روز آرایشگر چه روزی است

10:30 - 1402/08/29

خیلی از حرفه ها و مشاغل یک روز یادبود یا بزرگداشت دارند. اساسا دلیل تعیین یک روز مشخص برای یک حرفه خاص، معرفی بیشتر آن شغل به افراد جامعه، و همچنین تقدیر از کسانی است که به آن حرفه اشتغال دارند.

روز جهانی آرایشگر که به اسم World Hairdresser Day شناخته می شود، در سه تقویم میلادی، شمسی و قمری به تاریخ زیر است:

تاریخ روز جهانی آرایشگر در تقویم شمسی برابر است با: ۲۸ آبان

تاریخ روز جهانی آرایشگر در تقویم میلادی برابر است با: ۱۹ نوامبر

تاریخ روز جهانی آرایشگر در تقویم قمری برابر است با: ۲۴ ربیع الثانی

یک نکته مهم: خیلی افراد تاریخ روز ملی آرایشگری در آمریکا را با تاریخ روز جهانی آرایشگری اشتباه می کنند. روز ملی آرایشگری در آمریکا ۲۵ آپریل است (۵ اردیبهشت)، آما روز جهانی آرایشگری ۲۹ نوامبر است (یعنی ۲۸ آبان).

اگرچه هیچ کس نمی داند که اولین آرایشگر چه زمانی قیچی را به سر کسی برد، اما می دانیم که تاریخ ابداع وسیله ای شبیه به قیچی حداقل به ۲۰۰۰ سال قبل بر می گردد. بنا به اسناد تاریخی به دست آمده، کوتاه کردن مو -به این شکلی که ما امروز انجام می دهیم- از قرون وسطی رایج شده است. در طول تاریخ، مدل مو نماد طبقه اجتماعی، هویت نژادی، وضعیت تاهل، باورهای مذهبی و هنجارهای جنسیتی بوده است. به عنوان مثال، در اواسط قرن هجدهم، سبکی به اسم “پوف” هم برای مردان و هم برای زنان، با تاکید بر حجم زیاد مو و فر مو ایجاد شد. استفاده از کلاه گیس، سیم، پارچه، و موهای حیوانات برای ایجاد جلوه زیاد نیز امری کاملا عادی بوده است.

در طول جنگ جهانی اول، زنان شاید برای اولین بار در سراسر جهان شروع به کوتاه کردن موهای خود کردند و موی کوتاه برای خانم ها هم رایج شد. بسیاری از آنها وقتی مزایای موی کوتاه را احساس کردند، به مشتری همیشگی آن تبدیل شدند. بعد از آن در طول دهه ۱۹۵۰، مدل موی مردانه عمدتا کوتاه بود و آقایان فقط با کمی ژل با حتی کتیرا (!) مو را حالت می دادند. به همین خاطر بود که بلند کردن مو یکی از تأثیرگذارترین نمادهای هرج و مرج اجتماعی و شورش جوانان در آن زمان بود.

در دهه ۱۹۷۰ بسیاری از مدل‌ها و مدل‌های موی اصلی، از جمله مدل‌های دریدلاک، آفرو، کفال و موج‌های دائمی یا «پرمز» برای مردان و زنان ارائه شد. آرایشگران مجبور بودند مواد شیمیایی را روی موها بمالند و موها و آن را به چیزهایی مثل بیگودی بپیچند تا موج‌ دار و فر شوند. اما همه این مدل ها کم کم قدیمی شد و روش های جدیدتری چه برای صاف کردن مو، و چه برای فر کردن آنها بوجود آمد.

از دهه ۲۰۰۰ به بعد رنگ کردن مو و مدل های صاف محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. حتی کوتاه کردن مو در خانه نیز به کار رایج برای خیلی افراد تبدیل شده است. امروزه مدل مو تا حد زیادی متفاوت از چیزی است که در گذشته می دیدیم. از مدل dreadlocks گرفته تا موهای صاف، و حتی موهای طبیعی خود فرد ترند هستند. همه اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که اهمیت شغل آرایشگری تا چه حد در دنیای فشن زیاد است و تاثیرات آن چطور در ظاهر ما احساس می شود. مطمئن باشید استایلیست هایی که این مدل ها را به درخواست ما پیاده می کنند، استحقاق آن را دارند که یک روز ویژه در تقویم برای خودشان داشته باشید.

آراستگی محبوب انسان بوده و بشر در طول تاریخ برای دستیابی به این امر تلاشهایی کرده است. امروزه این امر به اوج خود رسیده و از ضروریات زندگی محسوب می شود.

