تصمیم گرفتند ازدواج کنند ولی با مشکل بچه‌هاشون مواجه اند....

10:33 - 1402/09/29

با سلام

ببخشید خانمی هستند 60 ساله،خواستگاری دارند که تقریبا یک سال از خودشون بزرگتر واین خواستگاری در حدود نه ماه صورت گرفته و مشکل این آقا اینه که دوتا فرزند که دارند فرزندان ایشون که حاصلش ی پسر 35 ساله و ی دختر 29 ساله است که خدا را شکر آقازادشون در این مدت ازدواج کردند ولی دختر خانمشون خواستگار دارند و قصد ازدواج ندارند و با این ازدواج پدرشون مخالف هستند.
و این آقا در حدود پنج سالی هست که همسرشان به رحمت خدا رفته و تا کنون تجدید فراش نکردند ولی الان تصمیم گرفتند ازدواج کنند که تقریبا با مشکل بچه‌هاشون علی الخصوص دخترشون مواجه شدند به نظر شما باید این آقا با این مشکل چکار کنند؟
اکثر بستگان هم موافق این وصلت هستند ولی نمی دونند به چه صورت به دخترشون بگند چون یکی از بستگان که بهشون گفته در جواب گفته که ازدواج کنند ولی از این خونه برند.
نیاز به راهنمایی شما دارند.در ضمن خانم هم تا کنون ازدواج نکردند.
آیا آیه 24 سوره قصص در قرآن که می گند برا ازدواج خیلی خوبه حقیقت داره به چه صورت بخونند تا مشکل حل بشه؟یا کلا چکار کنند؟
با تشکر از شما

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/273659
تصویر ابراهیمی راد

 

با سلام وادب  احترام خدمت شما کاربر محترم

از حسن اعتماد شما به مجموعه پاسخگویی اندیشه برتر سپاسگزارم

ازدواج در هر سنی با هر انگیزه ای یکی از نیازهای فطری بشر و یکی از ضرورتهای زندگی است بناابرین برای اینکه بتوانیم یک ازدواج پایدار و موفقی را رقم بزنیم می‌بایست تمام شرایط یک ازدواج سالم و پایدار را داشته باشیم.
ازدواج و تشکیل خانواده، مهم‌ترین و مقدس‌ترین رکن زندگی هر فرد است، لذا انتخاب درست و آگاهانه نقش مهمی در کیفیت بهتر زندگی و روابط بین فردی زوجی دارد. هرچه ازدواج آگاهانه‌تر باشد قطعاً کیفیت زندگی مطلوب‌تر و تداوم رابطه عمیق‌تر و ماندگارتر خواهد بود. اولین گام در ازدواج موفق دوست داشتن و رسیدن به عشق است.

اما باید دانست که زندگی با عشق آغاز می‌شود و عشق موتور محرکه یک رابطه سالم و عاشقانه است، اما به‌تنهایی کافی نیست. درواقع عشق شرط لازم یک زندگی است که بر اساس آن به زندگی رنگ و لعاب می‌دهد اما شرط کافی نیست.
یکی از فلسفه های ازدواج سالم رسیدن به آرامش و فرار از تنهایی است و زوجین اگر چه در زندگی باهم بگو مگوهایی هم داشته باشند اما تنهایی همدیگر را پر می کنند و به همدیگر عادت می کنند. اما زمانی که یکی از والدین از دنیا برود خصوصا در سنین میانسالی این تنهایی برای آنها عذاب آور و همراه با ترسها و اضطراب های شیانه خواهد بود.

متاسفانه فرزندان خودخواه، فکر می‌کنند این تنهایی را خودشان می توانند پر بکنند این در حالی است که کاملا اشتباه می کنند چرا که آنها هرگز نمی توانند نقش همدمی برای والدین خود را بازی کنند و متاسفانه با لجاجتشون این تنهایی را بیشتر و بیشتر تر می‌کنند. آنها نمی‌دانند جدایی از همسر نسبت به فوت همسر تبعات سنگین‌تری برای فرد و حتی برای آنها  در پی دارد چرا که بعد از ازدواجشان همسرانشان پدر را مخل آرامش خود در خانه می‌بینند  و علاوه بر مشاجرات و اوقات تلخی فراوان  پیشنهاد بردن به خانه سالمندان را می دهند و این اوج بی رحمی آنان خواهد بود.

