چرا جهاد با نفس، جهاد اکبر معرفی شده است؟

05:01 - 1393/01/26
چکیده: در بیانات دینی به این مطلب اشاره شده، که نفس اماره بزرگ‌ترین دشمن انسان است و جهاد با نفس را تحت عنوان جهاد اکبر قلمداد نموده‌اند. اما این‌که چرا جهاد در میدان خارجی با آن‌همه مشقت‌ها، جهاد اصغر و جهاد با نفس، جهاد اکبر معرفی شده، وجوهی را می‌توان بیان نمود.
جهاد با نفس

رهروان ولایت ـ «الله اكبر الله اكبر/از نفس كافر، از نفس كافر
                چون گاو سركش، ما را كشاند/گاهی به اين ور، گاهی به آن ور
                در خواب و در خور، دستی نگه دار/تا رام گردد نفس ستمگر
                   جز آه و ناله نبود دوایی/بهر جلای جان مكدر»[1]

چه بسا در کتاب‌ها و یا سخنرانی‌ها این حدیث را زیاد شنیده باشیم که امام صادق علیه السلام فرمودند: «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّی الله عَلیه وَ آله وَ سَلَّم بَعَثَ بِسَرِيَّةٍ فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ‏ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِيَ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ صَلّی الله علیه وَِ آله وَ سَلَّم وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ.»،[2]؛ «پیامبر اکرم صَلَّی اللهُ عَلیه وَ آله وَ سَلَّم گروهی را به جنگ با دشمنان فرستاد و چون برگشتند فرمودند: مرحبا به گروهی‌که جهاد اصغر را انجام دادند و تکلیف جهاد اکبر هم‌­چنان بر دوش آن­‌هاست.آنان گفتند: یا رسول الله، جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمودند: جهاد با نفس.»

اما سوال اینست‌که چرا مبارزه با نفس، نسبت به جهاد و جنگ در میدان نبرد خارجی، لقب جهاد اکبر گرفته است؟ به چند وجه اشاره می‌شود:

1- در جهاد اصغر و یا همان جهاد در میدان خارجی و جبهه نبرد، دشمن برای مجاهد، محسوس و قابل رویت است، ولی در جهاد نفس، دشمن که همان نفس امارّه باشد، نامحسوس است.

2- در جهاد اصغر، زمان، کوتاه و محدود است، مثلا جنگ جهانی اول که «حدود 9 میلیون نفر کشته شدند؛ و در حدود 22 میلیون نفر (به نسبت یک سوم) معلول و از کار افتاده، 7 میلیون نفر برای همیشه ناقص و معلول شدند و حدود 5 میلیون نفر نیز مفقود شدند از سال 1914 شروع شد و در سال 1918 به پایان رسید.»[3] و یا جنگ جهانی دوم «از سال 1939 شروع گشت و در سال 1945 خاتمه یافت»[4] هم‌چنین دفاع مقدس ایران در مقابل ابرقدرت‌های دنیا، فقط 8 سال طول کشید.

ولکن در جهاد با نفس، زمان مبارزه، طولانی‌تر و تا آخر عمر است. «در خاطرات مرحوم حاج امام قلي نخجواني كه استاد معارف آقا سيدحسين قاضی، پدر مرحوم حاج ميرزا علی قاضی بوده، آمده است‌که فرمودند: پس از آن‌كه به سنّ كهولت و پيری رسيدم، شيطان را ديدم كه هر دوي ما بالاي كوهی ايستاده‌ايم. من دست خود را بر محاسن خود گذارده و به او گفتم: مرا سنّ پيری و كهولت فرا رسيده، اگر ممكن است از من درگذر. شيطان گفت: اين طرف را نگاه كن. وقتي نظر كردم، درّه بسيار عميقی را ديدم كه از شدت خوف و هراس، عقل انسان مبهوت می‌ماند. شيطان گفت: در دل من رحم و مروّت و مهر قرار نگرفته، اگر چنگال من بر تو بند گردد، جای تو در ته اين درّه خواهد بود كه تماشا می‌كنی»[5]

3- در جهاد اصغر، مکان مبارزه، محدود و معین است، اما در جهاد با نفس، محدودیت مکانی در کار نیست. حتی در تنهایی و پستوی خانه، نیز این نبرد ادامه دارد.

