سوال اخلاقی: صله رحم با اقوام ضد انقلاب

11:20 - 1401/09/12

با سلام
راجع به صله ارحام سوال دارم
دیگه دلم نمیخواد با کسی رفت و آمد کنم همشون ذهناشون مسمومه همشون نشستن پای ماهواره یا گوشی بدستن واقعا دلم نمیخواد با کسی که به سردار عزیزمون فحش میده (خیلی ببخشید خدا منو ببخشه لقب آدم کش میده) رفت و امد کنم یکی از یکی بدتر
واقعا اگه غریبه بودن تره هم خورد نمیکردم واسشون اگه بخاطر امر به صله رحم نبود نگاشونم نمیکردم
چطوری صله رحم رو بجا بیاریم تلفن کافیه؟
حضوری هرچقدرم بحث عوض کنیم و هیچی نگیم و بگیم و... فایده نداره و آخرش فقط فحش میخوریم و میگن جیره خورین، اینا درست بشو نیستن
ما چی کار کنیم
ممنون میشم حکم شرعیشو بگید یا کسیو معرفی کنین بگن؟

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/227144
تصویر روئین تن مهدی

سلام خدمت شما کاربر گرامی

ضمن تشکر از شما بابت حسن نظری که به مجموعه ما داشتید.

سوال شما به خاطر ضرورت بحث در دو بخش عرض میشه خدمتتون

بخش اول

دغدغه شما و تپیدن قلب شما و دلسوزی برای انقلاب و شهدا ستودنی است. واقعا ما در عصری زندگی می کنیم که قدرت تشخیص حق و باطل با هجوم رسانه های تکفیری و چنبره زدن روی ذهن ایران و ایرانی سخت شده. واقعا در عصر آخر الزمانی زندگی می کنیم که ارزشها تبدیل به ضد ارزش و ضد ارزشها تبدیل به ارزش شده. و این چیزی است که صدها سال پیش توسط معصومین پیش گویی شده است، واقعا شخص مومن در این زمانه حس زندانی به او دست میده، وقتی که از نزدیکترین افراد خود هم هیچ گونه حس همکاری و همراهی در پیمودن راه حق نبینه. رسانه های غربی و بخصوص عملکرد گناه آلود بعضی ها واقعا کاری کرده که ملاک و شاخص ها رو خیلی ها گم کنند، شهدایی که زمانی شمع محفل بشریت بودند، الان با هر وصله و زخم زبانی همراهی میشن. جای جلاد و شهید عوض شده. قدرت تحلیل مسائل خیلی پایین اومده چون ذهن ها تسخیر شده. اما بهر حال بقول قران آنانکه می دانند و آنانکه نمی دانند در یک سطح نیستند ( قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ / 9 زمر ). آنانکه بصیرت دارند با آنانکه کور هستند مساوی نیستند. ( وَ مٰا يَسْتَوِي الْأَعْمىٰ وَ الْبَصِيرُ / 19 فاطر)

و ان شاء الله بزودی این اختلافات و فضای جنگی با ظهور امام زمان عج، حل خواهد شد، و آنانکه در این زمانه به چشم حقارت نگاه میشد عزیز خواهند شد و آنانکه با فسق و فجور اهل جولان و سرخوشی بودند ذلیل و مبهوت خواهند ماند. که امیدواریم خدا عاقبت همه ما و حتی آنانهایی که فکر می کنیم از راه بدر شدن رو هدایت کنه. عاقبت بخیری امری است باید همواره از خدا خواست. هم برای خود و هم برای دیگران این دعای خیر رو داشت.

