نظرات توفیقی

Retrato de توفیقی توفیقی 24 Nov, 2022 پسرم فقط به مرگ فکرمیکنه....

سلام علیکم

از حضور شما و اعتماد به ما تشکر می‌کنم.

هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش از صحت و سلامتی فکری و رفتاری برخوردار باشد و در زندگی به آنها افتخار کند، حتما افکار و رفتارهای فرزندتان موجب نگرانی و ناراحتی شما شده است، که با راهنمایی‌ها و پیگیری‌هایی که خواهید داشت ان شاالله رفع خواهد شد.

به عنوان راهنمایی چند نکته خدمتتان عرض می‌کنم لطفا به آنها دقت کنید و بر اساس آنها عمل نمایید:

اولین نکته این است که باید او را درک کنید و با او رابطه مثبت برقرار کنید و همدلی داشته باشید.

نکته دوم: توجه به نقش پدر و اهمیت ارتباط او با فرزند پسر در تربیت و اصلاح رفتار اوست، که باید برای برقراری رابطه با فرزند وقت مفید و کافی بگذارد.

نکته سوم: در خصوص مشکلی که فرمودید در اولین قدم باید به شناسایی عوامل آن بپردازید، برخی از علت‌های احتمالی این مساله این موارد می‌تواند باشد:

الف: وجود بیماری طبی همچون اختلال در هورمون‌های مربوط به غده تیرویید که در این مورد باید به پزشک مراجعه نمایید تا با کنترل کردن آن بهبودی حاصل شود. اختلال در هرمون تیرویید می‌تواند این علایم را در فرد ایجاد کند.

ب: افسردگی؛ که برای تشخیص این مساله نیاز به مصاحبه و ارزیابی توسط روانشناس یا روانپزشک می‌باشد، در صورت وجود چنین مشکلی با دارو و درمانهای روانشناختی درمان خواهد شد.

ج: ممکن است این مساله به خاطر انجام یک رفتار اشتباه خواسته یا ناخواسته مثلا دعوا کردن و ایجاد اتفاق برای فرد مقابل باشد یا مساله ای که موجب عذاب وجدان او شده است؛ بنابراین با برقراری رابطه حسنه و بدون سرزنش کردن یا تحقیر و توبیخ، به آنچه در ذهنش می‌گذرد یا علت احتمالی آن پی ببرید و با عنوان کردن آن راهنمایی های دقیق‌تری دریافت کنید.

د: عشق و یا شکست عشقی نیز می‌تواند دلیل دیگری برای این مساله باشد.

ه: دلایل بسیاری دیگر می‌تواند وجود داشته باشد که اگر شما نمی‌توانید خودتان تشخیص بدهید، با مراجعه به روانشناس به صورت حضوری با مصاحبه تخصصی و تشخیصی می‌توان به علت مساله پی برد و درمانهای لازم انجام بگیرد.

نکته چهارم: در مواردی که فرد به مرگ و یا خودکشی فکر می‌کند نیاز به مداخله سریع است و نباید از این مساله بی تفاوت عبور کرد، بنابراین لازم است حتما به صورت تخصصی دنبال نمایید.

نکته پنجم: با توجه به اینکه فرمودید پسرتان 15ساله است، او دانش آموز است، بنابراین می توانید به مشاور مدرسه مراجعه نمایید، علاوه بر آن می‌توانید در موارد لازم با هماهنگی مشاور مدرسه به مرکز مشاوره مربوط به منطقه یا ناحیه تحصیلی او مراجعه نمایید و در صورتی که مدرسه او مشاور ندارد می‌توانید مستقیما به اداره آموزش و پرورش منطقه مراجعه نمایید تا خدمات تخصصی به صورت رایگان به شما ارائه کنند.

لطفا موارد ذکر شده را پیگیری کنید و نتیجه آن را به ما گزارش نمایید، در ادامه اگر نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید مطرح کنید در خدمتتان هستیم.

موفق باشید.

Retrato de توفیقی توفیقی 23 Nov, 2022 سوال اعتقادی: انگار کسانی درحال اذیت کردنش هستند....

