فروش اعتبار و شهرت (برند)

00:22 - 1397/06/11
فروش برند

از جمله شاخصه های تجارت و افزایش فروش در دنیای امروز برند سازی می باشد. علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید. مانند بنز، رنو، سایپا، ایران خودرو... اینها برندهای مشهور در جهان و کشور ما می باشد.
 البته بعضی برندها و مارک ها نزد اهالی تجارت بسیار مشهور می باشد هم بخاطر تعهد و کیفیت کار و هم بخاطر کمیت کار و در دسترس بودن کالا و از طرفی همچنین بسیاری از افراد نیز هستند که نام و شهرت آنها موجب ترقی در کارهای تجاری می شود.
 تاجران قدیمی که با تلاش و زحمت و پشتکار بسیار توانستند، این شهرت و نیک نامی را برای خود بدست آورده و امروز ثمره‌ی آن تلاش و زحمت خود را در دنیای تجارت مشاهده می کنند که نام این افراد کمتر از برندهای تجاری نمی باشد.
 حال افرادی که توانستند برند و شاخصه‌ی تجاری و همچنین شهرت و نام نیکوی خود را در عرصه‌ی تجارت در میان تجار تثبت نمایند، آیا می توانند این شاخصه‌ی تجاری و حتی اعتبار و شهرت خود را بفروش برسانند که مثلا کالاهای دیگر با این برند بفروش برسد یا محصولات شرکت های دیگر زیر نظر و لیسانس این تاجر به فروش برسد؟

پرسش: اگر کسى با تلاش و کوشش و عرضه کالاى خوب بتواند شهرت و اعتبارى کسب کند، و پس از کسب اعتبار اجناس خود را به سهولت به فروش برساند. آیا مى تواند قسمتى از سرمایه خود را به قیمت زیادی به دیگرى واگذار کند و یا فقط اعتبار خود را بفروشد، یعنى به دیگرى اجازه دهد که کالاى خود را با اسم و عنوان فروشنده بفروشد این کار شرعا صحیح است؟

پاسخ: هر دو صورت جایز است. [1]

پرسش : فردى مغازه ‏اى دارد كه در آمد قابل توجّهى ندارد، لذا مغازه را به ديگرى اجاره‏ مى‏‌دهد. مستأجر با تلاش و كوشش و صرف هزينه و احياناً تغيير كسب، به مغازه رونق داده، و اعتبارى براى مغازه تحصيل مى‏‌نمايد. آيا مستأجر مى‏‌تواند پس از اتمام مدّت اجاره، ثمره كار و تلاش خود را به رايگان به موجر ندهد، و با توجّه به رونق حاصله، از صاحب مغازه مبلغى تقاضا كند؟

پاسخ: اگر از اوّل در عقد اجاره چنین شرطى کرده باشند جایز است؛ در غیر این صورت جایز نیست. [2]

پی‌نوشت:
 1). آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، به فروش گذاشتن اعتبار و شهرت عرضه کالا.
 2). آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، دریافت اجرت در قبال حسن شهرت، جمع آوری مشتری، و رونق کسب.
 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 3 =
*****