سوالات اخلاقی: راه های ترغیب به نماز، حجاب،اخلاق...

11:10 - 1401/07/27

با سلام و احترام
لطف کنید راه های ترغیب به نماز خواندن را برای دوره متوسطه دوم بفرمایید
متن های جالب در مورد نماز و اینکه خیلی زود تحت تاثیر قرار بگیرند
وضعیت نماز و حجاب و اخلاق در دبیرستان های متوسطه دوم معزل بزرگی هست لطف کنید در چگونگی پاسخ و برخورد در این زمینه ها ما را راهنمایی کنید

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/222221
تصویر روئین تن مهدی

سلام خدمت شما کاربر گرامی

تشکر از حسن انتخاب و اعتماد شما، خرسندیم که در خدمت شما هستیم

در مورد نماز و تشویق به نماز در سنین نوجوانی باید به چند نکته توجه داشته باشید. یکی بحث والدین هست و دیگری شناخت مقطع حساس نوجوانی که یک نوجوان با چه چالشهایی مواجه هست. اگر بخواهید سنگ تموم بذارید باید اول والدین رو به اصل نماز توجیه کنید. پدر و مادر برای فرزندان بیش از همه الگوهای زندگی هستند و قبل از همه باید خودشون توجیه باشند که چرا نماز ؟ پدر و مادری که خودشان اهل نماز نباشند، انتظار چندانی از فرزند نباید داشت چون تا یک محدوده سنی، فرزند پدر و مادر خود را به عنوان الگو می گیرد و چه در خوبیها و چه در بدیها سرمشق می گیرد یا حداقل نماز نخواندن والدین رو بهانه ای برای کنار گذاشتن این راه ارتباطی با خالق هستی قرار می دهند . بخصوص اینکه معمولا تکالیف شرعی چون با نفس تنبل و خمود آدمی ناسازگار ست نسبت به اون با کراهت مواجه میشود (ضمن اینکه لذت و عشق به نماز بعد از غلبه بر نفس و عبور از این مرحله نفس و تنبلی اون حاصل میشه) اما بهر حال تلاش شما مورد رضای خدا خواهد بود و در این راه ان شاء الله خداوند به شما اجر جزیل خواهد داد،

مساله بعدی اقتضای سنی نوجوان هست که بدونید یک نوجوان در این سن به دنبال چیست و با  چه گمشده ها و چالشهای شناختی مواجه هست. در همین راستا و مقدمات چند کار پیشنهاد میشه

1- لازم هست جلسه اولیاء و مربیان برگزار کنید یا اگر مقدور نیست متنی رو توسط یه کارشناس دینی که مهارت در امور تربیتی داشته باشه و تا حدودی با آسیبهای بی دینی و کنار گذاشتن مذهب در بین نوجوانها و جوانان آشنا هست بخواهید که از آفتهای بی نمازی و بی دینی و آسیبهای اجتماعی همچون پوچ گرایی و تشطط شخصیت و اباحه گری هست رو در متن تنظیم کنه و دانش اموزان در قالب یه نامه به والدین خود برسانند. متنی که حاوی لزوم تقید والدین به نماز به عنوان یک توشه در چشم انداز اخرتی خود و مساله الگو گیری فرزندان از آنها، آشنایی با تبعات بی نمازی طبق آمارهای رسمی ، که همگی ناشی از حس رهاشدگی و عدم پایبندی به دین و حقیقت و جهان بینی صحیح است!

متنی که والدین رو توجیه کنه که نماز به عنوان ستون فقرات دین، مانع از خیلی از معضلاتی که میشه که بعدها ممکنه فرزندانشون بهش دچار بشن، که در غیر اینصورت بعدها خودشون ممکنه به خاطر این معضلات به دردسر بیفتن.

با این کار فعالیتهای فرهنگی خودتون رو از فضای مدرسه به فضای خانه بردید و از پدر و مادر در حیطه خانه خود به عنوان بازوان این فعالیت فرهنگی بکار گرفته اید که چه بسا مایه دلگرمی شما هم بشود.

اما در کنار این قضیه ، فعالیت تشویق و دعوت به نماز را هم ادامه بدید

1- دعوت تک تک دانش آموزان به نماز جماعت در مدرسه .
پاک نامه هایی تدارک ببیند و به عنوان دعوتنامه به نماز جماعت در سر کلاسها به تک تک دانش اموزان بدید. دعوت خصوصی بسیار مؤثر تر از دعوت عمومی و سخنرانی است.