آنچه در سوال شما کاربر محترم معلوم و مشهود است ناشی از این است که این قبیل مخالفت‌های فرزندان می تواند دلایل زیادی از قبیل: خودخواهی فرزندان، ترس بخاطر از دست دادن اموال پدر و مادر، حساسیت بر روی کلمه نامادری یا وارث جدید است. چون آنان گمان می‌کنند که پدر و مادر تنها متعلق به آنان هستند؛ این در حالیست که والدین نباید تنها بمانند و به یک همراه احتیاج دارند تا بتوانند نیازهای روانی و عاطفی خود را برآورده کنند.

چطور مخالفت فرزند با ازدواج پدر را از بین ببریم

1. به فرزندان خود آگاهی و زمان بدهید

انتظار نداشته باشید که فرزندان شما در هر سنی که هستند، به سرعت با ازدواج مجددتان موافقت کنند. البته بهتر است شما نیز آن‌ها را تحت فشار قرار ندهید تا به سرعت نظر خود را اعلام کنند و به فرزندان خود زمان بدهید تا کمی فکر کنند.

پذیرش ازدواج مجدد برای فرزند به صورت تدریجی امکان پذیر می‌باشد. در نظر داشته باشید که جلب رضایت او را مرحله به مرحله انجام دهید و هیچ‌گاه او را به زور، وادار به پذیرش شرایط و یا قرار گرفتن در یک موقعیت خاص نکنید.

2. ترس فرزندان از جایگزینی
به فرزندتان توضیح دهید که قصد جایگزین کردن ندارید. دلیل مخالفت بسیاری از فرزندان با ازدواج مجدد پدر و مادر آنها  این است که احساس می‌کنند اگر شخص جدیدی وارد زندگی آنها  شود، ممکن است میان آن‌ها فاصله ایجاد گردد و عشق بین آنها کم رنگ شود.

به همین دلیل بهتر است با فرزندتان صحبت کنید و به او بفهمانید که با ازدواج مجدد قصد جایگزینی ندارید و عشق شما به فرزندتان همیشگی می‌باشد.

3. اجازه دهید فرزندتان حرف‌هایش را بزند و احساسات خود را بروز دهد

سعی کنید زمان‌هایی که در مورد ازدواج مجددتان با فرزند خود صحبت می‌کنید، اجازه دهید او حرف‌هایش را بزند و احساساتی که دارد را به زبان بیاورد.

تعجب نکنید اگر فرزند شما در لابه‌لای حرف‌هایش شروع به بدگویی از خواستگارتان می‌کند و یا شما را فردی خودخواه می‌خواند. تمامی این حرف‌ها به این دلیل است که او احساس خطر می‌کند. او یک بار مادرش را از دست داده است و احساس می‌کند با ازدواج مجدد شما ممکن است شما را نیز از دست بدهد.

4. فرزند خود را با خواستگارتان آشنا کنید

همانطور که در ازدواج، آشنایی طرفین با یکدیگر بسیار مهم می‌باشد؛ در ازدواج دوم نیز بهتر است اگر فرزندی دارید، او را با خواستگارتان آشنا نمایید تا بتوانند نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کنند.

اگر با مخالفت‌ها و واکنش‌های شدید فرزندتان مواجهید، به او پیشنهاد دهید زمانی را برای صحبت کردن با خواستگارتان اختصاص دهد. این راهکار کمک می‌کند فرزند شما به تدریج با شرایط جدید سازگار شود. حتی ممکن است این جلسات آشنایی سبب ایجاد رابطه دوستانه میان آن‌‌ها گردد.

