بداخلاقی شوهر، خیانت کردن، فحاشی، بی احترامی کردن

02:38 - 1397/03/24

ضمن سلام وتوفیق روز افزون شما و همچنین قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز  ببخشید خانمی هستم چهل ساله  دوازده ساله که ازدواج کردم حاصل این ازدواج دو فرزند هفت و یازده ساله است متاسفانه همسرم بسیار بد اخلاق و فحاش هستن وحتی کتک کاری هم میکنن از خودم گرفته تا دو طفل معصومم  بارها بهم خیانت کرده و ابای از این کار نداره  خیلی تلاش کردم که زندگیم به خاطر بچه هام از هم نپاشه ولی هر راهی که میروم نتیجه نمیگیرم  ایشون بسیار خسیس هم هستن نود درصد خرج زندگی را خودم با درامد کمی که دارم متحمل شدم  بارها  تا پای طلاق رفتیم خانواده میگن به خاطر بچه هات تحمل کن در ضمن از لحاظ  سطح سواد و خانواده در دو طبقه کاملا متفاوت هسیم من خانواده ای باسطح تحصیلات عالی و داری شغلهای مهم دولتی وایشون با سطح سواد زیر دیپلم و کاملا از لحاظ اقتصادی ضعیف بودن  بعد از ازدواج وادار به ادامه تحصیلش کردم و هزینه هارا خودم دادم بلکه تا حدودی بهم نزدیک شویم ولی هر چه من بیشتر خرج این زندگی و تحصیلش میکنم بیشتر بی احترامی میبینم  البته میدانمکه این ازدواج کاملا اشتباه و احساسی بود اما الان گیرم و صاحب دو فرزند ،از شما راه حل میخوام نکته مهم اینکه از پانزدهم فروردین تا الان  باهم حرف نمیزنیم و زندگیم روز به روز نابودتر میشه علی الخصوص بچه هام دارن نابود میشن از شما خواهش میکنم به بگویید چه کنم  ایا طلاق بگیرم یا هنوز صبوری کنم بااحترام وتشکر 

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال و از طریق کدپیگیری که دریافت میکنید پاسخ را مشاهده نمائید: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/134166

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 0 =
*****
تصویر رحمان رضایی

بچه ها مظلوم ترین و معصوم ترین هستند  خواهشا بخاطر اونها هم که شده بصورت ریشه ای مشکلات رو حل کنین و نگذارید اثرات مخرب بر روح و جسم اونها تاثیرات ماندگار بذاره

تصویر mostafavi
نویسنده mostafavi در

با سلام به شما کاربر محترم

پاسخ اجمالی:

برای حل ریشه‌ای مشکل با همسرتان، حتما باید به اتفاق همسرتان به یک مشاور خانواده مراجعه کنید تا مشاور با ریشه یابی و تشخیص مشکل، به شما و همسرتان در حل تعارضی که در زندگی زناشویی شما بوجود آمده کمک نماید. اما در کنار آن می‌توانید به این نکات نیز عمل کنید تا بدرفتارهای ایشان کاهش پیدا کند. سعی کنید 1- زمینه‌های بدرفتاری همسرتان را از محیط خانه حذف کنید. 2- در برابر بددهنی او مقابله به مثل نکنید. 3- لیستی از عواملی که باعث آرامش همسرتان می‌شود تهیه کنید. 4- در یک فضای آرام و به دور از تنش درباره بددهنی‌اش صحبت کنید. 5- کارها و رفتارهای درست شوهرتان را تایید و تشویق کنید.

پاسخ تفصیلی:

آیا برای حل مشکلتان تا به حال به مشاور به صورت حضوری مراجعه کردید؟ لازم است در ابتدا خودتان و در مرحله بعدی به همراه همسرتان به یک مشاور خانواده مراجعه کنید تا درنهایت به یک جمع بندی و نتیجه مطلوب برسید، در غیر اینصورت این دور باطل ( قهر-آشتی، فحاشی و...) همچنان در زندگی مشترکتان ادامه خواهد داشت و نارضایتی شما همچنان افزایش خواهد یافت.

اما در مجموع نکاتی را مطرح می‌کنم که می تواند برای شما مفید واقع شود.

