خواستگارم یهویی منصرف شد!

20:31 - 1394/08/26

چکیده:گاهی افراد بخاطر اغراضی که شاید منطقی هم نباشد مسائلی را کتمان می کنند و همین موضوع بعد از اینکه آشکار شود می تواند انگیزه ای برای عدم تمایل به ازدواج شود، پس بهتر است طرفین با صداقت و راستگویی شرایط و موقعیت خود را توضیح دهند تا طبق آن تصمیم صحیح و منطقی صورت گیرد.

بی رغبت شدن به ازدواج

از جمله مشکلاتی که جوانان با آن سر و کار دارند؛ این است که خواستگار بعد از ابراز علاقه و صمیمیت و تمایل، تغییر موضع می دهند و بنا به دلایلی که ذکر خواهیم کرد از تصمیم به ازدواج منصرف می شوند.
از جمله علل و عوامل ایجاد چنین مشکلی عبارت است:
1. چنین مواردی بیشتر در مورد کسانی است که بدون اجازه و هماهنگی والدین خود تصمیم به خواستگاری می گیرند، از این رو بدلیل این که چنین اقدامی از پشتوانه‌ی حمایتی خانواده برخوردار نبوده و چه بسا مطابق با شرایط فرهنگی آنها نباشد، احتمال حل مشکل و تبدیل این خواستگاری به ازدواج خیلی کم است، پس لازم است که مراحل خواستگاری با حضور خانواده ها و رضایت آنها شکل بگیرد تا از وقوع مشکلات این چنینی جلو گیری شود.
2. عدم تکمیل مراحل تحقیق
مراحل تحقیق و بررسی از شخصیت و ویژگی های اخلاقی هر دو طرف باید به صورت کامل انجام بگیرد. زیرا امکان دارد فرد بظاهر خیلی متین و باوقار و مناسب باشد، ولی بعد از تحقیق و بررسی مشخص شود که رفتارهای نامناسب زیادی دارد و گزینه‌ی مناسبی برای انتخاب نیست، پس نباید بدون تحقیق و بررسی نظر قطعی و نهایی خود را اعلام کرد، گاها همین موضوع موجب انصراف بعد از مرحله ابراز علاقه و تمایل می باشد، که از لحاظ اخلاقی صحیح نیست.
3. تقدیر الهی
«اللّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ یَجْرِی لأَجَلٍ مُّسَمًّى یُدَبِّرُ الأَمْرَ یُفَصِّلُ الآیَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ»(رعد: آیه 2)
«‌خداوند همان است كه آسمان‏ها را بدون ستون‏هایى كه شما ببینید برافراشت، سپس بر تخت (فرماندهى عالم) استیلا یافت و خورشید و ماه را رام ( خود) نمود هر یك از آنها (در مسیر حركت مستقیم و مستدیر خویش) براى مدّت معینى در جریان است، كار (عالم هستى) را تدبیر مى‏كند نشانه‏ها (ى قرآنى و آفاقى و انفسى) را به تفصیل بیان مى‏كند، باشد كه شما به دیدار پروردگارتان (پس از این جهان) یقین پیدا كنید.»
این آیه شریفه شاهد خوبی می تواند باشد که عالم خلقت، با تمامی عظمت، گستردگی، پیچیدگی، اختلاف مراحل و مراتب وجودی، ارتباط هدفدار همه اجزا (نظم)، همه بر اساس علم، حکمت  مشیّت الهی، از ناحیه خداوند متعال «تدبیر» (طراحی، برنامه‌ریزه، چاره ‌اندیشی، عاقبت ‌نگری) شده‌اند.
ازاین رو حمل امورات و اتفاقات عالم بر اساس حکمت و مصلحت الهی و باور عمیق به این مساله، می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات ما باشد، به همین منظور گاها شاید تمام مراحل خواستگاری انجام بگیرد و هیچ مشکل خاصی یا مانعی بظاهر وجود نداشته باشد ولی به یکباره وصلت صورت نگیرد.