اگر فرزندان‌تان مخالفتی با ازدواج مجدد شما دارند، سعی کنید این موضوع را با خانمی که قصد ازدواج با او را دارید در میان بگذارید. البته این حق او نیز می‌باشد که بداند پس از ازدواج رفتار فرزندان شما با او چه خواهد بود و او در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت.
5. از مشاور یا بزرگان فامیل کمک بگیرید.
بزرگان فامیل به واسطه بزرگی و اغتباری که دارند با روشهای خود و مشاور با تکنیک های روانشناختی در خصوص شرایط بحرانی والدین در این سن و سال نقش خوبی را ایفا خواهند نمئ.
چنانچه باز هم در این زمینه سوالی دارید می توانید در ادامه همین پست ارسال نمایید.
موفق باشید

تصویر دریافت سوالات

با سلام

مشاور عزیز دو شخصی که می خواند با هم ازدواج کنند قبل از عقد دائمی اگه صیغه موقت را خودشون بخونند مثلا دو ماه درست؟
و اینکه این محرمیت حد و مرز آن چگونه است؟

تصویر ابراهیمی راد

با سلام وادب و احترام مجدد خدمت شما کاربر ارجمند
از اعتماد مجددتان به مجموعه پاسخ گویی اندیشه برتر خرسندیم

صیغه ازدواجعبارت است از الفاظی که به واسطه آن زن و مرد به ازدواج یکدیگر در می‌آیند.

به نظر بسیاری از فقیهان شیعه، صیغه ازدواج باید به عربی صحیح خوانده شود.

صیغه ازدواج موقت شبیه صیغه ازدواج دائم است با این تفاوت که در صیغه موقت علاوه بر مهریه ، مدت ازدواج نیز باید بیان شود وگرنه  اگر هردو یا یکی از این شرط رعایت نشود آن عقد باطل است.

گاهی اوقات صیغه ازدواج فقط برای محرمیت (بدون بهره جنسی) خوانده می‌شود که به آن صیغه محرمیت می‌گویند.

در صحیح‌بودن چنین صیغه‌ای بین فقها اختلاف است. فقها این نوع عقد را عقد ازدواج موقت می گویند و هر نوع استمطاعی از همدیگر حلال است مگر اینکه در خطبه عقد موقت شرط کرده باشند که هدف فقط محرمیت و آشنایی است و هیچ عمل زناشویی یا سایر لذتها نباشد که در این صورت فقط ددر ازدواج عقد موقت زن یا مرد می توانند شرط عدم همبستری را داشته باشند اما در عقد دایم اگر چنین شرطی را انجام بدهند آن عقد دائم باطل خواهد بود.

صیغه عقد ازدواج چه دائم و چه موقت  تنها با ایجاب و قبولی که به زبان آید، ثابت می‌شود و صرف رضایت باطنی کافی نیست.

ایجاب به معنای پیشنهاد انجام یک معامله به شخص دیگر است.
در صیغه عقد موقت زن یا مرد می توانند خودشان بین همدیگر خطبه محرمیت را بخوانند و نیازی به شاهد نیست اما در ازدواج دائم دو شاهد لازم دارد و باید در دفتر ازدواج ثبت شود.

قبول نیز عبارت است از رضایت به پیشنهادی که برای آن معامله داده شده است.

الفاظ ایجاب که توسط زن خوانده می‌شود عبارت است از: «زَوَّجْتُكَ» یا «أنْکَحْتُكَ».

برخی از فقها لفظ «مَتَّعْتُكَ» را نیز صحیح دانسته‌اند.

الفاظ قبول که توسط مرد خوانده می‌شود عبارت است از: «قَبِلْتُ التَزْویج»، «قَبِلْتُ النِّکاح»، «قَبِلْتُ التَزْویج و النِّکاح» یا «تَزَوَّجْتُ».