اما در مورد صله رحم باید گفت که قطع صله رحم حرام است مگر این که ترک صله رحم بصورت موقت برای تنبُّه و تذکر باشد که از باب امر به معروف و نهی از منکر واجب می شود که این در صورتی است که شخص بداند این راه اثری دارد. و الا باز هم جایز نیست .
امام صادق(علیه السلام) در روایتی فرمود: مردی نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! خویشاوندانی دارم که جز ستم، قطع رحم و دشنام من، کاری نمی کنند، آیا آنان را رها کنم؟ فرمود: در این صورت خدا همه شما را ترک خواهد کرد. پرسید: پس چه کنم؟ فرمود: با کسی که پیوند خود را با تو گسسته پیوند برقرار کن و به آن که تو را محروم ساخته عطا کن و از آنچه که بر تو ستم کرده در گذر. هرگاه چنین کردی خدا در برابر آنان پشتیبان تو است.(1)

همه اینها در صورتی است که حضور در خونه ارحام با گناه و مفاسدی همراه باشه و الا اگر مساله شما فقط همون بحث کردن  و اهانتهای اونها هست، لزومی نداره با اونها بحث کنید تا کار به اهانت بکشه بخصوص اینکه قطع امید کردید و نتیجه ای نمی بینید. نفرت و انزجار شما از راه و منش اونها دلیل نمیشه که با اونها قطع رحم کنید. حتی اگر به فرموده حضرت امام خمینی ره، اگر شخص کافر مرتد هم باشد دلیل قطع صله رحم نمی شود.
اما در مورد اینکه با تماس و پیامک و ... هم می شود بسنده کرد تا هم صله رحم را داشته باشید و هم از آفات در امان باشید نظر برخی مراجع رو در این زمینه عرض می کنم

آیة الله خامنه ای(دام ظله): اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با آنها موقتاً موجب خوددارى آنها از ارتکاب معصیت مى‌‏شود، به عنوان امر به معروف و نهى از منکر واجب است، و در غیر این صورت، قطع رحم جایز نیست و صله‌ى رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از ‏طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقق مى‌شود.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله): حداقل وظیفه بر صله ارحام مختلف هست. نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور، توجه مختصر کافی است.

 

پی نوشت:

1- کافی، جلد2، صفحه150.

تصویر روئین تن مهدی

بخش دوم: مطالبی در مورد بحث های سیاسی

اگر واقعا می بینید که بحث کردن فایده ای نداره توصیه به بحث نمیشه اما گفتن این موارد خالی از لطف نیست که در مواقعی که ناخواسته بحثی میشه مد نظر داشته باشید

