شكست‌هاي عربستان در 7 جنگ سابق عليه يمن

08:05 - 1394/04/07

چکیده: آمریکا و رژیم صهیونیستی و ترکیه کشورهایی هستند که در جنگ یمن، از عربستان حمایت می‌کنند. ولی با همه این همکاری‌های کشورهای خبیث و قلدر، باز عربستان سعودی به اهداف خود نرسیده و نخواهد رسید.

تجاوزهایی که به ظاهر پیروزند!!!

در گذر زمان‌های مختلف، در گذشته تجاوزهای مختلفی از طرف عربستان به یمن انجام شده که در هیچ کدام از آن‌ها عربستان به اهدافش نرسیده است، بلکه بدتر از قبل شده است، جنگ‌هایی که از تاریخ 1934 تا 2015 انجام شده را در هشت قسمت مرور می‌کنیم تا شکست‌های پی‌درپی عربستان در مقابل کشور شیعه‌نشین یمن را یادآوری کنیم.

1. جنگ 1934 و معاهده طائف: در این جنگ ارتش یمن در دوران پادشاهی متوکلی، در سال 1925 میلادی به یکی از مناطق خود به نام «عسیر» که (از شهرهای یمن بود و بعداً به تصرف عربستان درآمد) تحت فرمانروایی «محمدبن‌علی‌الادریسی» بود حمله کرد. ادریسی‌ها هم برای مقابله با این حمله به دامن «عبدالعزیز آل سعود» هم‌پیمان آل‌سعود پناه بردند.

آل‌سعود برای جذب حمایت انگلیس در سال 1915 با این کشور معاهده‌ای امضا کرده بود. نیروهای آل‌سعود هم به این بهانه وارد شهرهای عسیر و نجران شدند. ادریسی‌ها در سال 1933 انگلیسی‌ها را کنار گذاشتند و پس از آن نیروهای پادشاهی متوکلی یمن وارد عسیر و نجران شدند، که در پی‌ آن در سال 1934 جنگی بین یمن و آل‌سعود که از طرف انگلیس حمایت می‌شد در گرفت. این جنگ با امضای معاهده طائف و اجاره منطقه عسیر و بخشی از نجران از سوی عربستان به مدت 20 سال با امکان تجدید، پایان یافت. اما عربستان سعودی با استفاده از مزدوران خود در یمن این اراضی را در سال 2000 تصرف و به عنوان بخشی از اراضی خود قلمداد کرد.
 
2. جنگ کودتا یا انقلاب قانون اساسی 1948: پس از به قدرت رسیدن «امام عبدالله الوزیر» و کشته شدن «امام یحیی حمید الدین» در یک کودتا و یا انقلاب به هدف پایان دادن به پادشاهی و ایجاد مشرطه سلطنتی، نیروهای سعودی برای حمایت از «امام احمد حمید الدین» وارد صحنه شدند و با مداخله مستقیم انقلاب را ناکام گذاشتند و امام احمد حمید الدین را به سلطنت بازگرداندند.

3. جنگ جمهوری 1962: دراین جنگ انقلاب علیه رژیم پادشاهی به رهبری «عبدالله السلال» به جنگ بین طرف‌داران پادشاهی و جمهوری‌خواهان تبدیل شد. عربستان سعودی هم به حمایت از طرف‌داران پادشاهی برخاست، و در مقابل مصر هزاران جنگ‌جو را برای حمایت از جمهوری‌خواهان اعزام کرد. این جنگ که تا سال 1970 ادامه داشت با به رسمیت شناختن جمهوری یمن از سوی عربستان سعودی پایان یافت. نکته مهم در این جنگ مشارکت رژیم صهیونیستی در کنار عربستان و حمله هوایی به نیروهای یمنی و مصری از طریق عربستان بود.

4. نبرد الودیعه در سال 1969: نیروهای جمهوری دموکراتیک خلق یمن (یمن جنوبی) در سال 1969 با نیروهای سعودی در منطقه «الودیعه» در مرزهای شمالی این کشور در غرب استان «حضرموت» یمن درگیر شدند و نیروهای یمنی توانستند چندین کیلومتر وارد شهر مرزی «شروره» عربستان شدند و این نبرد با کشته شدن ده‌ها نفر از طرفین و بازگشت نیروها به مرزهای دو کشور تمام شد.

5. نبرد جبهه 1978:  در این نبرد، بر اثر درگیری دو جمهوری شمالی و جنوبی یمن، عربستان سعودی و آمریکا به حمایت از نیروهای شمالی، بر ضدجنوبی‌ها پرداختند، در آن زمان جنوبی‌ها از سوی شوروی سابق حمایت می‌شدند. البته ناظران معتقدند ورود عربستان به این نبرد برای تصفیه حساب‌های قدیمی با یمن جنوبی بود، زیرا یمن جنوبی در شمال یمن دست به اقداماتی ضد منافع عربستان و غرب زده بود.

