مطالب دوستان sadra

Retrato de علی بیرانوند علی بیرانوند 27 Jan, 2024 سوال تربیتی: یه دختر مذهبی باید چه نوع برخوردی با پسرهای فامیل داشته باشه؟
عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما کاربر گرامی از اینکه سؤال خود را با مشاورین و کارشناسان اندیشه برتر مطرح کردید خوشحالیم امیدواریم نکاتی که خدمت شما ارائه می‌شود بتواند رضایت شما برای حل این مسئله به دنبال داشته باشد. هر چند که به‌درستی مشخص نشد که آیا این سؤال از ناحیه همین دخترخانم گرامی مطرح شده و یا اینکه دغدغه دینی و مذهبی والدین زمینه طرح این سؤال شده ولی تلاش می‌کنیم این سؤال به‌نوعی پاسخ داده شود که برای هر دو فرض مطرح شده در پاسخ کارایی داشته باشد. نکته اول: اولین و مهم‌ترین موضوعی که دراین‌خصوص باید به آن اهتمام و توجه داشت این است که ما بتوانیم خودباوری و عزت‌نفس خود را تقویت نماییم در صورت تقویت عزت‌نفس و خودباوری هیچ گه حتی در زمانی که با واکنش‌های غیرمنطقی طرف مقابل مواجه شویم موجب ضربه روحی و روانی به ما نمی‌شود. این عزت‌نفس و خودباوری است که همچون سپری قوی و کارآمد انسان را در روابط اجتماعی تا حدودی از آسیب‌ها به‌دور  می‌دارد. نکته دوم: دومی نکته‌ای که در خصوص قوی‌شدن دختران پیشنهاد می‌شود این است که بتوانند قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را ارتقا دهند کشف ظرفیت‌ها و توانایی‌ها می‌تواند به اعتمادبه‌نفس و حضور پر قدرت و هوشمندانه کمک نماید. این‌چنین دختری به‌هیچ‌وجه خود را خوار و کوچک نمی‌پندارند و در مقابل عملکرد دیگران بهترین واکنش را از خود نشان می‌دهند. نکته سوم: یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین مهارت‌هایی که دراین‌خصوص لازم است فراگرفته شود مهارت آگاهی و شناخت معرفتی است. این که یک شخص بیاموزد که در روابط اجتماعی ملاک و معیار سعادت و خوشبختی رضایت خدای متعال است. به این معنا که من در روابط اجتماعی سزاوار است به‌گونه‌ای با دیگران تعامل داشته باشم که در پایان خدای متعال از شیوه عملکرد من راضی و خشنود باشد... قاعدتاً تحصیل رضای خدا در این است که ما در روابط با نامحرم حدود الهی را رعایت کنیم اگر انسان به این درجه از معرفت و شناخت برسد ملاک در رفتار ناخشنودی بندگان خدا بلکه ملاک و معیار دستیابی به خشنودی باری‌تعالی خواهد بود. براین‌اساس حفظ رعایت حیا در رفتار و گفتار بسیار پسندیده و ضروری است. پرهیز از  دورهمی‌هایی که افراد در آن حدود الهی را رعایت نمی‌کنند و به شکلی حدود الهی را به سخره می‌گیرند اهمیت دارد. رعایت متانت بسیار کار هوشمندانه‌ای است. در ادامه اگر نیاز به راهنمایی بیشتر را احساس کردید با درجه دیدگاه خودتان را از آن باخبر نمایید. با تشکر از حضور شما
Retrato de علی بیرانوند علی بیرانوند 20 Jan, 2024 سوال اخلاقی: انگار خیلی از خدا دور شدم...
عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما کاربر گرامی از اینکه سؤال خود را با مشاورین و کارشناسان اندیشه برتر مطرح کردید خوشحالیم امیدواریم نکاتی که خدمت شما ارائه می‌شود بتواند رضایت شما برای حل این مسئله به دنبال داشته باشد. و بتوانند در دست یابی به آرامش به شما کمک نماید. سؤال: پیش از هر چیز باید تلاش کنیم زمینه‌های و عوامل ایجاد نگرانی و استرس را در مسیر تحصل و زندگی شما پیدا نماییم؛ ازاین‌رو از شما کاربر گرامی تقاضا می‌شود. اندکی دراین‌خصوص بیشتر درنگ و تأمل نمایید و تلاش این عوامل و منشأ ایجاد استرس را پیدا نموده و آن موارد را با ما به اشتراک بگذارید. در  واقع باید به دنبال پاسخ به این سؤال باشید که عمده دلیل گریه‌های شما چیست؟ آیا برای دوری از خدا حالت ناخوشایندی دارید یا اینکه بیشتر نگران و دغدغه شما در خصوص افت تحصیل است؟ سؤال: آیا تاکنون برای درمان این ناآرامی و استرس اقدامی انجام داده‌اید و اینکه با متخصصی دراین‌خصوص مشورت و مشاوره گرفته‌اید یا خیر؟ سؤال: رشته‌ای که در آن هم اکنون مشغول به تحصیل هستید آیا بر اساس علاقه، توانایی و آگاهی بوده و یا اینکه بدون آگاهی وارد در این رشته تحصیلی شده‌اید؟ نکته: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکاتی که شما باید در زندگی خود آن را تقویت نمایید خودباوری و امید به آینده است. در واقع شما باید تلاش کنید هر گونه افکار منفی که موجب تخریب روحیه شما می‌شود را از خود دور کنید. برای تقویت امید و خودباوری انتظار معقول و متعادلانه از خود داشته باشید. برای رسیدن به حس خوب زندگی و رضایتمندی اهداف کوچک را برای خود ترسیم نمایید. در مسیر موفقیت خود را با دیگران مقایسه نکنید. برای دستیابی به اهداف خود طرح و برنامهٔ قابل‌اجرا تعریف نمایید و تلاش کنید که آن طرح و برنامه را  به‌درستی انجام دهید. در مسیر رسیدن به اهداف به هر دلیلی اگر با شکست و ناکامی مواجه شدید به‌هیچ‌وجه به خود انرژی منفی ندهید و اجازه ندهید که یأس و سرخوردگی بر شما غلبه نماید. برای رسیدن به نتیجه و پاسخگویی مطلوب منتظر درج دیدگاه و نظر شما هستیم همیشه موفق و پیروز باشید.
Retrato de علی بیرانوند علی بیرانوند 03 Jan, 2024 سوال اخلاقی: واقعا باید با این موضوع کنار بیام و مخالفتی نکنم ؟؟
عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما کاربر گرامی از اینکه سؤال خود را با مشاورین و کارشناسان اندیشه برتر مطرح کردید خوشحالیم امیدواریم نکاتی که خدمت شما ارائه می‌شود بتواند رضایت شما برای حل این مسئله به دنبال داشته باشد. نکته اول: اصل اینکه به یک شخص که نیازمند هست کمک مالی انجام شود هیچ منع اخلاقی و روان‌شناسی وجود ندارد؛ بلکه می‌توان این کار اخلاقی را تمجید کرد. در واقع اصل این کار خلاف عرف و اخلاق نیست؛ ولی باید در چارچوب و بر اساس قواعد و قوانین خود انجام شود. نکته دوم: قاعده و قانون این کار اخلاقی این است که بدون منت و اجر و مزد صورت گیرد در واقع نباید این کار به صورتی اتفاق بی افتد که ایجاد شک و شبهه نماید. ای‌کاش این کار به‌صورت پنهانی و ناشناس صورت می‌گرفت و یا اینکه اگر واقع کار ایشان برای رضایت خدای متعال است توسط یک زن به طور مثال توسط خود شما به ایشان انتقال داده می‌شود. باری به هر جهت ارتباط یک مرد یا یک زن می‌تواند ایشان را در معرض تهمت و شک و شبهه قرار دهد. نکته سوم: پیشنهاد ما به شما خواهر گرامی این هست بدون هیچ‌گونه برچسب و اتهام‌زنی به همسر گرامی‌تان به طور شفاف دغدغه و نگرانی که برای شما ایجاد شده در فضای صلح و آرامش با همسرتان مطرح کنید و پیشنهاد دهید که دوست ندارید با این شخص به طور مستقیم ارتباط داشته باشد ازاین‌رو می‌توان کمک‌های خداپسندانه را توسط واسطه ناشناس و یا توسط خود شما که خانم هستید به دست ایشان برسانند.
