معافیت سربازی با دو فرزند از کی اجرا میشود

10:32 - 1402/08/14

بعد از مصوباتی که مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشمولان متاهل دارای فرزند به تصویب رساند و مورد تایید ستاد کل نیروهای مسلح هم قرار گرفت خبر خوش دیگری برای مشمولان دارای ۲ فرزند منتشر شد.

تغییرات زیادی در قوانین سربازی از ابتدای سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است و بطرز تعجب آوری بسیاری از مشمولان متاهل و دارای فرزند با قوانین جدید از خدمت سربازی معاف میشوند. آخرین خبر معافیت دو فرزندی است که در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد.

اما در این قانون شرایط معافیت چیست؟

در قانون جدید معافیت سربازی دو فرزند که توسط آقای دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام شد اینطور آمده :

تمامی مشمولان غایب یا فراری یا در حین خدمت سربازی با هر سنی دارای ۳ یا بیش از ۳ فرزند باشند از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

تمامی مشمولان غایب یا فراری یا در حین خدمت سربازی با سن بالای ۳۵ سال با داشتن ۲ فرزند میتوانند از قانون جدید معافیت دو فرزندی استفاده کنند و از خدمت سربازی معاف شوند.

نکته مهم

بر اساس مصوبات جدید مجلس دیگر سن ۴۰ سال ملاک معافیت نیست همچنین داشتن ۴ فرزند برای دارندگان سن کمتر از ۴۰ سال لغو خواهد شد و برای معافیت ۳ فرزند کافی است.

جهت تایید نهایی قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی تصویب قانون توسط شورای نگهبان طبق نظر ستاد کل نیروهای مسلح لازم و ضروری است و در صورت تصویب ظرف مدت کمتر از ۲ ماه قانون معافیت دو فرزندی در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

دیگر قوانین جدید سربازی مصوبه قانون تلفیق
قرار شده است به تمام مشمولین عضو جمعیت هلال احمر که بعنوان نجات گر و امداد گر در این سازمان مشغول بوده اند به ازای هر سال فعالیت ۲ ماه کسری سربازی تعلق گیرد البته جزئیات این طرح و سقف میزان کسری هنوز مشخص نشده است.

در دیگر طرح مصوب شده در کمیسیون تلفیق پیرو برنامه هفتم توسعه کشور طرح حرفه ای شدن خدمت سربازی به تصویب رسیده شد تا ستاد کل نیروهای مسلح جهت اجرای این طرح اقدامات لازم را انجام دهد.

برخی از بندهای پیشنهادی

 کاهش مدت خدمت سربازی

 پاره وقت شدن دوره سربازی

 جایگزینی سازمانی بر اساس تخصص

 مهارت آموزی

 جایگزینی پرسنل نیروی مسلح بجای سرباز

 کاهش نیاز به نیروی وظیفه

لازم به ذکر است مواقت فرماندهی کل قوا جهت تصویب و اجرای قوانین مصوب مجلس شواری اسلامی لازم و ضروری است. قطعا اخبار برای مشمولان دارای ۲ فرزند بسیار خوشحال کننده است همچنین کسانی که یک فرزند دارند میتوانند در این طرح که نوعی طرح فرزند آوری است شرکت کنند و شامل معافیت سربازی دو فرزند شوند.

معافیت سربازی با دو فرزند از کی اجرا میشود

بعد از مصوباتی که مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشمولان متاهل دارای فرزند به تصویب رساند و مورد تایید ستاد کل نیروهای مسلح هم قرار گرفت خبر خوش دیگری برای مشمولان دارای ۲ فرزند منتشر شد.

طبق این مصوبه مشمولان دارای ۲ فرزند که حداقل ۳۵ سال سن دارند میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند. این قانون با تایید نهایی صورت گرفته و تعیین ساز و کار مناسب برای آن احتمالا تا پایان شهریور ماه و نهایتا تا پایان مهر ماه سال جاری اجرایی خواهد شد.

مدارک لازم برای معافیت سربازی دو فرزند

معافیت

در صورتی که شامل معافیت دو فرزندی هستید داشتن این مدارک الزامی است:

مدارک تاهل شامل عقد نامه و استعلام ثبت احوالمدارک شناسایی همسر

مدارک شناسایی فرزندان

مدارک شناسایی مشمول

گواهی اشتغال به تحصیل ( مخصوص مشمولان در حین تحصیل )

آخرین وضعیت تحصیلی ( مخصوص مشمولان غایب )

گواهی اشتغال به خدمت ( مخصوص مشمولان فراری )

تکمیل فرم های مربوطه در دفاتر پلیس+۱۰

انشگت نگاری و عکس برداری در دفاتر پلیس+۱۰

پرداخت هزینه های مصوب جهت تشکیل پرونده و صدور کارت

نکته :

مشمولانی که فرار از خدمت سربازی داشته اند و در حال حاضر دارای ۳۵ سال سن و ۲ فرزند میباشند حتما لازم است با حضور در یگان یگان خدمتی و طی کردن فرآیند قضایی و احتمالا پرداخت جریمه با تغییر وضعیت به اشتغال خدمت سربازی از طربق یگان مربوطه جهت معافیت دو فرزندی اقدام کنند.

برای معافیت دو فرزندی به کجا مراجعه کنیم ؟
تنها کاری که باید بکنید این است که به نزدیک ترین دفتر پلیس+۱۰ به محل سکونت مراجعه و فرم های مربوطه را دریافت کنید. بدیهی است از شما مدارک گفته شده جهت بارگذاری در سیستم و ارسال به سازمان وظیفه عمومی خواسته خواهد شد.

توجه :

لطفا از هر گونه مراجعه به سازمان وظیفه عمومی در هر شهر و منطقه ای خود داری کنید و جهت دریافت معافیت دو فرزندی و انجام روال اداری تنها از دفاتر پلیس+۱۰ اقدام کنید. داشتن اطلاعات احراز آدرس پستی الزامی است و کارت معافیت صادر شده توسط پست به آدرس و کد پستی اعلامی ارسال خواهد شد.

منبع: سرباز مشاور

کلمات کلیدی: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
18 + 2 =
*****