استثنائات عفو عمومی پیامبر در فتح مکه

22:01 - 1396/04/31

فرمان عفو عمومی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در جریان فتح مکه، استثنائاتی داشته که حضرت آنان را مهدور الدم اعلام کرده و آنان کسانی بودند که یا مرتد از دین گشته و بر علیه دین، اقدام می‌کردند و یا آنکه با دشمنی بسیار، مشرکان را بر علیه اسلام تحریک می‌نمودند.

عفو پیامبر در فتح مکه

پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در جریان فتح مکه با اعلام «یوم‌المرحمة» «و انتم الطلقاء» گرچه فرمان عفو عمومی صادر کرده و بسیاری از مشرکانی را که در جنگ‌ها بر علیه مسلمانان شرکت جسته و مسلمانان بسیاری را کشتند مورد رأفت اسلامی قرار داد ولیکن این عفو، به صورت مطلق، همگانی نبود و تعدادی از مشرکان از عفو استثناء شده و به دستور پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سپاه اسلام، هر کجا آنان را یافته باید از دم تیغ بگذراند حتی اگر به پرده خانه کعبه چنگ زده باشند[الغارات،ص125] پس حضرت تعدادی از مشرکان را نبخشیده و مهدور الدم اعلام نمود مانند: عبدالله‌‌ بن‌ سعدبن‌‌ابی‌سرح، عبدالله‌‌بن‌‌خطل، هباربن‌‌اسود، کعب‌‌بن‌اشرف، عکرمة‌‌بن‌ابی‌جهل، صفوان‌‌بن‌امیه، حویرث‌‌بن‌نقیذ، مقیس‌بن‌صباته، اسلم بن‌زبعری، وحشی بن‌حرب، هند بنت‌عتبه، ساره کنیز عمرو بن‌عبدالمطلب و دو کنیز عبدالله‌بن‌خطل.[الکامل،ج7،ص295-296] اینان کسانی بودند که مرتباً افکار عمومی را علیه حکومت اسلامی تحریک کرده و موجب بروز فتنه در جامعه‌ی اسلامی شدند. بنابراین گاهی، آن‌قدر جرم مجرم بزرگ است که امکان عفو و بخشش او وجود ندارد. نظام اسلامی انقلاب نیز در دهه شصت، تعداد بسیار زیادی از منافقین را مورد عفو قرار داد و تنها کسانی که جرمشان بسیار بزرگ و گسترده بوده بر اساس مرّ احکام اسلامی، به اعدام محکوم نمود.

__________________________________________
الغارات، ابراهیم بن محمد ثقفی(۲۳۸ق)، قم، دارالکتاب، چاپ اول، ۱۴۱۰ق.
الکامل فی التاریخ، ابن اثیر عزالدین علی بن ابی الکرم، ترجمه: ابو القاسم حالت و عباس خلیلی، تهران، مؤسسه مطبوعاتی علمی، ۱۳۷۱ش.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 15 =
*****