4- در جهاد اصغر، با کشتن خصم، دشمن دیگر زنده نمی‌گردد، اما در جهاد با نفس، برای دشمن مرگی در کار نیست.

5- در جهاد اصغر، شکست خوردن از دشمن، نمودار و محسوس است، اما در جهاد با نفس، شکست از دشمن ناپیداست و چه بسا با توجیهاتی شکست را پیروزی تلقی کند.

6- در جهاد اصغر، امکان استتار و مخفی شدن از دید دشمن در کار است، اما در جهاد با نفس، مخفی شدن از دشمن امکان ندارد.

7- در جهاد اصغر، هجوم دشمن نیاز به تدارکات و بودجه دارد، اما در جهاد با نفس، هجوم دشمن فوری و مجانی است.

8- در جهاد اصغر، صلح و سازش و حداقل آتش بس با دشمن، امکان دارد، اما در جهاد با نفس، این امر غیر ممکن است.

9- در جهاد اصغر، مدارا کردن با دشمن، موجب کاهش قهر و دشمنی می‌شود، اما در جهاد با نفس، مدارا کردن نه تنها موجب کاهش دشمنی نمی‌گردد، بلکه بر عکس باعث تجری بیشتری می‌شود. به تعبیر جناب سعدی: «از بزرگی پرسیدم معنی حدیث «أَعْدَى‏ عَدُوِّكَ‏ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْك»،[6]؛ «دشمن‌ترین دشمن تو، نفست است‌که در میان دو پهلوی توست» چیست؟ و چرا بزرگ‌ترین دشمن انسان، نفس انسان است؟ گفت: برای این‌که به هر دشمن خوبی کنی، دوست می‌شود مگر نفس، که هر چه بیشتر با او مدارا می‌کنی، سرکش تر می‌شود و دشمنی‌اش را با تو زیادتر می‌کند.

مراد هر که برآری، مطیع امر تو گشت/خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد»[7]

10- در جهاد اصغر، افرادی مثل مریض‌ها، سال‌خوردگان، زن‌ها معاف هستند، اما در جهاد با نفس، معافیتی در کار نیست.

11- شرکت و پیروزی در جهاد اکبر، شرکت و پیروزی در جهاد اصغر را در پی دارد، اما شرکت و پیروزی در جهاد اصغر ملازمه‌ای با شرکت و پیروزی در جهاد اکبر ندارد.

---------------------------------------

پی نوشت:

[1].علامه حسن زاده آملی،دیوان اشعار

[2].کافی، ج5، ص12

[3].http://www.hamshahrionline.ir/details/60082   

[4].http://mohammadjavad1376.persianblog.ir/post/5/      

[5].محمد هدايتي، تهذيب اخلاق،ص 149

[6].بحارالانوار،ج71،ص271    

[7].سعدی، گلستان، باب هفتم                            

نظرات

تصویر نازنین زهرا

سلام
خداقوت
از خواندن چنین مطالبی آگاهی انسان نسبت به دین و مسائل اخلاقی را بالا می بره ولی از طرفی هم ترسی در دل میذاره که (به شخصه) وسوسه های زیادی درونم ایجاد می کنه که اصلا نمی شود در دنیای امروز وبا ارتباطات امروزی سالم و با ایمان زندگی کرد مگر اینکه زدلت نشینی کنی در واقع دچار یک نوع سردرگمی شدم با این مسئله چطور روبرو بشم؟

یا علی

تصویر  بنده ی خدا
نویسنده بنده ی خدا در

سلام بر کسی که از هدایت پیروی میکند.

آیا می شود بر خدا توکل کنی و حرکت کنی (هر چند آهسته) و خدا تو را کافی نباشد؟!

حسبنا الله و نعم الوکیل

تصویر زهرا ۱۵
نویسنده زهرا ۱۵ در

واقعا ممنونم براتون ارزوی سلامتی دارم

تصویر زینب ملکی
نویسنده زینب ملکی در

بسیار عالی و اموزنده تشکر

در پناه حق

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 0 =
*****