خواستگار خوبی است فقط اختلاف سنی زیادی داریم

17:44 - 1394/07/19

آیا ازدواج خانم26 ساله‌ای که قبلا یکبار به خاطر انتخاب نادرست، شکست خورده و منجر به طلاق شده است، با مردی که 15سال از او بزرگتر است، درست می‌باشد؟ شایان ذکر است که این آقا، انسان بسیار خوبی است.

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال و از طریق کدپیگیری که دریافت میکنید پاسخ را مشاهده نمائید: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش بعد از فعالیت مفید، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/76398

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
4 + 5 =
*****
تصویر khorasani
نویسنده khorasani در

بعضی از روایات سنی را برای ازدواج مشخص نکرده اند و در قرآن هم «حتی بلغ النکاح» آمده یعنی همین که آماده ازدواج شده بره ازدواج کنه و بعضی روایات گفته هنوز دختر عادت نشده ازدواج کنه از مجموع اینها نتیجه میگیریم سن خاصی برای ازدواج مطرح نیست بلکه از زمان بلوغ جنسی که در هر سنی باشد جواز ازدواج است.
دسته از روایات بیانگر این است که خوب است زن کمی کوچکتر از مرد باشد اما در سنت دیده می شود که زن بزرگتر از معصوم هم با ایشان ازدواج کرده است.
از این روایات و سیره معصوم بر می آید که باید بین زن و مرد سنخیت روحی و روحیه متابعت زن از مرد و مرد بودن مرد احراز شود و الا کم یا زیاد بودن سن داشتن یا نداشتن تحصیلات چندان بر پیکره خانواده لطمه نمی زند.
نکته مهم دیگر این است که ما باید با معیارها انتخاب کنیم و زندگی کنیم نه با مقدارها
چنین مواردی در تعدد زوجات و چند همسری مردان که بنده بیشتر در این زمینه مشاوره می دهم بیشتر اتفاق می افتد.
و مرد در انتخاب دوم خودش سعی می کند کسی را همراه خود نماید که کمی جوانتر از خود و همسر اولش باشد.(درباره چند همسری دوستان به وبلاگی با همین نام مراجعه کنند تا شبهه ای نباشد)

تصویر 48
نویسنده 48 در

دو جور سن داریم : سن عددی و سن شخصیتی.
دومی در ازدواج اولویت داره و اولی در استخدام.
 

تصویر یه دوست

سن یکی از ملاک های ازدواج هستش. شما هیچ مطلبی درباره خود تون و اون آقا، خانواده هاتون و .... نگفته اید. چطور انتظار دارید پاسخ درستی بگیرید؟ ظاهرا بیشترین چیزی که در ذهن شما است شکست قبلی (تون) است. با این روحیه و با این علت بهتر است فعلا ازدواج نکنید تا وضعیت روحی تان عادی شده و تحت تاثیر شکست قبلی نباشید.
(با فرض یکی بودن نویسنده و اون خانم از ضمیر مخاطب استفاده کردم)
71

تصویر merida
نویسنده merida در

سلام برشما.نمیدونم اقای امیر مهدی چرا نظر شما اکثر کوبندست البته ی کم هم غیر منصفانه .

تصویر amir_mahdi
نویسنده amir_mahdi در

نه خواهر من نه ...

خانما اگه ی نقطه ای تو گذشتشون باشه سریع کوتاه میان همین خانم اگر ی خواستگار هم سن خودش داشت و ازدواج نکرده بود قبلا هزار و یک مانع میورد کار نداری سربازی نرفتی پول نداری و ...................

تصویر خانم آسمان

به نظرم برین پیش مشاور حضوری کمک بگیرین.
بعدم خیلی خلاصه گفتین که ایشون پانزده سال از شما بزرگترن ایا ایشون قبلا ازدواج کرده اند یا نه؟
اگه ازدواج نکرده اند باید ببینین دلیلش چی بوده؟
اگه ازدواج کرده و زنش رو طلاق داده بازم باید علتش رو پیدا کنید اگه بچه هم داشته باشه که دیگه بحثش جداست.

تصویر hasti29
نویسنده hasti29 در

احتمال اینکه شما زود تنها بشی زیاده اونم تو سنی که بیش از الان به شوهر و حامی و همزبان نیاز خواهی داشت البته عمر دست خداست ولی عقل و دوراندیشی رو هم همون خدا بهمون داده.

تصویر ســـارا

شما سنت کمه زوده که عجله کنی
اگه آقا سنش به چهرش نمیاد و دلش جوونه و با هم تناسب اخلاقی دارید بنظرم اشکال نداره دقت کن که شرایط زندگیت سخت نشه بعدا 

تصویر الهه نازززز

اگه مطلقه هستی و خواستگار دیگه ای نداری و تنها ایراد این آقا سنش هست، قبول کن و ازدواج کن.