Retrato de علی بیرانوند علی بیرانوند 01 Jan, 2024 سوال اخلاقی: خیلی سعی میکنم جهاد با نفس کنم ولی موفق نیستم
بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما کاربر گرامی از اینکه سؤال خود را با مشاورین و کارشناسان اندیشه برتر مطرح کردید خوشحالیم امیدواریم نکاتی که خدمت شما ارائه می‌شود بتواند رضایت شما برای حل این مسئله به دنبال داشته باشد. در خصوص سؤالی که مطرح کردید چند نکته کاربردی خدمت شما ارائه می‌شود که در صورت به‌کاربستن این نکات می‌تواند مدیریت مناسبی بر هیجاناتی اخلاقی و روان‌شناسی خود در زندگی روزمره داشته باشد. نکته اول: غلبه بر هیجانات روانی نیازمند به تمرین و ممارست و یادگیری برخی از تکنیک‌ها دارد. از جمله تکنیک‌هایی که در مواجه با خشم و عصبانیت هم در منابع دینی و هم در منابع روان‌شناسی به آن اشاره شده این است در زمان خشم و عصبانیت حتی‌المقدور به خود اجازه هیچ‌گونه واکنش و ریکشنی را ندهید. در واقع واکنش مناسب به هیجانات احساسی و روانی را موکول کنید به زمانی که از احساسات و هیجانات شما فروکش کرده است و می‌تواند به با خیال آسوده‌ای به طور منطقی و عقلانی با موضوع خود مواجه شوید. نکته دوم: تلاش کنید ذهن خود را از موضوعی که زمینه‌ساز تشدید هیجانات درونی شما شده است را منصرف کنید. در واقع به هر اندازه ذهن انسان درگیر موضوعی که هیجانات انسان را برمی‌انگیزد نباشد واکنش عقلانی‌تر و هوشمندانه‌تری خواهد داشت. گاهی اوقات نیاز هست از لحاظ محیطی و فیزیکی نیز تدبیر هوشمندانه‌ای را به خرج داد از جمله اینکه وضعیت جسمانی خود را تغییر داد و در موقعیت مکانی قبلی توقف نکرد. دراین‌خصوص در منابع روایی نیز نکات بسیار ارزشمندی نقل شده است: در بحارالانوار از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است كه فرمود: «وَ ايُّما رَجُلٍ غَضِبَ وَ هُو قائِمٌ فَلْيَجْلِسْ فَانَّهُ سَيَذْهَبُ عَنْه رِجْزُ الشَّيْطانِ وَ انْ كانَ جالِساً فَلْيَقُمْ؛[1] هر كس كه خشمگين شود در حالى كه ايستاده باشد بنشيند، چرا كه پليدى شيطان از او دور مى‏شود، و اگر نشسته است برخيزد». نکته سوم: در زمان عصبانیت تلاش کنید چندین بار نفس عمیق بکشید در فضایی قرار بگیرید که اکسیژین کافی به شما برسد. این عمل موجب اکسیژن‌رسانی بهتر به مغز می‌شود و مغز با اختلال در کارایی مواجه نمی‌شود. نکته چهارم: ساده‌انگاری و اهمیت‌ندادن به عامل خشم و عصبانیت... گاهی اوقات حساسیت بیش از حد  و یا پر اهمیت قلمدادکردن یک رفتار می‌تواند زمینه‌ساز تشدید هیجان منفی شود بهترین واکنش در این‌چنین مواقع این است که برای رفتار مورد نظر اهمید چندانی قائل نشد تلاش کرد با بی تفاوتی از کنار آن عبور نماید. نکته پنجم: برخی از جملات و عبارات انگیزشی و عقلایی را با خود زمزمه کن از جمله: شیطان به دنبال چالش و دردسر هست مواظب شیطان باش. عجله نکن، بی‌تفاوت باش، اهمیت نده، اهمیتی ندارد، خونسرد باش،... نکته ششم: تا 10 الی20 آهسته شمارش کنید. نکته هفتم: پیامدهایی یک هیجان منفی همچون خشم و عصبانیت را با خود مرور کنید. پی نوشت: [1]. علامه مجلسی، بحارالانوار، موسسه الوفاء ،بیروت، 1404ق، ج 70، ص272.
Retrato de علی بیرانوند علی بیرانوند 12 Dez, 2023 سوال اخلاقی/ اعتقادی: میگن نماز شب اثار مادی و معنوی داره درسته؟
عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما استاد گرامی از اینکه مسئله خود را با اساتید و مشاورین مرکز تبلیغ مجازی در میان گذاشتید خوشحالیم امیدواریم نکاتی که خدمت شما ارائه می‌شود بتواند به شما کمک نماید. در خصوص مسئله‌ای که مطرح کردید به چند نکته اشاره خواهیم کرد. نکته اول: بدون شک نماز شب و سایر امور عبادی دارای آثار مادی و معنوی فراوانی است. چه بسیار برکات آسمانی که در اثر همین اعمال صالحه به انسان داده می‌شود و چه بسیار بلایا و مصیبت‌های فراوانی که از سر همین انسان‌ها برطرف می‌شود درواقع نباید نیمه خالی لیوان را دید اگر اندکی با نگاه واقع‌بینانه به اطراف خود نگاه کنیم متوجه نعمت‌های بی‌شمار الهی خواهیم شد که بدون منت بر بندگان خود عطا کرده است. نکته دوم: نکته دومی که در خصوص نماز شب یا هر عمل خداپسندانه‌ای باید به آن توجه داشت این است که برخی از نتایج و انتظاراتی که ما به دنبال آن هستیم صرفاً با انجام یک کار خیر و یا یک امر عبادی شاید محقق نشود به طور مثال کسی که نیاز اقتصادی و گشایش مادی می‌خواهد باید به همه مؤلفه‌ها و شاخص‌های رونق اقتصادی توجه داشته باشد. در واقع ساده‌اندیشی است که یک شخصی فاکتورهای فراوانی که در مسئله رونق اقتصادی تأثیرگذار هست را فراموش کند و صرفاً باتکیه‌بر دعا و نیایش انتظار داشته باشد به آن گشایش‌ها دست پیدا نماید نکته سوم: باتوجه‌به نکته قبلی باید به این موضوع توجه داشت موضوع سلامت جسمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست در واقع انسان علی‌رغم دعا و نیایش و اعمال صالحه باید به طور معقول به دنبال اسباب مادی برای تحصیل سلامتی را در دستور کار خود قرار دهد. در واقع باید با یک نگاه جامع و اصولی به شاخص‌های و مولفه‌های دینی و عبادی نگریسته شود.