انسان ها، هماهنگ با نظم و زیبایی جهان، به امور خود نظم و زیبایی را در سخنان ، رفتار ، زندگی فردی و اجتماعی خود بروز داده است و ائمه بزرگوار ما هم در این امور نقشی تعیین کننده ایفا نموده اند .

آرایش مردان در اسلام
یکی از مواردی که انسان باید به تمیزی و نظافت آن توجه داشته باشد نظافت موی سر و صورت است که در احادیث هم بیان شده است. پیامبر اکرم (ص) فرموده است : موی زیبا یکی از کسوت های الهی است پس آن را گرامی دارید. و امام صادق (ع) هم فرموده اند : هر کس می خواهد موی سرش را بلند کند، باید از آن خوب نگهداری کند، وگرنه موهایش را اصلاح کرده و کوتاه نماید.

بنا براین بلند کردن مو باعث زیبایی آن خواهد بود همان طوری که امام کاظم (ع) به این سخن تصریح کرده اند ولی اگر فرصت کافی برای رسیدگی به موی سر نداشته باشیم و یا اینکه مشکلی در موها وجود داشته باشد باید کوتاه شوند.

گفته شده افتخار کوتاه کردن موی سر پیامبر (ص) نصیب سلمان فارسی هم شده است و به همین خاطر، بعداً به آرایشگران، سلمانی گفته شده است.

در روایات، شستن سر با سدر و خطمی مورد تاکید قرار گرفته است.

آرایشگری از دید اسلام

برخلاف گروه‌هایی که معتقدند هدف وسیله را توجیه می‌کند، در دین اسلام وسیله‌ای می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که مورد تأیید قانونگذار شرع باشد. به همین سبب مسلمانِ معتقد، برای امرار معاش، شغل و حرفه‌ای را انتخاب می‌کند که مورد پذیرش خدا و رسول‌صلی الله وعلیه وآله باشد. (آرایش مردان در اسلام)

بدین‌ترتیب دارایی انسان اگر از راه‌های پذیرفته‌شده شرع مقدس به‌دست آید، مباح وگرنه، حرام و غیرقابل تصرف است. آرایشگری از شغل‌ هایی است که دین اسلام آن را نهی نکرده است. پس شغلی مباح است.

در اینجا به برخی از احکام آرایشگری که از مجتهد سوال شده است می پردازیم :

آرایش توسط جنس مخالف

در جامعه اسلامی ما، به‌طور معمول، آرایش هر جنس توسط همان جنس انجام می‌شود؛ یعنی مردها کار آرایش آقایان را انجام می‌دهند و آرایش خانم‌ها نیز توسط بانوان انجام می‌پذیرد. برفرض اگر آرایش مرد توسط زن نامحرم یا بالعکس آرایش زنی توسط مرد نامحرم انجام پذیرد ممنوع و حرام است؛ زیرا کار آرایشگری، با نگاه و لمس همراه است و نگاه زن و مرد نامحرم به بدن یکدیگر حرام است. تا حدی که نگاه‌کردن به موی زن نامحرم که جدا شده است نیز جایز نیست.

رنگ‌کردن موی سر و صورت (آرایش مردان در اسلام)
رنگ‌ کردن موی سر و موی صورت در مورد آقایان توصیه شده است. در روایتی از امیرمؤمنان‌ علیه‌السلام نقل شده که رنگ‌کردن مو به پیامبرصلی الله و علیه و آله هدیه شده و از مستحبات است.

به رنگ‌کردن موی سر و صورت با رنگ سیاه تأکید بیش‌تری شده است. همچنین به رنگ‌کردن با حنا سفارش شده است.

آرایشگر

روز آرایشگر چه روزی است

مکان آرایشگری (آرایشگاه)

جایی که آرایش در آن انجام می‌گیرد (آرایشگاه)، دارای ویژگی‌هایی است که رعایت یک‌سری از اصول در آن‌جا ضروری می‌باشد؛ در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود:

مکان مناسب
مکان آرایش بایستی مناسب و محفوظ باشد؛ خصوصاً آرایشگاه بانوان که رعایت پوشش کامل برای آنان ضروری است و باید از تردد و دید افراد نامحرم به‌دور باشند.

مباح‌ بودن
نکته دیگر، مباح‌بودن مکان آرایشگری است. (آرایش مردان در اسلام)

«در صورت استیجاری‌بودن مکان، صاحب آرایشگاه باید طبق عقد اجاره و شروط آن عمل نماید؛ یعنی مدت اجاره را رعایت کند اجاره‌بها را بپردازد و…، و اگر ملکی است، مالکیت آن از راه صحیح به‌دست آمده باشد».

ابزار آرایشگری
ابزار و وسایلی که در آرایشگری استفاده می‌شود، ازقبیل قیچی، پمپ، سیفون، آپاچ، سشوار، رنگ‌های مو، کرم‌های صورت، تیغ و… وسایلی هستند که می‌توان در کار حلال یا حرام از آنها استفاده کرد.