چند نکته

1- سعی کنید نگرش خودتون رو از مخاطبتون اصلاح کنید. نوع نگرش شما بر واکنش شما بسیار مؤثر خواهد بود، چه منفی چه مثبت.
ما معمولا به کسانی که در زمینه های سیاسی نظرشون با ما موافق نیست به "ضد انقلاب" تعبیر می کنیم، در حالی که ضد انقلاب بار منفی بالایی داره، به هر کسی که انقلاب و نظام رو قبول نداشته باشه، نمی گن ضد انقلاب. به کسی می گن ضد انقلاب که بر علیه انقلاب و نظام اقدام عملی کنه. به عنوان مثال من وقتی فلان استاد دانشگاه رو کارامد نمی دونم و بهش معترضم، میشه گفت "من ضد او هستم"؟ خیر. همین شخص رو اگر در خیابون تنها ببینم رو ماشینم سوارش می کنم، بهش سلام می کنم و اگر مورد تعرض قرار بگیره کمکش می کنم. به نظر شما اینایی که شما بهشون میگید ضد انقلاب، اگر خدای ناکرده جنگی صورت گرفت و به چشم خودشون دیدن که امنیتشون داره به خطر میفته در کدوم جبهه خواهند بود؟ در جبهه ای که منجر به حفظ کشور و نظام و حکومته یا در جبهه مقابل که نمونه عینی ضد انقلابن؟ از همینها اگر بپرسید که سردار سلیمانی رو دوست دارن یا خیر، میگن بله (که مدافع نظام بودند و میلیونها نفر از همین مردم که تحمل فشاهای اقتصادی می کنند در تشییع جنازه شون شرکت کردن)، اگر بپرسید کسانی که مرزبانی می کنن و شهید میشن و برای حفظ امنیت من و شما فدا میشن رو دوست دارن؟ میگن بله (که همینها حافظان نظام هم هستند)، اگر بپرسید که دوست دارید که ایران رتبه اول حافظ امنیت در منطقه باشه؟ طبعا می گن بله، چون این امور رو بدیهی می دونن و فقط ازش غافلن، بگید دوست دارید ایران رتبه اول المپیاد فیزیک و شیمی و زیست بشه؟ طبعا میگن بله ، این موارد که کمتر از رفتن ایران به جام جهانی نیست که این همه براش شادی می کنن (و البته در قبال این شادی هیچی هم به جیبشون نمیره)، خب یه افتخار و دستاوری که در دراز مدت به نفع اقتصاد ایران تموم میشه، قطعا دوست خواهند داشت. (دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی ایران رو می تونید در کتابچه " 40 سال صعود" که بر گرفته از آمارهای بین المللی نوشته شده رو دانلود کنید به عنوان منبع به مخاطبتون ارائه بدید)
خیلی از کسانی که با انقلاب نظر مساعدی ندارند، متاثر از تاثیر رسانه هستند، زود باورند، به سرعت نسبت به یک شبهه و شایعه تسلیم میشن و صداشون در میاد! بدون اینکه بدونن مغلوب جوّ و جنگ رسانه شدن. خیلی از این افراد یتیم اطلاعاتی ان، یعنی در فقر اطلاعاتی نسبت به ساز و کار نظام بسر می برن، خیلیهاشون اهل تحقیق نیستن، خیلی هاشون از قانون اساسی که خودش به نوعی محدودیتهای رو ایجاب می کنه بی اطلاع اند. آیا شما به چنین افرادی که در فقر آگاهی بسر می برن، میشه گفت «ضد انقلاب»؟

شما می تونید با جهاد تبیین ، با خود جهل مبارزه کنید نه با جاهل! جاهل برای خودش شخصیتی داره، اراده و تفکری داره، غرور و جایگاهی برای خودش قائل هست، اگر با خود جاهل دست و پنجه نرم کنید طبعا واکنش نشون میده. پس سعی کنید مودبانه با نکته ای که نسبت به اون جاهل هست مبارزه کنید نه با شخصیت مقابل. اگر هم بحث کردید و نتیجه ای ندیدید، به این نکته توجه کنید که این بحثها زندگی خود شما رو تحت الشعاع قرار نده. ان شاء الله بزودی امر ظهور محقق بشه تا مردم از این چالش و گم کردن خود و از این حیرونی تشخیص حق و باطل فارغ بشن.!
گاهی ما در بحثهایی هم که می کنیم هدفمون به کرسی نشون حرف خودمون هست،  و خدای ناکرده خدا رو در نظر نمی گیریم، و لذا به هر وسیله ای متمسک می شیم تا حرف خودمون (و لو حق باشه) رو از این بابت که حرف "من" هستش به کرسی بنشونم، نه این بابت که حق هستش. فرق بین ایندو رو در واکنش باید دید. اگر دیدید که در بحثها جوش و خروش دارید و آرامش ندارید و پیروزی رو در این می بینید که طرف مقابل حرف شما رو بپذیره و کلاهتون رو بندازید، در غیر اینصورت حس شکست به شما دست می ده، از هر ابزاری ولو بکار بردن کلمات درشت، برای تحمیل نظرتون بهره ببرید، خودتون رو مکلف به نتیجه بدونید و از این جور موارد.... اگر اینطوری باشه بحث نکنید خیلی بهتره، که اگر اینگونه شد این بحث، ضررش بیش از نفعش هست. ایمان شما رو مکدر می کنه و غضب شما رو بر قوه تعقل چیره خواهد کرد. اما اگر کل بحث در فضای آرام، مؤدبانه و علمی بسر بره، شما حرف خودتون رو که سعی می کنید بر حق باشه رو برای خدا و روشنگری بگید، اما اصراری بر پذیرش نداشته باشید، و اگر دیدید که طرف به هر دری میزنه تا مقاومت کنه، در اینجا به طور مودبانه بحث رو خاتمه بدید، اونوقت میشه امیدی داشت. به این میگن جدال احسن . خدا به پیامبرش (که عقل کل بود) می گه اگر حرفت رو قبول نکردن ناراحت نشو، پس ما مکلف به نتیجه و پذیرش طرف نیستیم. اگر پذیرفت که چه بهتر، و الا نباید آرامش خودتون رو هزینه جهالت فرد بکنید.
سیره امام حسن مجتبی ع رو در مواجهه با اون شخصی که متاثر از سیستم تبلیغاتی معاویه واقع شده بود رو مطالعه کنید، که چطور حضرت در مقابل تندخویی ها و لعن و نفرینهای او، برخورد کرد و غضب و جهالت او رو متعادل و رام کرد!  و این اخلاق باید همیشه و همه جا در کنار ما باشه. اگر قرار باشه امیدی به نتیجه بحث داشته باشیم فقط و فقط در حیطه اخلاق و ادب محقق خواهد شد، هر چند طرف مقابل اهل رعایت نباشه

