تبعیض اسلام درحکم نشوز زن و مرد!

13:57 - 1397/02/06

قرآن کریم، اگرچه بیان‌گر تفاوت حقوق هر یک از زوجین، درحال نشوز می باشد، ولی این تفاوت، متناسب با خلقت زن و مرد و همچنین جایگاه آن‌ها در خانواده است.

نشوز

داشتم از دانشگاه میومدم بیرون، که یکی از دانشجویان خانم، گفت: ببخشید استاد یه سوال دارم، اگه ممکنه جواب بدید، چند وقته حسابی ذهنم رو به خودش مشغول کرده. با این که عجله داشتم  بهش گفتم بفرمایید.

گفت: سؤالم اینه که چرا خدا به زن ها ظلم کرده؟

گفتم: میشه دقیقا بگید کجا خداوند به زن ها ظلم کرده؟

گفت: خدا در قرآن در بحث نشوز زن، حتی اجازه کتک زدن را هم به مرد داده[نساء/ 34]، ولی در نشوز مرد، فقط به زن میگه اگه مرد را ببخشی، بهتره[نساء/ 128]. این چه رفتار دوگانه ایست که اسلام در رابطه با نشوز زن و مرد داره؟

گفتم: سوال خوبیه، چند تا نکته میگم که باید خوب بهشون توجه کنید: اولاً: نشوز چه از ناحیه مرد باشه و چه از ناحیه زن، به شدت مورد مذمت خداونده. ثانیاً: اسلام برای نشوز هر کدوم از مرد و زن، راه هایی را برای این‌که نشوز از بین بره معرفی کرده و این‌طور نیست که در نشوز زنان، مردان دارای حقوقی باشند، ولی در نشوز مردان، زنان فقط عفو و گذشت کنند.

گفت: مگه غیر از عفو و گذشت در نشوز مردان، حقی هم به زنان داده شده؟

گفتم: بله. در صورت نشوز مرد، زن حق مطالبه حقوق خودش رو داره. در اولین مرحله باید مرد رو نصیحت کنه، تا دست از این کارش برداره. اگه با نصیحت و موعظه مشکل حل نشد، زن به حاکم شرع  مراجعه می‌کنه و حاکم شرع موظفه که مرد رو ملزم به انجام وظایفش کنه و حتی اگه مرد باز سرکشی کرد، اسلام به حاکم شرع اجازه داده که مرد رو تعزیر کنه، حتی حاکم شرع می‌تونه بدون اجازه مرد، اموالش رو بفروشه و نفقه و حقوق زن رو پرداخت کنه.

گفت خیلی جالبه، واقعا این‌قدر اسلام دست حاکم شرع را برای گرفت حق زن باز گذاشته؟

گفتم بله.

گفت: خوب چرا اسلام به خود زن اجازه نداده که با کتک زدن، مرد رو به انجام وظیفش مجبور کنه؟

گفتم: چند تا مانع وجود داره؛ یکیش اینه که معمولاً توانایی جسمی زنان از مردان کمتره و زنان توان تنبیه بدنی مردان رو نداره. به خاطر همین چنین اقدامی از سوی زن، یقیناً با واکنش‌های تندی از سوی مرد همراهه؛ دومیش اینه که  مرد سرپرست و مدیر خانه است، هر مدیری ممکنه دچار اشتباه و یا غرور و خودخواهی بشه؛ در چنین مواردی، دادن مجوز برای کتک کاری و تنبیه بدنی مدیر، به افرادی که زیردست این مدیر کار می کنند، نمی‌تونه کار درستی باشه. دلیلش هم اینه که در روابط خانوادگی که زن و مرد می‌خواهند سال ها با هم زندگی کنند و فرزندانی مفید، صالح و شایسته تحویل اجتماع بدن، کتک خوردن مرد، که مدیر و سرپرست خانواده است،‌ پی‌آمدهای سوء‌ تربیتی برای فرزندان داره و باعث جرأت و بی‌پروایی اونا میشه. یعنی بچه‌ها وقتی ببینن رکنی که قراره بهش تکیه کنند، به زمین خورد، دیگه تکیه گاهی برای خودشون تو خونه احساس نمی‌کنند و همین باعث میشه تحت کنترل پدر خارج بشن و به بزهکاری و ناهنجاری‌ها مبتلا بشن.

با  ورود حاکم شرع به موضوع نشوز مرد، هم زن بهتر و آسان تر به حق خودش می‌رسه و هم از عوارض جانبی و پیامدهای سوء اقدام مستقیمش در امان می‌مونه. در حقیقت اسلام با این حکمش زحمت یک رفتار پر استرس رو از دوش زن برداشته و بر عهده حاکم شرع گذاشته. اتفاقا مردی که قلدر و خودخواه باشه، با تعزیر قاضی، بهتر به وظایفش عمل می‌کنه تا این‌که به زن اجازه تنبیهش داده بشه. چنین مردی می‌دونه تکراررفتارش، کارش رو در دادگاه سخت‌تر می‌کنه و با سوء سابقه‌ای که داره، جرمش سنگین‌تر و در نتیجه کیفرش شدیدتر میشه.

گفت: خیلی جالبه، چقدر اسلام به لطافت وجودی زن و روحیه لطیف او توجه داشته!

گفتم: خوشحالم که به این نکته رسیدی، اتفاقا در همه احکامی که خداوند برای مردان و زنان جعل کرده، مطابقت با فطرت و نوع خلقتشون لحاظ شده. ولی عده ای از ظاهر متفاوت احکام سوء استفاده می کنند و میخان دیگران را نسبت به این احکام بدبین کنند. این سوالی که شما پرسیدید یکی از صدها نمونه ایست که اگه به حکمتش توجه نشه، انسان رو دچار شبهه می‌کنه.

گفت: ممنونم که راهنمایی کردید.
خداحافظی کرد و رفت.

نظرات

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
8 + 4 =
*****