خرید و فروش این‌گونه وسایل برای استفاده حلال جایز است، ولی برای استفاده حرام جایز نیست؛ چون اگر چیزی را که می‌شود استفاده حلال از آن ببرند به این قصد بفروشد که آن را در حرام مصرف کنند، مثلاً انگور را به این قصد بفروشد که از آن شراب تهیه نماید معامله آن حرام و باطل است.

بهداشت ابزار
بسیار به‌جا و مناسب است که وسایل مورد استفاده در آرایشگری تمیز و بهداشتی باشد زیرا بیماری‌های پوستی و غیر آن از این طریق قابل انتقال است و نیز حوله‌ها و پیش‌بندها دارای رنگی روشن باشد، تا اندک چرکی روی آن معلوم شود.

شایسته است برای رعایت بیش‌تر بهداشت، شانه از خود مشتری باشد. شانه جزء وسایلی است که در دستورات دینی ما به اختصاصی‌بودن آن توصیه شده است. (آرایش مردان در اسلام)

پاکی ابزار و ملزومات بهداشتی دیگر
الکل : الکل ماده‌ای است که در آرایشگاه‌ها برای ضدعفونی ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد برای این کار، «اگر الکلِ صنعتی باشد و انسان نداند از چیزهایی که مست می‌کند گرفته شده است یا نه، پاک است».

لوازم بهداشتی : روغن و صابون‌هایی که از کشورهای غیراسلامی می‌آورند، اگر انسان یقین به نجاست آنها نداشته باشد، پاک است».

وسایل دیگر آرایشگری، ازقبیل ابزار و مواد که با سروگردن یا صورت تماس پیدا می‌کند، تا وقتی که آلوده به خون یا نجاست دیگر نشود، پاک است. تیغ، شانه، موپران و…، نیز همین‌گونه‌اند.

بهتر است مراقبت شود که به‌هنگام خیس‌کردن سر، اگر جایی با خون نجس شده است، به جاهای دیگر سرایت نکند.

فر پنسی (آرایش مردان در اسلام)
این فِر به گفته بعضی از آرایشگرها، فری است که ابزار آن از مواد نجس است و سبب نجس‌شدن موی سر می‌شود. به همین جهت مناسب است که آرایشگران پس از اتمام کار به مشتری یادآوری کنند که سر و موی خود را آب بکشد.

ماسک و گریم
استفاده از ماسک یا گریم‌کردن همان‌گونه که گذشت اگر برای به‌اشتباه انداختن خواستگار نباشد، اشکالی ندارد.

درآمد آرایشگر (احکام مالی)
پولی که آرایشگر دریافت می‌کند در مقابل کاری است که انجام می‌دهد، و در نتیجه دستمزد آرایشگر در صورتی که اصل عمل اشکال نداشته باشد، اشکالی ندارد.

چند نکته

الف – معمولاً نرخ آرایشگاه‌ها توسط اتحادیه صنفی مربوط مشخص شده و مشتری‌ها باتوجه به این نرخ برای اصلاح به آرایشگاه مراجعه می‌نمایند، برای همین شایسته نیست آرایشگر بیش از آنچه معین شده دریافت نماید؛ مگر این‌که مشتری با رضایت خود مبلغی اضافی پرداخت کند یا این که آرایشگر کاری زیادتر از معمول انجام دهد.

مسأله:«در جایی که نرخ مشخصی در کار نباشد، مبلغی که با توافق طرفین معیّن گردد، از مشتری دریافت می‌شود و در صورت نبودن توافق قبلی، مبلغی را که در آن محل برای چنین کاری پرداخت می‌شود، مشتری پرداخت می‌کند». (آرایش مردان در اسلام)

ب – در هر کاری، اگر انسان بیش از مخارج سالانه‌اش، پس‌اندازی داشته باشد، یک‌پنجم آن را به‌عنوان خمس به حاکم شرع می‌پردازد، آرایشگر نیز چنین است.

سؤال: خمس از چه موقعی بر انسان واجب می‌شود؟

جواب: مکلف از موقعی که شروع به پیداکردن درآمد می‌کند، تا سر سال اگر درآمدش از مخارج سال زیاد بیاید، باید خمس باقیمانده را بدهد. بنابراین، آرایشگران اگر استخدامی نباشند که حقوق ماهیانه دریافت کنند و مزد را پس از کار از مشتری دریافت می‌کنند، اولین روز آغاز آرایشگری آغاز سال خمس آنان است.

گردآوری: سایت شفیع رسالت و اسپارد

 

کلمات کلیدی: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 0 =
*****