سربازی چند ماه است

13:57 - 1402/08/15

مدت زمان خدمت سربازی بسته به محل گذراندن خدمت سربازی در مناطق مختلف، متفاوت است.

در طول زمان بیش از ۱۰۰ سالی که خدمت سربازی اجباری در ایران بوجود آمده است بارها مدت خدمت سربازی با توجه به شرایط آن روز کشور تغییراتی داشته است.زمانی بوده است که مدت خدمت سربازی ۲۴ ماه یا ۲۱ ماه و حتی ۱۸ ماه بوده است.

نکته جالب اینجاست که با توجه به مدرک تحصیلی و دیگر شرایط ممکن بود از مدت خدمت سربازی کاسته شود . در حال حاضر و در سال ۱۴۰۲ و با توجه به تغییراتی که از آذر ماه ۱۳۹۹ شکل گرفت مدت خدنت سربازی ۲۴ ماه شد!

با تغییرات دیگری که در مهر ماه ۱۴۰۲ اتفاق افتاد طبق پیش بینی ها مدت خدمت سربازی به ۲۱ ماه کاهش یافت پس تمامی مشمولان در حین خدمت سربازی یا در حال اعزام به خدمت به جز سربازان امریه ۲۱ ماه خدمت خواهند کرد.

البته این مدت در حالت کلی است و بنا به شرایط مختلف تغییراتی دارد:

مدت خدمت سربازی در مناطق بد آب و هوا
اگر مشمول در مناطق بد آب و هوا که خیلی گرم یا سرد باشد تقسیم شود حداقل ۳ ماه از مدت خدمت سربازی مشمول کسر میشود.

مدت خدمت سربازی در مناطق عملیاتی
در صورت تقسیم در مناطق عملیاتی که عمدتا مربوط به یگان مرزبانی است حداقل ۳ ماه از مدت خدمت سربازی مشمول کسر میشود.

مدت خدمت سربازی بعنوان سرباز غیر بومی
اگر مشمول در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری شهر محل سکونت تقسیم شود بعنوان سرباز غیر بومی حداقل ۳ ماه از مدت خدمت سربازی وی کسر میشود.

مدت خدمت سربازی در جزایر
مشمولانی که یگان خدمتی آن ها در یکی از جزایر خلیج فارس است تحت هر شرایطی مدت خدمت سربازی آن ها از ۱۴ ماه محاسبه خواهد شد.

آیا میشود همزمان از چند گزینه کاهش مدت خدمت سربازی استفاده کرد؟
قطعا بله

برای مثال ممکن است سربازی که خودش ساکن تهران است در یگان مرزبانی استان کردستان تقسیم شود در این صورت سرباز هم غیر بومی است و هم در مناطق عملیاتی خدمت خواهد کرد در نتیجه مدت خدمت سربازی برای او از ۱۵ ماه در نظر گرفته میشود.

نکته بسیار مهم 

این کاهش مدت خدمت سربازی در مناطق مختلف هیچگونه ارتباطی با کسری خدمت سربازی ندارد و تمام سربازان در صورت داشتن انواع کسری خدمت میتوانند همزمان از آن و این شرایط کاهش مدت خدمت سربازی بهره مند شوند.

دوره آموزشی خدمت سربازی چند ماه است؟
میشه گفت دوره آموزشی سخت ترین قسمت از تمام مدت سربازی است به همین دلیل از روز اولی که مشمول وارد آموزشی میشود روز شماری میکند تا این دوره تمام شود و سریعا وارد یگان خدمتی شود.

دوره آموزشی برای تمام سربازان با هر شرایط ، هر مدرک تحصیلی و هر گونه شرایط تاهل بصورت ۸ هفته مفید در نظر گرفته میشود بعلاوه اینکه در طول دوره مرخصی ۴ روزه بعنوان میان دوره و در پایان دوره مرخصی ۴ روزه بعنوان پایان دوره به سربازان داده میشود.

نکته مهم

مدت دوره آموزشی برای کسانی که جذب پروژه جایگزین خدمت از طریق بنیاد ملی نخبگان شده اند تنها یک ماه است.

سربازانی که بعنوان معاف از رزم اعصاب و روان یا همان گروه ب تشخیص داده شده اند با نظر فرمانده گردان یک ماه تا ۴۵ روز در پادگان آموزشی حضور خواهند داشت.

با این توضیحات باید به سادگی متوجه شده باشید که ‌خدمت سربازی چند ماه است اما در ادامه با جزئیات بیشتر این موضوع را بررسی میکنیم تا سوالی دیگر در ذهن شما باقی نماند.

مدت ‌خدمت سربازی متاهلین

متاهلین زیادی هستند که به ‌خدمت سربازی اعزام میشوند یا بعد از گذشت چند سال بعنوان غایب قصد ورود به ‌خدمت سربازی را دارند حتی سربازان فراری هم ممکن است در حین فرار متاهل شده باشند و بخواهند وارد سربازی شوند.