تصویر salah.h
نویسنده salah.h در

بنظرم مشکلی نداره ازدواج تون اگه همدیگرو دوس دارین و علاقه و عشق وجود داره بین تون
من همیشه افرادی که مخالف ازدواج افراد با سن هستن ، حتی اونایی که میگن زن از مرد سن ش بالا تره
نمی دونم چرا بعضی چیزا رو به سن ربط میدین
بنظرم اگه ادما همدیگرو دوس دارن و عشق و علاقه شون واقعی باشه این چیزا ملاک نمی شن
چون خود سوال کننده نوشته مرد خیلی خوب و انسانی هستن ، بنظرم بخاطر تفاوت سنی ( اگه اخلاق رفتار منش شخصیت شون قبول دارین ) تفاوت سنی زیاد مهم نیست
نمی خوام مقایسه کنم هیچ انسانی رو با حضرت محمد ص ولی حضرت محمد ص الگویی برای تمام انسان های دنیاست و در بزگواری این شخصیت یگانه جهان بشری شکی نیست
حضرت محمد ص با حضرت خدیجه ازدواج کردن تفاوت سنی 15 ساله داشتن اما عشقی که بین شون بود زبان زد عالم و دنیاس
عشق به این چیزا نیست سن و ووو ظاهر و مادیات
گاهی حسی که بین دو نفر به وجود میاد کار خداس

 محبت بین ما کار خدا بود ، از انجا من خدا رو می شناسم

تصویر salah.h
نویسنده salah.h در

عمو بزرگه چقدر تو بزرگی)))))))))))
از امشب به بعد جواب شما رو هم نمی دم چون معلوم از اون ادمای مزخرف سایت هستی)))))))))))))))))))

تصویر yasin1366
نویسنده yasin1366 در

به این علت که بچه هستی و هنوز نمیدونی سن چه تاثیری دارد؟

تصویر پروانه

بله اشتباه است
این مقدار اختلاف سنی درهیچ شرایطی درست نیست و توجیه عقلانی ندارد و به نظرمن محکوم به شکست است
درسته که مطلقه بودن شما ازدواج مجددتون رو کمی دشوارمیکند ولی دلیل نمیشه به هرشرایطی راضی بشید که فقط ازدواج کنید
یه مشکل به مشکلات خودت اصافه نکن دخترخوب، هنوز سنی نداری، به خودت فرصت بده که بتونی یه ازدواج موفق داشته باشی نه اینکه خدایی نکرده دوباره بخوای شکست بخوری

تصویر mostafavi
نویسنده mostafavi در

قبل از هرچیز باید توجه داشت که این خانم از آنجایی که سابق بر این دچار شکست و طلاق شده است، لازم است در انتخاب‌های بعدی خود دقت بیشتر داشته باشد و مسلما جای اشتباه برای بار دومین بار بهای سنگینی می‌تواند برای او داشته باشد.

امّا در انتخاب همسر، صرف خوب بودن فرد کافی نیست؛ خوب بودن مفهوم وسیعی دارد و تا زمانی که به صورت مصداقی و موردی، منظور از آن مشخص نشود، باعث بروز خطا و اشتباه در تشخیص خواهد شد. واقعا ما به چه انسانی خوب می‌گوییم؟ آیا به کسی که انسان منعطف یا دست و دلباز و یا اهل گذشت و بخشش باشد، خوب می‌گوییم؟ و یا به کسی که انسان تحصیل کرده، با سواد و  اهل علم و کمالات باشد، انسان خوب می‌پنداریم؟ و یا اینکه اگر اهل دین و اخلاق باشد؟ و ... 

بنابراین تا زمانی که مفهوم خوب بودن برای شخص به صورت مصداقی و مورد، مشخص نباشد، قادر نخواهد بود خوب بودن را برای خود تفسیر کند.

از طرفی اکتفا به کلی خوب بودن فرد موجب موفقیت در انتخاب همسر نخواهد شد. بطور اصولی در ازدواج، نباید تنها به دنبال فرد خوب باشیم بلکه لازم است به دنبال همسر خوب متناسب با خودمان باشیم.

از همین روست که ممکن است فردی به صورت مصداقی فرد موجه و خوبی باشد لکن از جهات دیگر مانند صفات شخصیتی، فرهنگی، خانوادگی، سنی، تحصیلی با ما تناسبی نداشته باشد.

بنابراین خوب بودن فرد نافی در نظر گرفتن دیگر آیتم‌ها جهت انتخاب همسر نیست. همچنانکه پیغمبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در خصوص همتایی و هم کفویی زن و مرد جهت انتخاب همدیگر برای ازدواج فرموده است: «مرد مومن، کفو و همتای زن مومن است و مرد مسلمان همتای زن مسلمان.»[1]

اما در مورد وضعیت فعلی این خانم، با توجه به اینکه سن این خانم جهت ازدواج بالا نیست که بخواهد از این بابت در انتخاب همسر عجله کند و از آنجایی که اختلاف سنی 15 سال هم بسیار بالاست، مسلما تناسب سنی میان این خانم و طرف مقالش برقرار نیست. لذا باید در انتخابش حتما تجدید نظر کند.

امّا اگر واقعا به صورت منطقی و به دور از فضای عاطفی، همچنان این خانم سر تصمیم خود باشد، بهتر است قبل از هرگونه تصمیم گیری شتابزده، هردو به یک مشاور حاذق و با تجربه در امر خانواده و ازدواج مراجعه کرده تا با تشخیص و کمک مشاور بتوانید بهتر در تصمیم گیری عمل کنید.
پی‌نوشت:
[1]. وسائل الشیعه، ج14، ص44