چگونگی تشخیص افراد؟

11:57 - 1399/12/21

با سلام. یه سوالی برام پیش اومده چطور میشه فهمید پسره واقعا مذهبیه و حد و حدود خودش رو حتی تو فضای مجازی هم رعایت می کنه؟ اینجا یه آقایی هست میگه مذهبی هست الآن تو نظراتش این طور نشون میده ولی نظرات مدتها قبلش با خانوما یه چیز دیگه رو نشون میدادن. که به دختر جانم و عزیزم مینوشت و بسیاری موارد دیگر. ممنون میشم پاسخ روشنتری بدین تا بدونم چطور تشخیص بدیم پسری واقعا مذهبیه.

http://btid.org/node/159853

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
4 + 8 =
*****
تصویر mostafavi
نویسنده mostafavi در

با سلام به شما کاربر محترم

درباره سوالتان باید عرض کنم که این امکان وجود دارد که فردی در گذشته غیر مذهبی بوده ولی در حال حاضر تغییر کرده و گرایشات مذهبی پیدا کرده است یا برعکس یعنی ممکن است فردی مذهبی بوده ولی بعدا غیرمذهبی شده است. در هرصورت ملاک تشخیص اینکه فرد مذهبی است یا نه، رفتارهای اوست! از طرفی یکسری تکنیک‌هایی هست که می توان تا حدودی پی به شخصیت فرد برد. 

اگر قصد شما از این سوال این است که می خواهید طرف مقابل را برای ازدواج ارزیابی کنید، باید عرض کنم که بخشی از این شناخت از طریق گفتگو حاصل می شود. سپس حاصل این گفتگو را باید به منصه محک با اطرافیان و عملکرد او گذاشت؛ یعنی فرض بگیرید که طرف مقابل مدعی مذهبی بودن است، بررسی کنید که در عملکرد و رفتارهایش چگونه است؟ آیا به همان میزانی که در گفتگوها بدست آوردید در رفتار او هم مشاهده می‌کنید؛ مثلا ممکن است فرد ساعتها با شما چت و گفتگو بکند بی آنکه توجه داشته باشد که وارد وقت نماز شده است و حساسیتی به این موضوع ندارد! یا مثلا فرض بگیرید در روابطش با فامیل و نامحرمان آنطور که باید حریم‌ها رو رعایت کند، رعایت نمی‌کند! یا مثلا طرف مقابل مدعی خوش اخلاقی یا خوش برخوردی است، ولی در ارتباط با خانواده‌اش رفتارهای تند و تیزی دارد.
در واقع اینگونه رفتارها، واقعیت درونی فرد را نشان می دهد نه آنچه ادعا می‌کند. لذا مبنای شما باید عملکرد ورفتار او باشد نه آنچه مدعی است.

از سویی دیگر؛ همانطور که می‌دانید انسان‌ها طوری عمل می‌کنند که فکر می‌کنند درست است. لذا برای شناخت بهتر از ایشان، باید دیدگاهش را نسبت به بعضی از مسائل مهم؛ مثل مسائل دینی و عمل به آن جویا شوید؛ برای مثال؛ می‌توان نظیر این سؤالات را از او پرسید: دیدگاهتان نسبت به زن چیست؟ چه انتظاری از همسر آینده‌تان دارید؟ بزرگترین دغدغه‌های زندگی و آرزوهایتان چیست؟ هدف از ازدواج و برنامه‌هایتان برای آینده چیست؟ و بعضی از اعتقادات کلی؛ مثل اینکه چقدر به خدا، حساب و کتاب اعتقاد دارید؟ اهل رزق حلال، نماز، روزه و احترام به پدر و مادر هستید یا نه؟
بعد از این، همین سوالات یا شبیه به آن را خودتان یا خانواده از والدین، برادر و خواهر فرد بپرسید. این کار باعث می‌شود احیاناً پی به بسیاری از تناقض‌های موجود در حرف‌های طرف مقابل و اطرافیانش ببرید که در شناخت واقعی از طرف مقابل خیلی کمک می‌کند. البته بنا نیست که مچ گیری کنید، بلکه با آرامش بنای خود را بر روی رفتار و عملکرد فرد متمرکز کنید نه صرفا آنچه ادعا می کند! 

اما اینکه فرد در گذشته رفتاری داشته که در حال حاضر این رفتار را ندارد، به عبارتی رفتار خود را اصلاح کرده است، خب این امکان وجود دارد که فرد تغییر کرده باشد، ولی باید بررسی کنید که از این تغییر رفتار چه انگیزه ای یا چه هدفی را دنبال می کند؛ آیا مثلا برای اینکه دل شما را بدست آورد و نظر شما را برای ازدواج جلب کنید، این تغییر رفتار را انجام داده است؟ یا اینکه این موضوع بدون انگیزه بیرونی بلکه به تغییر و تحولاتی درونی فرد مرتبط می شود و چنین تغییری را در سطح رفتار انجام داده است. اگر واقعا فکر می کنید که بخاطر بدست آوردن شما، تغییر رفتار داده است، خب این می تواند یک رفتار مقطعی باشد و بعد از بدست آوردن شما رفتارهای گذشته خود را تکرار کند.

موفق باشید.