اگر شیطان در ماه رمضان زندانی است چرا ازش فرار کنیم

11:25 - 1400/01/28

سلام علیکم

ببخشید اگر شیطان در ماه مبارک به رنجیر کشیده شده پس وجه دعایی که در مفاتیح است که خدایا شر شیطان را و اعوان اش و...و همزات اش رو در این ماه از من حفظ کن چیه؟

-------------------------------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: https://btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/161468

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
17 + 2 =
*****
تصویر علی روشن

سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است:

«ایها الناس ان ابواب الجنان فی هذا الشهر مفتحه فاسئلوا ربکم ان لا یغلقها عنکم وابواب النیران مغلقه فاسئلواربکم ان لا یفتحها علیکم والشیاطین مغلوله فاسئلوا ربکم ان لا یسلطها علیکم؛

ای مردم در این ماه درهای بهشت باز است، از خداوند بخواهید آن را بر شما نبندد، و درهای آتش بسته است از پروردگارتان بخواهید آن را بر شما باز نگرداند، و شیاطین را بسته‌اند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلّط نگرداند.» (أمالی الصدوق، ص۹۵، المجلس العشرون.)

بر اساس این روایت خدا به رحمت خود شیاطین را محصور می کند. اما احتمال رهایی آنها نیز وجود دارد. این مطلب می تواند ناشی از چند احتمال باشد:

1- غل و زنجیر شدن شیطان حالت پیش فرض و اولیه ماه رمضان است. اما ممکن است بندگان خود غل و زنجیر شیطان را باز کنند. نفس اماره در درون انسان همیسه فعال است و اگر انسان از آن تبعیت کند، شیطان بیرونی را نیز آزاد می کند. در واقع ادامه حبس شدن شیطان، بسته به عمل روزه‌­دار است. گرسنگیِ و تشنگی ناشی از روزه، راه ورود شیطان را مسدود می­‌کند کما اینکه پیامبر (ص) می‌­فرمایند: شیطان مانند خون در انسان جارى مى‌‏شود، پس با گرسنگى، مجارى او را تنگ كنید.[مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،  ج‏۱۶، ص۲۲۰،  ح۱۹۶۵۰.] در واقع محدود شدن شیطان برای هر کس به میزان اثرگذاری روزه اوست. و کسانی که روزه نمی­ گیرند یا آداب آن را به خوبی رعایت نمی­‌کنند، شیطان در مقابل­شان محدود نیست و به همین جهت تاثیر شیطان را احساس می­ کنند.

2- برخی از علما گفته اند منظور از در بند شدن شیاطین، در بند شدن همه آنها نیست. در بعضی از روایات شیطان با الفاظی نظیر مرید[وسائل الشیعة، ج‏۱۰، ص ۳۰۴، ح ۱۳۴۷۷] مقید شده است. سید بن طاووس نیز این احتمال را با وجوه مختلفی ذکر کرده است. از جمله اینکه شاید هر ماه، شیاطین مخصوص به خود داشته باشد و تنها شیاطین مخصوص ماه رمضان در بند می ­شوند، اما سایر شیاطین همچنان مشغول فعالیت خویش هستند. یا اینکه اگر چه شیاطین در بند می­شوند، اما ابلیس همچنان آزاد بوده و به فعالیت خویش می­پردازد.[ر.ک: الإقبال‏ بالأعمال الحسنة فیما یعمل ‏مرة فی‏ السنة،ج۱، ص  ۷۳.]

تصویر به تو از دور سلام

سلام بر شما کاربر محترم

عوامل گمراهی و انحراف در انسان دو دسته هستند: عوامل بیرونی که از آن تعبیر به شیطان می کنیم. و عوامل درونی که همان نفس اماره است.

احتمالاتی میشه فرض کرد. و اون اینکه بگیم شیطان در بند هست، ولی نفس اماره ما رو به گناه دعوت میکنه و ما شیطان را مقصر میدانیم. چون شیطان نفس ما رو تحریک میکنه! لذا ازش فرار می کنیم.
یا اینکه بگیم اونکه در بند است ؛ شیاطین و شیطونک ها هستند؛ ولی ابلیس بزرگ در بند نیست و ما از او فرار می کنیم.
یا اینکه بگوییم ما از این میترسیم که خودمان را نتونیم کنترل کنیم و در واقع برای شیطان دعوت نامه بفرستیم و با انجام گناه ؛ غل و زنجیر رو از دست و پای او باز کنیم. چنانکه در حدیث هست که پیامبر (ص) می فرمایند: ای مردم در این ماه درهای بهشت باز است، از خداوند بخواهید آن را بر شما نبندد، و درهای آتش بسته است از پروردگارتان بخواهید آن را بر شما باز نگرداند، و شیاطین را بسته‌اند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلّط نگرداند.[أمالی الصدوق، ص۹۵، المجلس العشرون]. 
آخه گاهی ما خودمون اینقدر مستعد گناه کردن هستیم که به اشاره ای هم از شیطان دنباله روی می کنیم. 
یا از اون بدتر، خودمون از عوامل و کارگزاران شیطان میشیم و در واقع تبدیل به شیطانک میشیم. و با فرار کردن از شیطان بزرگ (ابلیس) میخواهیم خودمون رو از وسوسه ها و تحریکاتش و خدمت کردن بهش نجات بدیم!
و یا احتمال رو اینجوری در نظر بگیریم که چون روزه نمی گیریم و یا آداب این ماه رو رعایت نمی کنیم، شیطان در قبال ما محدودیتی ندارد و شیطان در مقابل ما دست بسته و پا به زنجیر نیست. و اینجوری میخواهیم ازش فرار کنیم. و اینجوری بگیم که شیطان در مقابل روزه داران واقعی و مخلَصین در بند هست. نه در مقابل افراد بی مبالات و ... . 

امیدوارم که خدا شما رو در زمره مخلَصین درگاهش قرار بده که شیطان بهشون راه نفوذی نداره! آمین

یاعلی

تصویر مسیح
نویسنده مسیح در

شیطان به زنجیر کشیده شده سمت ما نیاد ما که به زنجیر کشیده نشدیم میریم پیشش:(دعا میکنند که ما رفتیم زیاد اغفال نشیم .