نحوه ازدواجتان چگونه بوده است؟ آیا به سبک سنتی ازدواج کردید یا به گونه‌ای دیگر بود؟ آیا در جریان خواستگاری، همدیگر را خودتان انتخاب کردید یا دیگران، شما را به همدیگر تحمیل کردند؟ اشاره کردید که همسرتان به شما و فرزندانتان بداخلاقی، فحاشی و کتک کاری می‌کند. این رفتارهای بد ایشان در زندگی مشترکتان دقیقا از چه زمانی آغاز شد؟ آیا همسرتان با دیگران هم بددهنی و بدرفتاری می‌کند؟ شما در مقابل فحاشی و بددهنی همسرتان چه عکس العملی نشان می‌دهید؟ آیا مقابل به مثل می‌کنید یا سکوت یا دادا و فریاد می‌کشید؟

گرچه متاسفانه همسرتان، رفتارهای بدی از قبیل فحاشی، بددهنی، کتک و... در برابر شما انجام می‌دهد و قطعا بنابر آموزه‌های دینی عذاب دردناكي در انتظار ایشان خواهد بود، ولي اگر شما در مقابل بدرفتاری‌های شوهرتان، به او فحش ندهيد و زبانتان را كنترل كنيد، خداوند اجر و پاداش بسيار زيادي براي شما در نظر خواهد گرفت؛ همان گونه كه رسول اكرم (صلى‌ الله‌‏علیه‌و‏آله) به بانویی که خدمت ایشان شرفیاب شده بود فرمود: «ای حولاء، زنی نیست که سخنی از شوهرش بشنود و بر آن صبر کند، مگر اینکه خداوند به قدر هر کلمه‌ای که شنیده و بر آن صبر نموده است، برای او مزد روزه گیر و مجاهد در راه خدا را بنویسد.[1]

در اینجا نکاتی را مطرح می‌کنم که می‌تواند تا حدود زیادی، به کنترل بددهنی و بدرفتاری همسرتان کمک نماید:

1- شما باید به عنوان یک زن سعی کنید آن مواردی که زمینه بددهنی و فحاشی یا رفتارهای پرخاشگرانه همسرتان را در محیط خانه فراهم می‌کند، از بین ببرید؛ مثلا فرض بگیرید که بگو ومگو، دعوا، سروصدا، شلختگی، تحقیر، خستگی، حاضر نبودن غذا یا ... باعث عصبیت و پرخاشگری ایشان می‌شود، در این موارد سعی کنید زمینه های بروز رفتارهای خشونت آمیز را از بین ببرید. به عبارتی وقتی بهانه‌ای برای پرخاشگری ایشان در محیط خانه وجود نداشته باشد، در واقع او را خلع سلاح کردید و بالطبع حساسیت‌های ایشان نیز کاسته می‌شود و کمتر با شما و فرزندانش بدرفتاری خواهد کرد.

2- هرگز دربرابر بددهنی و فحاشی‌های او مقابله به مثل نکنيد؛ زيرا اين رفتار موجب تشديد رفتارهای بد همسرتان مي شود. همچنین بررسی کنید وقتی همسرتان عصبانی می‌شود، چه انتظاری از شما دارد؟ بهتراست خیلی شفاف از وی بپرسید که در این شرایط، دوست دارد شما چه کاری انجام دهید. در این گفت‌و‌گو سعی کنید که اطلاعات دقیقی به دست آورید؛ مثلا «منو عصبانی نکن» مبهم است و بهتر است به طور مثال بگوید که «وقتی از خانواده‌ات طرفداری می‌کنی، عصبی می‌شوم و اگر چیزی نگویی من هم ادامه نمی‌دهم.» گرفتن اطلاعات دقیق و تحلیل رفتاری عصبی و پرخاشگرانه همسرتان، بهتر به شما کمک می‌کند که چگونه با همسرتان رفتار کنید.

3- یک لیستی تهیه کنید و در آن، راه های که می تواند سبب آرامش همسرتان می‌شود بنویسید. این کار بسیار موثر خواهد بود؛ مثلا ممکن است یک فرد با خوردن یک لیوان اب آرام شود و دیگری با خواندن روزنامه یا هوا خوری که این نکات به شما کمک می کند که هر گاه با مشکل پرخاشگری همسرتان رو به رو شدید به راحتی بتوانید با کنترل نمودن درست، قائله را خاتمه دهید.

4- زماني که همسرتان در وضعيت روحي مناسبي قرار دارد، درباره تاثيرات منفي رفتارهایش بر احساس و رفتار شما و زندگي مشترک تان صحبت کنيد. از حساسیت‌های عاطفی او استفاده کنید.

5- زمانی که شوهرتان، کار منطقی و درستی را انجام می‌دهد، او را تایید و تشویق کنید. این ویژگی‌ها را با همسر و فرزندانتان درمیان بگذارید تا فرهنگ قدردانی در خانواده شما گسترش یابد.

موفق باشید.

پی‌نوشت:
[1]. مستدرک الوسائل، ج 14، ص 274.