بیرون پاکت نامه بنویسید
از: خدا
به : سرکار خانم ...

درون پاکت نامه حاوی ای سه حدیث مختصر باشد. یکی حدیث قدسی و دو مورد در مورد نماز جماعت. (نکته: احادیث قدسی این حالت رو دارن که شخص رو بیشتر توی خودش میبره و اهل فکر و تامل میشه تا جایی که فطرتش تا حدودی بیدار میشه)
1- حدیث قدسی

يا داوُدُ! بَلّـِغْ اَهْلَ الأَرضِ اِنّى حَبيبُ مَنْ اَحَبَّنى وَ جليسُ مَنْ جالَسَنى وَ مُؤْنِسٌ لِمَنْ اَنِسَ بِذِكْرى وَ صاحِبٌ لِمَنْ صاحَبَنى وَ مُختارٌ لِمَنِ اخْتارَنى وَ مُطيعٌ لِمَنْ اَطاعَنى . . . 

اى داود! به زمينيان برسان كه: من دوست كسى هستم كه مرا دوست بدارد، همنشين كسى هستم كه با من همنشينى كند، همدم و مونس كسى هستم كه با ياد من اُنس داشته باشد، همراه و هم صحبت كسى هستم كه با من مصاحبت كند، كسى را بر مى گزينم كه مرا برگزيند،

2- پیامبر (ص ) :فما من مؤمن مشی الی الجماعه الا خلف الله علیه اهوال یوم القیامه ، ثم یأمر به الی  الجنه

پس مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی  ترس وهراس روز قیامت را برای او سبک می گیرد، سپس او را امر می کند به ورود به بهشت .

( وسائل الشیعه ، ج ۵، ص ۳۷۲ )

3- پیامبر (ص ) :صلاه الرجل فی جماعه خیر من صلاته فی بیته اربعین سنه . قیل : یا رسول الله !صلوه یوم ؟ فقال : صلوه واحده

نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازی که چهل سال در خانه خوانده شود. عرض کردند:یا رسول الله ! نماز یک روز؟ حضرت فرمود: بلکه یک نماز.

( وسائل الشیعه ، ج ۵، ص ۳۷۴ )

2- در این مقطع سنی نوجوان به دنبال شناخت خود و خدا و نظام هستی است و معمولا این سوالات جواب داده نمی شه. تا موقعی که ذهن نوجوان در مورد این مسائل قانع نشه ، به نماز رغبتی نخواهد داشت، و از نماز جز یک تکلیف خالی چیزی برداشت نمی کنه.
توصیه می شه کتاب "توحید مُفَضَّل" رو تبلیغ کنید، خوبی های این کتاب رو با نحوه های انگیزشی معرفی کنید، نمونه های جالبی از این کتاب رو بولد کنید و در نهایت بعد از جمع اوری هزینه از بچه ها اون رو تهیه کنید  تا ضمن پی بردن به جذابتهای آفرینش و بالا رفتن دقت نظر ایشون ، نگاه جدیدتری به خلقت و هستی و خودش داشته باشه. و از این درگاه خدا رو بهتر و ملموس تر بشناسه. اینکه بدونن هیچ چیزی در این دنیا بی حکمت نیست و در نتیجه کل زندگی پوچ و بی هدف نیست. و بعد از توجه به هدف و حکمت دار بودن نظام هستی و زندگی، زندگی در قالب ارتباط با خدا براشون لذت بخش تر خواهد شد.

3- از هر کلاس چند نفری که فکر می کنید نسبت به نماز و شرعیات اهتمام دارند جمع کنید . این افراد بازوان فرهنگی شما در کلاسها هستند. این افراد اگر توجیه بشن به راحتی با تبلیغ چهره به چهره با اهداء یک گل ساده می تونن به تدریج همکلاسی های خودشون رو به نماز جماعت دعوت کنند. در این راه صبور باشید و هیچ گاه انتظار نتیجه زودهنگام نداشته باشید. همین صبوری شما تا حصول نتیجه جهاد محسوب میشه

بحث در این مورد خیلی زیاد هست 
شاید این لینک که تجربه یکی از هموطنان هست برای شما مفید باشد

https://rasekhoon.net/article/show/198225

از خدا برای شما آرزوی موفقیت در این راه جهاد گونه دارم.

نگاه عنایتی امام زمان عج ، همراه و همیار شما باشد ان شاء الله

موفق باشید