6. نبرد اتحاد 1994: عربستان سعودی به هدف جلوگیری از هر گونه اتحاد بین یمنی‌ها و تضعیف جنوبی‌ها در این کشور، طی جنگ داخلی یمن که بانام «اتحاد» شناخته می‌شود از حزب «تجمع الاصلاح»(اخوان‌المسلمین) و گروه‌های جدایی‌طلب در جنوب یمن حمایت کرد. عربستان‌ سعودی و کشورهای عضو شورای هم‌کاری خلیج فارس به رسمیت شناختن جمهوری دموکراتیک یمن را که از سوی «علی‌سالم البیض» در عدن اعلام شده بود، خواستار شدند. اما جامعه جهانی و حتی آمریکا با این امر مخالفت کردند، دلیل این موضع‌گیری عربستان، مخالفت یمن و چند کشور عربی دیگر با حمله آمریکا به عراق پس از اشغال کویت بود، ولی قبلاً عربستان‌سعودی و کویت و امارات خواستار حمله آمریکا به عراق شده بودند.

7. نبرد ششم یا عملیات سرزمینهای سوخته سال 2010: در سال 2010 عربستان‌سعودی از حملات نظامی رژیم «علی عبدالله صالح» و حزب الاصلاح به ریاست «آل الاحمر» و گروه‌های سلفی و القاعده برای حمله به انصارالله یمن پشتیبانی کردند.
در این جنگ دخالت‌های نظامی عربستان شیوه‌های مختلفی داشت، به صورتی که به دشمنان انصارالله اجازه داد تا از اراضی عربستان برای حمله به صعده استفاده کنند، انصارالله نیز به این حملات و دخالت‌ها واکنش نشان دادند و شماری از نظامیان سعودی را به هلاکت رسانده و برخی را به اسارت گرفتند، مقاومت انصارالله موجب شد که عربستان‌ سعودی با جنگنده و موشک و آتش‌توپ‌خانه مواضع انصارالله در صعده را هدف قرار دهد در این نبرد که با نام عملیات «سرزمین‌های سوخته» معروف شده جنگنده‌های آمریکایی و بعضی هم‌پیمانان عربستان مانند اردن، مغرب و پاکستان حضور داشتند.
اما انصارالله در واکنشی سریع و گسترده 46 پایگاه نظامی سعودی از جمله کوه «الدخان» را تحت کنترل خود در آورد و ده‌ها خودرو و مقادیر بسیاری از تجهیزات و مهمات نظامی سعودی‌ها را به غنیمت گرفتند، در نهایت، عربستان‌ سعودی تسلیم شروط انصارالله شد و حملات تجاوزکارانه را متوقف کرد.

8. تجاوز ائتلاف سعودی: عربستان‌ سعودی و 9 کشور دیگر در تاریخ 03/26/ 2015 میلادی و (6 فروردین 1394 شمسی) حملات تجاوزکارانه‌ای را به یمن آغاز کردند این عملیات پس از فرار منصور‌ هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به ریاض آغاز شد. هدف عربستان از آغاز این جنگ بازگرداندن منصور هادی به سلطه قدرت و جلوگیری از به قدرت رسیدن گروه‌های انقلابی و ملی بود. در این جنگ علاوه بر کشورهای عضو شورای هم‌کاری خلیج فارس غیر از عمان، کشورهایی مانند اردن، مغرب، سودان، مصر، و موریتانی در این تجاوز شرکت کردند. [1]

این حمله حتی بدون مجوز از نشست سران اتحادیه عرب و یا مجامع بین‌المللی آغاز شد. با وجود این‌که یمن هنوز به این حملات پاسخ نداده است. 185 جنگنده و 150هزار سرباز سعودی برای این تجاوز به کار گرفته شدند. به دلیل هدف قرار گرفتن منازل و مناطق مسکونی و تاسسیات شهری، شمار قابل توجهی از قربانیان این حملات زن و کودک هستند.
در میان این حملات، عربستان‌سعودی به دلیل ناتوانی در رسیدن به اهداف خود، به مسلح کردن القاعده و باندهای مسلح در یمن روی آورد با این حال نیروهای انقلابی و ارتش توانستند شهر عدن را از دست نیروهای القاعده و باندهای مسلح آزاد کنند.
آمریکا و رژیم صهیونیستی و ترکیه در این جنگ از عربستان حمایت می‌کنند. ولی با همه این هم‌کاری‌های کشورهای خبیث و قلدر باز عربستان سعودی به اهداف خود نرسیده و نخواهد رسید. ان شاءالله

 

 

-------------------------------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صراط  www.seratnews.ir

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
8 + 5 =
*****