اعمال ليلة الرغائب يا شب آرزوها

07:37 - 1394/01/28
چکیده: لیلة الرغائب به معنی شب آرزوها، به نخستین شب جمعهٔ ماه رجب گفته می‌شود كه براي انجام اعمال آن ثواب بسيار زيادی وارد شده است. و انسان هر آروزیی از خدا داشته باشند خداوند عالم آن را برآورده می‌كند.
شب آروزها

رهروان ولایت ـ ماه رجب فضائل بسيار زيادی دارد كه بايد غنيمت شمرده شود و اعمال آن را تا جایی كه مقدور است به جا آورد، تا مورد رحمت و غفران الهی واقع شويم. يكی از اعمالی كه در ماه رجب برای انجام آن تاكيد بسيار شده است اعمال «ليلةالرغائب» است.
لیلة الرغائب به معنی شب آرزوها، به نخستین شب جمعه ماه رجب گفته می‌شود كه برای انجام اعمال آن ثواب بسيار زيادی وارد شده است. و انسان هر آروزیی از خدا داشته باشند خداوند عالم آن را برآورده می‌كند.

کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و یا به معنای عطا و بخشش فراوان می‌باشد. بنا بر معنای اول «لیله‌الرغائب» شبی است که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن بسیار است و بندگان خدا در این شب گرایش زیادی به رفتن به در خانه‌ی خدا و ارتباط و انس با او دارند. اما بنا بر معنای دوم «لیله الرغائب» شبی‌ست که در آن عطاء و بخشش خدا بسیار است و بندگان خداوند با رو آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی خدا، شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی‌کران خدا می‌شوند. يعنی انسان هر آروزیی كه از خدای منان داشته باشد، حق تعالی به او عطا خواهد كرد.

كيفيت نماز ليلةالرغائب
در اين ماه اعمال مختلفی دارد كه يكي از آن اعمال، نماز ليلة الرغائب است كه هم بنده را به خدا نزديك می‌كند و هم بنده خدا حوائج مهم زندگی خود را از خداوند متعال طلب می‌كند. کيفيت آن چنان است که روز پنجشنبه اوّل آن ماه را روزه می‌داری، چون شب جمعه داخل شد ما بين نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز می‌گذاری، هر دو رکعت به يک سلام و در هر رکعت از آن، يک مرتبه حمد و سه مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و دوازده مرتبه قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ مي‌یخوانی و بعد از نماز هفتاد مرتبه مي‌گویی « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الاُْمِّيِّ وَعَلي آلِهِ» پس به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس سر از سجده برمی‌داری و هفتاد مرتبه می‌گویی «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِيُّ الاَعْظَمُ» پس باز به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس حاجت خود را طلب می‌کنی که ان شاءالله برآورده خواهد شد.

ثواب نماز ليلةالرغائب
از حضرت رسول(صَلَّی‌اللَّهِ‌عَلِيه‌وآله) نقل شده گناهان بسيار به سبب این نماز آمرزيده می‌شود و آن‌که هر که اين نماز را انجام دهد؛ چون شب اوّل قبر او شود، حق تعالی ثواب اين نماز را با صورتی بسيار زيبا و گشاده و درخشان به طرف بنده می‌فرستد، و اين صورت زيبا با زبان فصيح و گويا، با بنده شروع به صحبت كردن می‌كند، و به او بشارت می‌دهد و می‌گويد، ای حبيب من، به تو بشارت باد كه از هر سختی و مهنتی نجات يافتی، بنده از او می‌پرسد: تو كيستي؟ به دخدا سوگند که من رویی بهتر از روی تو نديدم و کلامی شيرين‌تر از کلام تو نشنيده‌ام و بویی بهتر از بوی تو نبویيده‌ام.
می‌گويد: من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی؛ امشب به نزد تو آمدم تا حقّ تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من سايه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قيامت، پس خوش‌حال باش که خير هرگز از تو معدوم نخواهد شد.[1]

.......................................

پی‌نوشت
[1]. مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي، ترجمه الهي قمشي، اعمال ماه رجب، ص 287

کلمات کلیدی: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 17 =
*****