پایندگی ریاست، با حُسن سیاست

08:15 - 1396/02/24

-از دیدگاه امیرالمومنین(علیه‌السلام) ضامن بقای ریاست، سیاست درست است و اگر کسی در ریاستش، سیاست درستی را به‌کار نگیرد، شایسته تداوم ریاست نیست.

انتخاب فرد اصلح

امیرالمومنین(علیه‌السلام) سیاست نیکو را رمز دوام حکومت و از ارزش‌های ریاست بر می‌شمرد و می‌فرماید: «حُسن سياست، موجب دوام رياست است.»[منتخب میزان الحکمة،ح1203156]؛ هم‌چنین فرمود: «هر كس سياستش نيكو باشد، رياستش پايدار ماند.»[غررالحکم، ص616، ح788] حضرت برخی ملاک‌های سیاست درست را این‌گونه معرفی می‌فرماید: «حُسن تدبير و پرهيز از حيف و ميل، از حُسن سياست است.»[منتخب میزان الحکمة، ح1203158] تبذیر یعنی مصرف غیر منطقی و ضایع کردن نعمت خدا.
ضامن بقای ریاست، حُسن سیاست و تدبیر درست و منطقی مصرف کردن منابع و نعمات خداست. و کسی که تدبیر درست اقتصادی و سیاسی و فرهنگی نداشته و سیاست درستی در عرصه داخلی و خارجی به اجرا نگذارده شایسته ادامه ریاست نیست. وقتی اکثر مردم هر روز بیشتر در سختی معیشت، فرو می‌روند چه نیاز به ورود کالاهای لوکس و خرید هواپیما برای قشر محدودی از جامعه است؟! آیا انفعال و کرنش این دولت در سیاست خارجی بر کسی پوشیده است؟! ضعف سیاسی، سبب سستی ملت در درون و کاهش اقتدار ملی در بیرون می‌شود.
بنابراین در این انتخابات باید کسی را برگزینیم که سیاست درستی در عرصه‌های اقتصادی و داخلی و خارجی داشته باشد و چنین کسی از دیدگاه حضرت، واجب الطاعة است: «کسی که سیاستش نیکو و درست باشد اطاعتش واجب است.»[غررالحکم، ص592، ح380]

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 9 =
*****