حقوق یک ماهشون پرداخت بشه ممکنه کسی دستش تنگ باشه وتوی این مدت استرس وفشار روحی فراوانی رو تحمل کنه آیا این دیرکرد حق الناس حساب میشه یا نه؟
سوال دیگه اینکه بعضی وقتا یه جایی کار میکنیم واز محیط یاشرایط شون راضی نیستیم وبعد مدتی دیگه اونجا نمیریم بعد اون صابکار دستمزد اون مدتی که اونجا کار کردیم رو نمیده انگار به اون دنیا اصلا اعتقاد نداره خیلی راحت حق مارو میخوره میخواستم ببینم تکلیف ما با اینطور آدما چیه؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/306069
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

در هر دو سوال باید قراردادی که امضا کردین رو دید. گاهی در قرار داد اومده که شرکت مجاز است که حدود 45 روز (کمتر و بیشتر) حقوق رو به تعویق بندازه. اما اگر در قرارداد چنین چیزی نیومده در صورتی که بدهکار توانایی پراخت رو داشته باشه اما عمدا به طلبکاران (کارکنان شرکت) پرداخت نکنه معصیت کرده و تبعات منفی که شامل حال کارکنان میشه رو ضامن هست .
باز در مورد سوال دوم باید قرار داد رو دید، گاهی در قرارداد میاد که اگر کارمند یا عامل، بدون اطلاع قبلی از شرکت خارج شود خسارت ترک کار بر عهده شخص عامل خواهد بود، و شاید بابت این خسارت از حقوقی که باید به شما داده میشد صرف نظر شده باشه. در غیر اینصورت اگر چنین مفادی وجود نداشته باشه، زحمت و کار شما محترم خواهد بود و دارای ارزش و بر گردن صاحب کار خواهد ماند.
موفق باشید