جبر در عصمت؟!

20:30 - 1395/11/24

ببخشید اراده ای  که در آیه  تطهیر اومده به اتفاق علما اراده تکوینی هست 

سوال من اینه  که چطور اراده  تکوینی خدا به عصمت  و اختیار اهل بیت در گناه کردن و نکردن جور در میاد 

در واقع آیا اراده  تکوینی خدا سر از جبر در نمیاره

-------------------------------------

کاربران محترم توجه داشته باشند که ادامه‌ی ارتباط با کارشناسان سایت و درج نظرات جدید برای رسیدن به پاسخ نهایی و جامع، تنها با عـضویـت در سایت ممکن خواهد بود؛ برای عضویت در سایت به آدرس مقابل مراجعه فرمائید: www.btid.org/fa/user/register
بعد از عضویت می‌توانید در همین بحث و یا مباحث دیگر انجمن نیز شرکت داشته باشید: http://www.btid.org/fa/forums

http://btid.org/node/104991

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
10 + 10 =
*****
تصویر محمد فرضی پوریان

با سلام خدمت شما.

در این خصوص این سوال باید گفت: بدون شک در این آیه اراده تکوینی خداوند متعال مد نظر است. زیرا اراده تشریعی با ظاهر آیه سازگاری ندارد.

اما در رابطه با این سوال باید گفت: خداوند متعال می داند که معصومین با اراده و اختیار خود گناه نمی کنند، لذا او نیز اراده می کند که آنها طاهر باشند. یعنی معصومین چون به عواقب گناه آگاه هستند هیچ انگیزه ای برای گناه ندارند، لذا گناهی از آنان صادر نمی شود. درست مثل کسی که بداند در این لیوان سم وجود دارد، چنین شخصی هرگز میل ندارد آن لیوان را بخورد.

پس معصومان با اراده و اختیار خود هرگز گناه نمی کنند، چون به ماهیت گناه علم دارد. و خداوند متعال نیز می داند که آنان چنین هستند، لذا اراده میکند که آنان گناه نکنند؛ یعنی اراده و اختیار آنان را اراده میکند. به عبارت دیگر: از آن جايى كه خداوند متعال آگاهى دارد از اين كه اراده اهل بيت با اراده او مطابقت دارد و اين كه به جز خواست او چيزى نمى خواهند و انجام نمى دهند، زيرا آن ها در مراتب معرفت و عبوديت به جايى رسيده اند كه جز اراده خداوند متعال چيزى را اراده نمى كنند.
پس خداوند متعال از اراده تكوينى خود اجبار مى كند كه رجس را از آنان دور داشته و اين كه آن ها كارهايى را كه به اختيار خود انجام مى دهند در مسير اراده خداوند متعال است.
اما ديگر مردم كه اين حالات را ندارند، اراده خداوند به زدودن پليدى از آن ها تعلق نگرفته است.

پس درست است که در این آیه اراده الهی تکوینی است، ولی این اراده به اختیار خود آنان بر میگردد، یعنی خدا می داند که آنان با اختیار خودشان گناه نمی کنن و همین را هم اراده میکند. زیرا ما بنا بر توحید افعالی، همه امور عالم را تحت اراده تکوینی الهی میدانیم.

پس در این آیه بین اختیار معصومین و اراده تکوینی الهی هیچ منافاتی وجود ندارد.