نظرات forohar

Retrato de forohar forohar 31 Jan, 2015 عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد

سلام علیکم
یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره

Retrato de forohar forohar 19 Set, 2014 پیش به سوی پهنای باند، فرهنگ به جهنم

سلام خسته نباشید خوب و تخصصی بود

Retrato de forohar forohar 14 Set, 2014 عقلانیت شیعه

روش فقهى شيعى‏
فقه و اجتهاد شيعه، مانند كلام و فلسفه، راه مستقلّى طى كرد. در فقه شيعه، اصل تبعيّت احكام از مصالح و مفاسد نفس الامرى و قاعده ملازمه حكم عقل و شرع، مورد تأييد قرار گرفت و حق عقل در اجتهاد، محفوظ ماند. اما رأى و قياس بيش از آنچه در ميان گروه اهل حديث از اهل تسنن مورد تخطئه واقع شده بود در ميان شيعه مورد تخطئه قرار گرفت.
تخطئه قياس در شيعه نه بدان جهت بود كه اصحاب حديث از اهل تسنن مى‏گفتند- كه عبارت بود از عدم حجّيّت عقل به عنوان يكى از ادلّه شرعيّه در احكام- بلكه به دو جهت ديگر بود: يكى اينكه رأى و قياس، عمل به ظنّ است نه عمل به علم، تبعيّت از خيال است نه تبعيّت از عقل؛ ديگر اينكه مبناى لزوم رجوع به رأى و قياس اين است كه اصول و كليّات اسلامى وافى نيست، و اين، ظلم و يا جهل به اسلام است. درست است كه بيان احكام همه مسائل بطور جزئى و فردى نشده است، و امكان هم ندارد، زيرا جزئيّات غيرمتناهى است؛ ولى كليات اسلامى به نحوى تنظيم شده كه جوابگوى جزئيات بى‏پايان و اوضاع مختلف مكانى و شرائط متغيّر زمانى است.
عليهذا وظيفه يك فقيه اين نيست كه به لفظ، جمود كند و حكم هر واقعه جزئى را از قرآن يا حديث بخواهد؛ و اين هم نيست كه به بهانه نبودن حكم يك مسأله، به خيالبافى و قيّاسى بپردازد؛ وظيفه فقيه «تفريع» و ردّ فروع بر اصول است. اصول اسلامى در كتاب و سنّت موجود است. فقط يك «هنر» لازم است و آن هنر «اجتهاد» يعنى تطبيق‏ هوشيارانه و زيركانه كليات اسلامى بر جريانات متغيّر و زودگذر است.

مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏1، ص: 58

 

Retrato de forohar forohar 14 Set, 2014 چهل حديث از امام رضا (ع)

جالب بود خسته نباشید

Retrato de forohar forohar 15 Jul, 2014 اسرائیل خود را می‌خورد؟

سلام
تحلیل خوبی بود دوست دارم صاحب قلم را بیشتر بشناسم بخش اعتقادات هستیم ممنون

Páginas

آمار مطالب

مطالب ارسالی: 56