سلام علیکم

از حضور شما و اعتماد به ما تشکر می‌کنم.

مشاهده چنین رفتارها و سخنانی که به نوعی عجیب و غریب است، موجب نگرانی شما شده است، امیدوارم با راهنمایی‌ها و پیگیری‌هایی که انجام می‌دهید مشکل برطرف شود.

این که دختر شما احساس می‌کند افرادی در حال اذیت کردن او هستند یا افکاری در ذهنش مبنی بر کنترل شدن و افکار بدبینی نسبت به اعضای خانواده وجود دارد، حالتی است که برای برخی از افراد ایجاد می‌شود و در این زمینه مراجعین متعددی داشته‌ایم. حال این مساله چیه و چرا اینجوری می‌شه و چه باید کرد خدمتتون عرض خواهم کرد.

عموما این مساله ناشی از یک اختلال در کارکرد زیستی و فعالیتهای عصبی و هورمونی سیستم مغز و اعصاب و غدد درون ریز می‌باشد. زمانی که این حالت در فرد اتفاق می‌افتد رسیدگی و پرداختن سریع به درمان خیلی مهم خواهد بود.

برای این که این مشکل برطرف شود لازم است ابتدائا مساله از جهت وجود اختلال طبی و جسمی مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز به دارو درمانی با این روش بهبود پیدا کند.

در بسیاری از موارد این مشکل مانند بسیاری از بیمارهای جسمی می‌باشد، گاهی وقتها مثلا شما گرفتار ویروس سرماخوردگی می‌شوید و علایمی همچون آبریزش و عطسه و سرفه نمایان می‌شود گاهی اوقات هم اختلالی در هورمونها از جمله اختلال درتیرویید ایجاد می‌شود که می‌تواند علایمی همچون توهم و هزیانهای مختلفی ایجاد کند. جالب اینجاست که توهم به صورتی است که برای فرد تجربه کننده به صورت یک امر واقعی و نه خیالی تظاهر می کند؛ در حالی که کاملا خیالی است و واقعی نیست.

بنابراین لازم است در اولین قدم یک ارزیابی کلی جسمانی انجام شود.

برای بررسی دقیق حتما در گام اول به پزشک متخصص مراجعه کنید، بررسی مشکل تیرویید و اختلال در هرمون تیرویید باید مورد بررسی قرار بگیرد.

برای رفتن پیش متخصص هم می‌توانید به متخصص اعصاب و روان ببرید، با مراجعه به متخصص در صورت نیاز ارجاعات مورد نیاز و تخصصی و یا انجام آزمایشات لازم انجام خواهد گرفت.

 در قدم بعد و پس از بررسی‌های تخصصی در صورتی که مشکلی جسمی و طبی وجود نداشت، باید مساله را در کنار دارو درمانی که توسط روانپزشک انجام می شود از یک روانشناس برای رواندرمانی و استفاده از تکنیکهای شناختی به صورت گفت و گو با او نیز استفاده نمایید.

انشنااله با پیگیری های پزشکی مشکل حل خواهد شد.

موفق باشید.

Retrato de توفیقی توفیقی 19 Nov, 2022 خیلی هم نگران دروس هستم که نخوندم...

سلام علیکم

از اینکه مجددا حضور پیدا کردید و به ما اعتماد نمودید تشکر می‌کنم، این مشکل که برایتان ایجاد شده نوعی اضطراب عملکردی است، نگرانی شما در این مورد برخاسته از افکار منفی و ناکارآمدی است که در ذهن شما ایجاد می شود، از جمله افکاری که مربوط به مورد قضاوت و ارزیابی قرار گرفتن شما توسط مخاطبین می باشد، در این خصوص مطالبی وجود دارد که می‌توانیم با شما گفتگو کنیم؛ قبل از اینکه در مورد این مشکل گفتگو کنیم، لطفا در مورد سوال قبل و راهنمایی‌ها که خدمتتان عرض کردیم توضیحی بفرمایید؛ همچنین بیان بفرمایید که آیا موفق به شناسایی عوامل نگرانی و عدم تلاش خود جهت درس خواندن شدید یا خیر؟ و این که از نکاتی که به عنوان راهنمایی خدمتتان عرض کردم چقدر استفاده کردید و به کار بردید؟ کدام نکات بیشتر مناسب حال شما بود؟ در ادامه بعد از توضیح موارد فوق می‌توانیم در مورد بحث کنفرانس و اینکه چگونه استرس خود را هنگام کنفرانس مدیریت کنید با هم گفتگو کنیم.