Retrato de علی بیرانوند علی بیرانوند 11 Dez, 2023 سوال اخلاقی: شما هم توصیه ای داشته باشید که دلش آرام بگیره.
عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما استاد گرامی از اینکه مسئله خود را با اساتید و مشاورین مرکز تبلیغ مجازی در میان گذاشتید خوشحالیم امیدواریم نکاتی که خدمت شما ارائه می‌شود بتواند به شما کمک نماید. نکته اول: به طور طبیعی زنانی که در  پروسه و فرآیند زایمان و فرزند آوری قرار می گیرند با توجه به اینکه از لحاظ جسمانی و  روانی با فشار عصبی و جسمانی مواجه هستند با تحلیل و تضعیف نیرو و توان جسمانی مواجه هستند با توجه به نکته ای که خدمت شما بیان شد سزاوار است که اطرافیان در چند محور به عنوان حامی و پشتیبان در کنار این خواهر گرامی باشند. در ادامه به برخی از این محورهایی که می توان به این مادر گرامی خدمات مشاوره ای و حمایتی داشت اشاره خواهیم کرد. در واقع وضعیت موجود تا حدودی نیازمند به حمایت و پشتیبانی اطرافیان نیز دارد. نکته دوم: حمایت مادی و جسمانی یکی از مهمترین و کارهایی که در خصوص این خواهر گرامی باید انجام داد این است که اطرافیان از لحاظ جسمانی و مادی نقش حمایت کننده داشته باشند. این مسئولیت اخلاقی ایجاب می کنند از لحاظ مادی جویای احوای این خواهر گرامی باشند و در خصوص مراقبت به او امید دهند و اینکه ایشان را تنها نخواهند گذاشت و در حد توان در کنار او خواهند بود این تزریق امید  طبیعتا می تواند به ایشان بشدت کمک نماید. در واقع بیشترین حمایت باید از ناحیه اطرافیان صورت گیرد. نکته دوم: از لحاظ شناختی و معرفتی نیاز هست بعضی از الگوی های موفق فرزند پروری برای این خواهر گرامی به نحو زیبایی معرفی شوند ما در فضای جامعه افراد فراوانی داریم که با ایمان و باور فراوان با عشق و محبت پذیرای فرزندان صالح و نیک خود هستند به طوری که باامید به آینده خوشحال از وضعیت موجود خود هستند. بدون شک بیشترین نگرانی این مادر گرامی احساس ضعف در نگهداری و پرورش فرزند خود است که این موضوع باید با مثبت اندیشی و همیاری اطرافیان به نحو احس پاسخ داده شود. نکته سوم: به هیچ وجه با رویکرد سرکوب گرایانه به دنبال تلقین آرامش به خواهر گرامی خود نباشید.. در واقع نباید از اهرم سرزنش و یا توبیخ استفاده کنید. توضیح بیشتر اینکه شاید خواهر شما برخی جملات و روحیات منفی به ایشان هجوم آورد. در این راستا شما نباید با متهم کردن و توبیخ و یا سرکوب به دنبال تقویت امید باشید. تقویت امید سازکار مخصوص به خود را دارد. در ادامه اگر نیاز به راهنمایی و توضیح بیشتر بود در خدمت شما هستیم با درج دیدگاه و نظر خود ما را در فرآیند پاسخگویی یاری رسانید با تشکر از حضور سبز شما در سایت اندیشه برتر

Páginas

آمار مطالب

مطالب ارسالی: 281