هجوم بر حج

08:18 - 1394/08/12

چکیده: چرا کسی به این نمی‌اندیشد که اگر حج بدون حضور تشیع برگزار شود چه عواقبی خواهد داشت؟ چرا کسی دنبال این نیست از ماشین‌های چند صد میلیونی برای فقرا کم کند؟ چرا کسی حاضر نیست از مخارج چند ده میلیونی عروسی‌ها بکاهد و خرج زنان بی‌سرپرست نماید؟

اهمیت حج

اون حاجی رفت مکه همسایه اش از گرسنگی مرد...
ﻣﻦ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ ﺍﻣا ﺑﺮﺍﯼِ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮ ﺷﺪﻥ ﻣﯿﻠیونﻫﺎ ﭘﻮﻝ ﺧﺮﺝ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻢ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺩﻭﺭِ ﮐﻌﺒﻪ ﺑﮕﺮﺩﻡ ﺧﺪﺍﯼِ ﻣﻦ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻫﺴﺖ ....
حتما هر ساله پیامک‌هایی از این دست را دیده یا شنیده باشید. پیامک‌هایی که با بی‌کفایتی سعودی‌ها و مشکلاتی که برای حجاج در فرودگاه سعودی پیش آمد، اوج گرفت و با بروز فاجعه منا به بالاترین حد خود رسید. پیامک‌هایی که بسیار مهندسی شده نوشته و ارسال گردیده است.
حادثه غم انگیز منا که باعث کشتار ۷۴۷۷ نفر از حجاج شد[۱]. اما چرا بعد از آن فاجعه به جای آنکه مطالبه عمومی علیه آل سعود باشد، هجمه‌ها علیه حج شکل گرفت. حجی که یکی از واجبات الهی است و دارای آثار بسیار زیادی می‌باشد؟ حجی که نمایانگر وحدت و اتحاد مسلمانان است و تبلیغات وسیع دشمن را علیه تشیع از کار می‌اندازد؟
چرا کسی به این نمی‌اندیشد که اگر حج بدون حضور تشیع برگزار شود چه عواقبی خواهد داشت؟ چرا کسی دنبال این نیست از ماشین‌های چند صد میلیونی برای فقرا کم کند؟ چرا کسی حاضر نیست از مخارج چند ده میلیونی عروسی‌ها بکاهد و خرج زنان بی‌سرپرست نماید؟ چرا کسی معترض سفرهای .... به تایلند و ترکیه و آذربایجان نمی‌شود؟ تنها خرجی که برای حج می‌شود زیادی است که باید به فقرا داد؟
این سوال بارها در تاریخ مطرح بوده و پرسیده شده است. به عنوان نمونه از امام صادق پرسیده شد که ای فرزند رسول خدا؛ من مردی ثروتمند هستم و حج واجبم را انجام داده‏ام و شنيده‏ام که در حج مستحبی ثواب‏های بسياری است، آيا می‏توانم به جای حج مستحبی به اندازه مخارج حج صدقه بدهم، تا ثواب بيشتری نصيبم بشود، يا اينکه ثواب حج بيشتر است؟ حضرت  امام صادق علیه‌السلام نگاهی به کوه ابوقبيس انداختند سپس فرمودند:  اگر به اندازه اين کوه طلا و نقره صدقه بدهی ثواب حج را به دست نمی‌آوری.[۲] البته این معنا در دیگر بیانات نورانی خاندان عصمت بارها تکرار شده است.[۳]
از این رو و با درنظر گرفتن آثار حج است که حضرت امام خمنی ره در فتوایی که مربوط به حج مستحب است؛ چنین بیان می‌دارند:
"یستحب کثرة الإنفاق فی الحج‌، و الحج أفضل من الصدقة بنفقته‌"[۴]:
زیاد پول خرج کردن برای حج مستحب است و حج رفتن نسبت به صدقه دادن هزینه آن از فضیلت بیشتر برخوردار است.

ما فراموش نکرده‌ایم که بعد از حادثه هتل تارا در مهاباد و جان باختن یک خانم، عربستان چگونه با پروپاگاندای تبلیغاتی اوضاع آن شهر را بر هم زد و باعث به آتش کشاندن هتل شد.[۵] قضیه‌ای که صد در صد داخلی بود و معنا نداشت یک دولت خارجی درباره آن موضع بگیرد چه رسد به خرابکاری به خاطر آن.
حال سؤال اینجاست که چرا بعد از فاجعه منا و جان باختن ۴۶۴ ایرانی عزیز، به جای آنکه سیل پیامک‌ها علیه ناتوانی آل سعود در برگزاری حج به راه بیافتد و یک موج اسلامی را تشکیل دهد؛ پیامک‌ها علیه حج این واجب الهی به کار افتاد. گویا دیواری کوتاه‌تر از دیوار خدا و خانه خدا نبود.

--------------
پی‌نوشت
[۱] - آمار تکان دهنده وزارت بهداشت عربستان از جان‌باختگان فاجعه منا/ اسامی ۷۴۷۷ کشته شده
[۲] - قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج۱، ص۲۹۳،/ و علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۶، ص۴۹، ح۴۰
[۳] - امام صادق(عليه‌السلام) در این رابطه فرمودند: «شخصی به ديدن رسول خدا(صلّی‌الله‌عليه‌وآله) آمد و گفت: من برای انجام حج حركت كردم، اما به مقصد نرسيدم و از اين بهره بزرگ محروم شدم، اكنون ثروت بزرگی در اختيار من است، مال خود را در چه برنامه‌ای خرج كنم تا تلافی حج شود و سودی همانند ثواب حج ببرم؟ رسول اسلام(صلّی‌الله‌عليه‌وآله) به او نگاهی كرد و فرمود : به كوه ابوقبيس بنگر، اگر اين كوه برايت طلای سرخ شود و آن را در راه خدا خرج كنی به ثواب يك حاجی نخواهی رسيد. حاجی به هنگام تدارك سفر هر چه از جا بردارد و آن‌چه بر زمين بگذارد، برای او ده حسنه نوشته می‌شود و ده گناه بخشيده می‌گردد و ده درجه به او می‌رسد و همين كه سوار مركب گردد، به هر گامی كه برمی‌دارد خداوند برايش به مثل آن‌چه گفتم می‌نويسد. همين كه طواف خانه‌ی حق كند از گناه خارج می‌گردد و چون سعی صفا و مروه نمايد، از معاصی پاك شود و به هنگام وقوف به عرفات از ذنوب خود خارج گردد و به خاطر رمی جمرات بی‌گناه می‌شود. سپس به آن مرد فرمود: «آن‌چه از ثواب و پاداش برای يك حاجی فراهم می‌شود، كجا برای تو به دست خواهد آمد؟!!»
شیخ صدوق، تهذيب الأحكام، ج۵، ص۱۹، باب۳، ح۲
[۴] - تحریرالوسیله، ج‌۱، کتاب الحج، القول فی الحج المندوب، مسأله ۴
[۵] - نقش عربستان در آتش زدن هتل تارا

نظرات

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 2 =
*****