چنانچه بازهم در این زمینه سوالی داشتید می توانید در ادامه همین پست ارسال نمایید.
موفق باشید

تصویر دریافت سوالات

با  عرض سلام  و ادب ،

عصر آدینتون بخیر و شادی

،مشاور عزیز آیا به نظر شما با توجه به شرایطی که براتون توضیح دادم آیا درست و مصلحت که با دختر خانم 29 ساله این آقا یعنی سه نفری در ی واحد زندگی کنند آیا مشکلی بوجود نمییاید؟
چون با توجه به خصوصیاتی که دختر داره و حالت لجبازی را داره.به نظر شما به چه صورت می سه با دختر کنار اومد.
چون پدر نگران دختر هست که جدا  به صورت مجرد زندگی کند.
و به نظر شما مهریه چقدر مناسب و رسومی هست با توجه به اینکه فرزندان علی الخصوص دختر تمایل به این ازدواج ندارند که بعدا خدای نکرده اگه مهریه کم باشه با مشکل مواجه نشوند.
با توجه به اینکه خانم وضع اقتصادی خوبی داره و نیاز به مهریه نداره فقط برا محکم کاری است.
ممنون از راهنمایی و مشاوره شما

تصویر ابراهیمی راد

 

با سلام و ادب و احترام مجدد خدمت شما کاربر محترم.
از اعتماد مجددتان کمال تشکر راداریم.

همان‌طور که در پاسخ  قبل عرض شد ازدواج حق طبیعی و نیاز ضروری هر انسانی است اما نباید به هر قیمتی و در هر شرایطی چنین تصمیمی را بگیرد یعنی نباید به هر قیمتی باشد. با توجه به شرایط شما به نظر می‌رسد که چالش زیادی را نداشته باشید. مشکلی که در اینجا وجود دارد همراهی و معیت دخترخانم همسرتان با شما در یک‌خانه است و این می‌تواند تا حدودی برای شما چالش‌برانگیز باشد.

راه‌حل این مسئله اولاً به خود شما و شرایطی که در آن قرار است قرار بگیرید و همچنین به روحیه شما بستگی دارد. معمولاً وقتی زوجین ازدواج می‌کنند دوست دارند تنها باشند و کسی برای آن‌ها مزاحمت نکند . این در حالی است که اگر قرار باشد دختر ایشان با شما زندگی کنند علاوه بر اینکه این آسایش شما سلب می‌شود ممکن است باعث اصطکاک و بگوومگوهای نامادری و فرزند مبدل شود. همین امر بعد از تکرار زیاد موجب حمایت و طرفداری پدرشان قرار بگیرند در ان زمان شما می مانید و دلخوری و ناراحتی.
بنابراین  ببینید آیا روحیه یک چنین زندگیی را دارید یا خیر؟
راه‌حل دیگر این است که با این دختر شوهرتان گفتگو بکنید و ببینید نظر ایشان در خصوص ازدواج پدرشان چیست؟ و اگر مخالفتی نداشت این سوال را بپرسید در زندگی مشترک من در کارهای شما دخالتی نمی کنم شما هم همینطور.
 

اما در خصوص مسئله مهریه هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی حق هر زنی است و به محض خطبه عقد بر مرد واجب می‌شود تا مهریه همسر خود را به صورت عندالمطالبه پرداخت نماید. اما به لحاظ عقلی و فلسفی، فلسفه و حکمت مهریه برای زن علاوه بر حقوقی که به آنها اشاره شده که اگر چنانچه همسرش خواست او را طلاق بدهد یا اینکه بعد از فوت همسرش فرزندان همسر بخواهند او را از خانه بیرون بکنند این مهریه بتواند به عنوان پشتوانه همه جانبه برای شما باشد.

بنابراین فرقی نمی کند در اینکه آیا زن نیازمند مهریه باشد یا خیر یا اینکه توان مالی داشته باشد یا خیر؟ به هر حال با توجه به شرایط شما و مخالفت فرزندان از یک سو و آینده نامعلوم این ازدواج بهتراست مهریه ای مشخص شود که نه زیاد باشد که آنها بترسند و نگران باشند و نه آنقدری کم باشد که بعدها شما را با چالش روبرو کنند. به نظز اینجانب و متناسب با شرایط شما ابتدا ببینید پیشنهاد آنها در خصوص مهریه چیست؟ وچه مقدار است؟ بعد شما پیشنهاد خود را متناسب با عرف محلی تان و همچنین متناسب با شرایطی که داریدبین سی تا پنجاه سکه یا سه دانگ از منزل مسکونی مشخص نمایید.

چنانچه باز هم در این خصوص سوالی داشتید می توانید درادامه همین پست ارسال نمایید.
موفق باشید.