در هر کدام از حالت های گفته شده که هستید شرایط برای شما یکسان است و بعنوان سرباز متاهل فارغ از اینکه در کجا و در چه شرایطی و با چه مدرک تحصیلی خدمت میکنید ۲ ماه از مدت ‌خدمت سربازی شما کسر خواهد شد.

همچنین داشتن فرزند یا فرزندان در کاهش مدت خدمت سربازی تاثیر گذار است و بر اساس تعداد فرزند از مدت ‌خدمت سربازی کسر خواهد شد. دقت داشته باشید سرباز متاهل میتواند از تمام حالت هایی که باعث کاهش مدت ‌خدمت سربازی میشود استفاده کند حتی اگر غایب یا فراری باشد!

مواردی که منجر به کاهش مدت ‌خدمت سربازی میشوند

کاهش مدت خدمت سربازی در واقع همان کسری خدمت است و بر اساس قوانین تدوین شده تا به امروز و در حال حاضر میشود یک یا چند حالت بصورت همزمان استفاده کرد:

خدمت سربازی

داشتن سابقه بسیج فعال

داشتن سابقه ایثارگری یکی از اعضای درجه یک خانواده

داشتن درصد جانبازی یکی از اعضای درجه یک خانوادهداشتن مدرک مهارت آموزی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای یا یگان خدمتی

عضویت حداقل یک ساله در جمعین هلال احمر

عضویت در سامانه سرباز ماهر

تاهل مشمول

داشتن فرزند مشمول

انجام پروژه های کسری ‌خدمت سربازی

خدمت در مناطق عملیاتی 

خدمت در مناطق محروم

خدمت بعنوان سرباز غیر بومی

خدمت در یکی از جزایر کشوراستفاده از طرح پروژه جایگزین خدمت

خبر خوب

با وجود این همه طرح و شرایطی که قرار داده شده تقریبا تمام مشمولان با شرایط مختلف میتوانند حداقل از یکی از این امتیازات کسری ‌خدمت سربازی استفاده کنند.

توجه :سربازان غایب نمیتوانند از کسری خدمت انجام پروژه یا پروژه جایگزین خدمت سربازی بهره مند شوند همچنین تمام سربازان فراری جهت استفاده از هر کدام از شرایط باید حتما از طریق یگان خدمتی اقدام کنند در غیر اینصورت سازمان وظیفه عمومی کسری خدمت را تایید نخواهد کرد.

مدت زمان اضافه خدمت برای غایبین سربازی
از گذشته قانون بر این اساس بوده است که سربازان غایب نسبت به کسانی که بموقع خود را برای اعزام به خدمت معرفی میکنند بین ۳ تا ۶ ماه با توجه به مدت غیبت اضافه خدمت میخورند.به این اضافه خدمت ، پشت دفترچه ای یا اضافه خدمت سنواتی گفته میشود.

در تابستان ۱۴۰۲ با قبول فرماندهی کل قوا و عفو رهبری تمام مشمولان غایب در صورت معرفی خود در زمان اعلام شده از بخشش کامل اضافه خدمت بهره مند میشوند و در حالت معمول مدت خدمت سربازی خدمت خواهند کرد.

اگر غایبی و دوست داری بدونی مدت ‌خدمت سربازی چند ماه است سریعا خودت را به وظیفه عمومی معرفی کن تا بتونی از شرایط بخشش و کسری هایی که موجود استفاده کنی!

در قانون جدید مدت خدمت سربازی چه تغییراتی خواهد کرد؟
با تایید فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح و نظر مجلس شورای اسلامی و البته نشست خبری رییس سازمان وظیفه عمومی تغییرات عمده ای در ‌خدمت سربازی ایجاد خواهد شد و پیش بینی میشود این تغییرات حداکثر تا آذر ماه ۱۴۰۲ تصویب و به اجرا در بیاید.

میشود پیش بینی کرد همچون قوانین مدت خدمت سربازی که قبل از سال ۹۱ اجرا میشد مدت خدمت بر اساس مدرک تحصیلی تعیین شود همچنین حداکثر مدت خدمت از ۲۴ ماه به ۲۱ ماه تقلیل پیدا کند.

البته از اسفند ۱۴۰۱ تغییرات زیادی در قوانین سربازی مخصوصا معافیت های سربازی به اجرا درآمده است و به احتمال زیاد قانون کاهش مدت ‌خدمت سربازی که افراد زیادی را شامل میشود هم تصویب و به اجرا در بیاید.

نکته :

با توجه به تغییرات احتمالا قوانین جدید در صدور کسری ‌خدمت سربازی اعمال خواهد شد و ممکن است قوانین حذف یا اصلاح شود.

منبع: سرباز مشاور

 

کلمات کلیدی: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 11 =
*****