2- قطع رحم حرام است. اگر دیدید در خلال این مباحث چنین عمل حرامی اتفاق افتاده، بدونید که یکی از موارد بالا رعایت نشده. پس لازم هست مجددا با خاله تون ارتباط بگیرید. در عین اقتدار و حفظ موضع بر حقتون، بگید درسته که اختلاف نظر داریم اما به نظر میاد نباید این مباحث رو دخیل در آداب معاشرت خود بکنیم و از این بابت معذرت خواهی کنید.(اگر پیشقدم بشید شما پیروز مبارزه با نفستون هستید) با این موضع هم خودتون قوت روحی پیدا می کنید و هم شما رو در دیدش بزرگ میکنه.

3- چند نکته در مورد بحث کردن:
* این ذهنیت رو که شما جیره خور نظام هستید رو با اقتدار مخالفت کنید و ازشون سند بخواهید. اینکه کسی وطن خودش رو دوست داشته باشه و از خوبیهاش حمایت کنه و از نواقصش مطالبه گر باشه نمی گن جیره خور. متاسفانه مخالفان نظام فقط و فقط نقاط منفی رو می بینن، و نقاط مثبت رو یا نمی بینن یا نمی خواهند ببینند، اگر یک دستاوردی که تمام رسانه های دنیا از ایران نشر بدن، گاهی همین مخالفان نظام که ایرانی هم هستند حاضر نیستن همین دستاورد رو نشر بدن، چون هجمه های رسانه ای کاری کرده که طرف از ایرانی بودن خودش نفرت داره، چشم نداره که پیشرفتها و موفقیتهای ایران اسلامی رو ببینه. به معنای واقعی مسحور جنگ رسانه شده. در حالی که اگر شخص واقعا ملی گرا هم باشه و لو مسلمان هم نباشه از موفقیتهای کشورش افتخار می کنه

* بحثهاتون رو از همان ابتدای نشست مدت معینی براش تعیین کنید. تا دامنه دار نشه
* گاهی و لو صوری با طرف مقابل متمایل بشید و بعد حرف خودتون رو بزنید، مثلا بگید "ممکنه حق با شما باشه اما ایرادی که هست اینه که..."
* اطلاعاتتون برای بحث کافی باشه و الا بحث نکنید بهتره، چون مجبورید کمبودها رو با ابزارهای دیگه جبران کنید.

آنچه گفته شد بسیار اجمالی بود
باز هم سوالی بود در خدمتم

موفق باشید، همیشه