موفق باشید.

Retrato de توفیقی توفیقی 19 Nov, 2022 من‌موندم و یه دنیا آشفتگی و افسردگی....

سلام علیکم

از حضور شما و اعتماد به ما تشکر می‌کنم.

از اینکه در این رابطه با بدعهدی مواجه شده اید و آقا نسبت به شما بی‌وفایی کرده است حتما احساسات و هیجانات منفی را تجربه می‌کنید، هیجاناتی مانند خشم، نفرت، غم، ناامیدی و...

در مورد چنین اتفاقی چند نکته خدمتتان عرض می‌کنم امیدوارم مفید باشد:

یک: رضایت وعشق در زندگی بین زن و شوهر در گرو وجود سه مساله مهم است، یک: تعهد، دو: میل و تمایل جنسی و سه: عشق و علاقه. در این میان تعهد و مسئولیت پذیری در زندگی بسیار اهمیت دارد و یکی از مسایلی است که شما باید در تحقیق از همسر خود به این مساله پی ببرید که آیا این فرد، فرد متعهد و مسئولیت پذیری هست یا خیر، در روابط بین زن و شوهر اگر تعهد وجود نداشته باشد قطعا زندگی با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد، بنابراین توجه به این مساله خیلی مهم است و اینکه شما در دو مرحله شاهد بی‌تعهدی و عدم مسئولیت پذیری او بوده اید یک هشدار جدی برای پیش بینی عدم ازدواج موفق بوده است و نباید از این هشدارها بی‌توجه بگذرید، بنابراین این مساله نه تنها نباید موجب نگرانی شما شود، بلکه باید خوشحال باشید که قبل از ورود به زندگی با این مساله مواجه شده‌اید و از ازدواج ناموفق پیشگیری کرده‌اید.

دو: ازدواج در فرهنگ ما ایرانی‌ها فقط ارتباط دختر و پسر نیست، بلکه ارتباط دو خانواده با هم هستند، بنابراین از شروع ارتباط لازم است که این ارتباطات در بستر خانواده‌ها پیش برود. در بسیاری از موارد دختر و پسر عاشق هم می‌شوند، اما با مانع بزرگی به نام عدم موافقت خانواده‌ها بر می‌خورند که واقعا دختر و پسر را دچار بحران می‌کند. بنابراین موافقت خانواده‌ها در ازدواج خیلی مهمه و در رضایت و سازگاری در زندگی آینده نقش مهمی دارد که ظاهرا این مساله در مورد شما وجود نداشته است و از این جهت هم باید خوشحال باشید که ازدواجتان سر نگرفته است.

حال به نظر شما چنین فردی می‌تواند به عنوان مرد زندگی تکیه گاه مطمئنی برای شما باشد؟

سه: طبیعی است که شما به خاطر این مساله دچار ناراحتی و احساس شکست عاطفی می‌نمایید، و بنده به شما نیز حق می‌دهم که ناراحت باشید و احساس افسردگی کنید، برای اینکه با این مساله به نحو موثری برخورد کنید اگر احساس می‌کنید شدت زیادی دارد و کنترل آن سخت است حتما به مشاور حضوری جهت درمان شکست عاطفی مراجعه نمایید، اما در صورتی که احساس می‌کنید شدت زیادی ندارد می‌توانید از تکنیکهای تخلیه هیجان استفاده کنید.

برای تخلیه هیجان و  بیان احساسات و عواطف خود می‌توانید به صورت نوشتن احساسات و مسایل، هیجانات خود را تخلیه کنید.

برای برون‌ریزی احساسات نسبت به کسی که ازش عصبانی هستید می‌توانید نامه اعتراضی بدون ارسال برای او بنویسید و حرف‌های خودتون رو خطاب به او بنویسید سپس آن را از بین ببرید.