در چنین شرایطی ناراحتی و نگرانی دردی را درمان نمی کند، اینجاست که باید این مساله را از نگاه حکمت و مصلحت الهی تفسیر کنیم، و شکر گزار باشیم و آن را خیر و مصلحت خداوند متعال بدانیم و یقین بدانیم که در این اتفاق حکتی است که شاید بعدا برای ما روشن شود.
4. کتمان حقایق
« امام على عليه السلام می فرماید: أَربَعٌ مَن أُعطيَهُنَّ فَقَد أُعطىَ خَيرَ الدُّنيا وَ الآخِرَةِ صِدقُ حَديثٍ و َأَداءُ أَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطنٍ وَ حُسنُ خُلقٍ؛ چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى.»[1]گاهی افراد بخاطر اغراضی که شاید منطقی هم نباشد مسائلی را کتمان و یا از صداقت و راستگویی دوری می کنند وهمین موضوع بعد ازاینکه آشکارشد می تواند انگیزه‌ای برای عدم تمایل به ازدواج  شود، پس بهتر است طرفین با صداقت و راستگویی شرایط و موقعیت خود را توضیح دهند تا طبق آن تصمیم صحیح و منطقی صورت بگیرد.
البته عوامل دیگری نیز مفروض است که می تواند انگیزه عدم ازدواج  بعد از مرحله خواستگاری باشد، در صورت علاقه می توان از طریق بزرگترها و یا از طریق یک واسطه خوب و با تجربه این موضوع و مشکل را پیگیری کرد.
در این راستا نامه‌ای از انجمن بدست ما رسیده که ما در اینجا بیان می کنیم:
سلام/ من یک دختر۲۱ ساله ای هستم، حدودا یک سال پیش در دانشگاهی با یک آقایی آشنا شدم، مادرم را کاملا در جریان گذاشتم سپس ایشان هم مادر و دایی شان را درجریان گذاشتند، و تصمیم براین شد که بعد از اتمام تحصیلات، به صورت رسمی خواستگاری کنند ولی ایشان یک دفعه یک شبی به طور ناخوداگاه گفتند: که پدرم گفته بین ایشان و من، یک نفر را باید انتخاب کنند، و برای بنده تصمیم خود را نگفته و رفته، و الان من حدودا سه ماه است که منتظر جواب ایشان هستم، نمی دانم چه کار کنم؟! لطفا راهنمایی کنید.
پاسخ:
با سلام
شکل گیری چنین ارتباط و آشنایی ابتدایی شما با این فرد، روش صحیحی نبود، و طبق گفته خودتان پدر ایشان در این ماجرا حضور نداشتند، و دلیل آن شاید این باشد که از قبل یا راضی نبودند و یا اطلاعی نداشتند.
آنچه معقول است، شما باید از تصمیم و اراده آنها برای ازدواج مطمئن باشید، و الا صبر و انتظار چه بسا به ضرر شما تمام خواهد شد.
برای بررسی و علل مشکل می توانید از طریق یک واسطه مطمئن این قضیه را پیگیری کنید، تا علت و عدم تمایل به وصلت به طور واضح روشن شود، چه بسا خطاهای شناختی و وجود شبهاتی مانع این امر خیر شده، و می توان این موانع  را به راحتی رفع کرد.
بدون مشخص شدن نظر و تکلیف خانواده آقا پسر، ارتباط را ادامه ندهید، هم شرعا اشکال دارد و هم احتمال تکرار شدن دوباره همان مشکل هست.
خودتان را از بلاتکلیفی خارج سازید و انتظار و صبر بیجا برای کسی که نتوانسته رضایت خانواده را برای ازدواج جلب کند، نمی تواند گزینه خوبی برای ازدواج باشد.
این بحث را در انجمن دنبال کنید: خواستگارم یهویی تصمیمش عوض شد!
پی نوشت:
[1]. تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص 217 ، ح 4282

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
7 + 9 =
*****