یکی دیگه از تکنیکها استفاده ار صندلی خالی است به این صورت که در مقابل یک صندلی خالی قرار بگیرید و تصور کنید شخصی که ازش ناراحت هستید آنجا نشسته و شما با او شروع کنید به صحبت کردن و ابراز ناراحتی خود از او و هر آنچه در دل دارید خطاب به او بگویید.

علاوه بر آن لازم است هر گونه نشانه یا علایمی که شما را به یاد او می اندازد از خود دور کنید و او را از ذهن خود بیرون نمایید. حتی به موقعیتهایی که شما را به یاد او می اندازد نروید.

در ادامه اگر نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید در خدمتتان هستم.

موفق باشید.

Retrato de توفیقی توفیقی 15 Nov, 2022 تا خواستگاری بعد و آشنایی با گزینه بعد چقدر بهتره فاصله باشد؟

سلام علیکم

از حضور شما و اعتماد به ما تشکر می‌کنم.

اینکه بعد از خواستگاری و عدم توافق چقدر باید بگذرد تا بتوانیم به خواستگار بعدی بپردازیم، هیچ گونه ملاک زمانی مشخصی وجود ندارد، به عبارت دیگر اینجور نیست که بگوییم بعد از هر خواستگاری مثلا چند ماه یا چند هفته صبر کنید، بلکه در این مورد مسایل دیگری باید در نظر گرفت و بر اساس آنها تصمیم بر خواستگاری بعدی گرفت.

 ممکن است در برخی شرایط هیچگونه فاصله زمانی بین آن نیاز نبوده و فاصله انداختن اهمیتی نداشته باشد، مثلا فردی به خواستگاری یک نفر می‌رود و به خاطر عدم توافق به نتیجه نمی‌رسند و بدون هیچ گونه مشکلی ختم رابطه اتفاق می‌افتد؛ در این گونه موارد رفتن به خواستگاری بعدی نیازی به گذشت زمان خاصی ندارد؛ اما در برخی موارد ممکن است نیاز به گذشت زمان باشد مثلا در جایی که هنوز تکلیف این خواستگاری معلوم نشده است،  خب طبیعتا باید صبر کنید تکلیف این خواستگاری را معلوم نمایید، سپس برنامه خواستگاری بعدی را دنبال نمایید؛ نکته مهم اینجاست که در برخی موارد دیگر از جمله جایی که به خاطر داشتن رابطه با هم، نوعی دلبستگی و علاقه ایجاد شده باشد (با توجه به سوالی که مطرح کردید به احتمال زیاد همین مورد مد نظر شما می باشد) لازم است تا قبل از خواستگاری بعدی از لحاظ هیجانی و عاطفی به یک ثبات هیجانی و عدم درگیری عاطفی برسید سپس اقدام به خواستگاری بعدی نمایید خصوصا اگر بعد از اتمام رابطه دچار شکست عاطفی و عشقی شده باشد اهمیت گذشت زمان جهت درمان شکست عشقی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اما اینکه در این گونه موارد این فاصله چه مدت زمانی باید باشد، هیچ منبع علمی مدت زمان خاصی را مشخص نکرده است، بله ممکن است برخی از کتابها یا افراد بگویند حداقل شش ماه بگذرد، بعد وارد رابطه بعدی شوید، اما این عدد هیچ موضوعیتی ندارد، آنچه مهم است همانطور که عرض کردم فارغ شدن از دلبستگی و درگیری عاطفی رابطه قبل و رسیدن به ثبات هیجانی است، چرا که اگر فرد هنوز درگیر رابطه قبل باشد، به خاطر درگیری هیجانی موجب می شود که فرد نتواند در خواستگاری جدید به شناخت کافی و صحیح از طرف مقابل دست پیدا کند و در نتیجه در روابطش با فرد جدید دچار مشکل خواهد شد.

در ادامه اگر نیاز به راهنمایی های بیشتری داشتید در خدمت شما هستم.

موفق باشید.

Páginas

آمار مطالب

مطالب ارسالی: 534