دست انتقام خدا از آل‌سعود

06:22 - 1394/10/19

چکیده: شمارش معکوس سقوط آل سعود، با شهادت شیخ نمر دست انتقام الهی به زودی گریبان آل‌سعود را می‌گیرد​

شیخ نمر

      در پی اقدام وحشیانه و ظالمانه‌ی رژیم خبیث سعودی در به شهادت رساندن رهبر شیعیان عربستان، شیخ نمرباقرالنمر، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای مدّ ظلّه العالی سخنانی را در ارتباط با حقانیت و مظلومیت این عالم مجاهد و نیز ظلم و جنایت حکومت سعودی وهمچنین وعده‌ی الهی بر انتقام سریع خون مظلوم و به‌ناحق ریخته‌شده بیان کردند که در این نوشتار به طور کلّی به تحلیل قرآنی و روایی این سخنان می‌پردازیم.
      احساس مسئولیت همه‌ی دنیا و جهان اسلام
      ایشان همه‌ی دنیا را به احساس مسئولیت در قبال چنین فجائع انسانی فراخواندند و گفتند:« کسانی که صادقانه به سرنوشت بشریت و سرنوشت حقوق بشر و عدالت علاقه‌مند هستند، باید این قضایا را دنبال کنند و نباید نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت باشند»[1] «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً[ اسراء/36] گوش و چشم و دل، همه مسئولند»
این مسئولیت یک جنبه‌ی دینی واعتقادی دارد و یک جنبه‌ی انسانی و وجدانی که هیچ فطرت سالمی و هیچ انسان باوجدانی نمی‌تواند ظلمی را به مظلومی ببیند و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.
      ایشان سپس به مسئولیت خاص جهان اسلام اشاره می‌کنند که در قرآن کریم نیز اشارات فراوانی دارد از جمله اینکه در قرآن کریم پیوند بین مؤمنین را از جنس پیوند برادری می‌خواند:« إنّما المؤمنون اخوة [ حجرات /10] و نیز می‌فرماید:«وَ قُلْ إِنىّ‏ أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ كَمَا أَنزَلْنَا عَلىَ الْمُقْتَسِمِينَ الَّذِينَ جَعَلُواْ الْقُرْءَانَ عِضِينَ فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ (حجر/89-94] و بگو: «من انذاركننده آشكارم!» (ما بر آنها عذابى مى‏فرستيم) همان گونه كه بر تجزيه‏گران (آيات الهى) فرستاديم! همانها كه قرآن را تقسيم كردند (آنچه را به سودشان بود پذيرفتند، و آنچه را بر خلاف هوسهايشان بود رها نمودند)! به پروردگارت سوگند، (در قيامت) از همه آنها سؤال خواهيم كرد ...از آنچه عمل مى‏كردند! آنچه را مأموريت دارى، آشكارا بيان كن! و از مشركان روى گردان (و به آنها اعتنا نكن)!».
      آل سعود نیز از آیات قرآن، آنها را که به سود خود بود انتخاب کرد و انتقاد و امر به معروف و نهی از منکری را که در جهت منافع ظالمانه‌ی خود بود اینچنین با جنایت پاسخ داد.
      دست انتقام الهی
      هر جرمی جزایی دارد ولی بعضی جرائم، در همین دنیا هم قصاص می‌شوند که در این رابطه قرآن کریم میفرماید:« وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطانا[ اسراء/33] و كسى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، نكشيد، جز بحق! و آن كس كه مظلوم كشته شده، براى وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم‏». از طرفی، خداوند، خود را ولی و سرپرست و یاری دهنده‌ی مؤمنان می‌خواند:« وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنينَ [ آل عمران/68] و خداوند، ولىّ و سرپرست مؤمنان است» اگر کسی بگوید که آل سعود هم خودشان را مؤمن می‌دانند جدای از اینکه ایمان حقیقی آثاری دارد که در اعمال ظالمانه‌ی آنها نمودی ندارد، در جای دیگر خداوند صراحتا به تبیین این ولایت می‌پردازد و می‌فرماید که خداوند، سرپرست و یاری‌دهنده‌ی ظالمان نیست بلکه تنها اهل تقوا و کسانی که از ظلم دوری می‌کنند زیر چتر ولایت خداوند متعال قرار می‌گیرند «إِنَّ الظَّالِمينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقينَ[ جاثیه/19] و ظالمان يار و ياور يكديگرند، امّا خداوند يار و ياور پرهيزگاران است!»این در حالی است که رژیم پادشاهی آل سعود بارها ثابت کرده که در ظلم و تعدّی به مظلومان به‌خصوص مسلمانان، با وحشی‌گری هر چه تمام‌تر، از همه‌ی اعصار پیشی گرفته است. آزار و شکنجه مردم بحرین توسط نظامیان سعودی و تخریب مساجد و خانه‌های آنان و همچنین بیش از 10 ماه بمباران مردم یمن، نمونه‌هایی از جنایات رژیم سعودی هستند.
      سرعت اثر خون به ناحق ریخته‌ی مظلوم
      در روایات متعدد نیز به مواظبت ویژه نسیت به حق مظلوم اشاره شده است مثل اینکه؛ حضرت امام صادق- عليه السّلام- فرمود:«خمس دعوات لا يحجبنّ عن الرّبّ تبارك و تعالى: دعوة الامام المقسط، و دعوة المظلوم، يقول اللَّه عزّ و جلّ: لانتقمنّ لك و لو بعد حين، و الولد الصّالح لوالديه، و الوالد الصّالح لولده، و دعوة المؤمن لاخيه بظهر الغيب فيقول: و لك مثله[2]. يعنى: «پنج دعاست كه از پروردگار متعال مخفى نمى‏ماند(اجابت می‌شود): دعاى امام و رهبر عادل، دعاى مظلوم كه خداوند عزيز و جليل مى‏گويد: حتما انتقامت را خواهم گرفت و لو بعد از گذشت مدّتى، دعاى فرزند صالح براى پدر و مادرش، دعاى پدر و مادر صالح براى فرزند، دعاى مؤمن براى برادر مؤمن در پشت سرش كه خداوند متعال مى‏فرمايد:براى تو نيز مانند آن خواهد بود».
      انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی
      رهبر معظم انقلاب در تبیین ویژگی جهادی شیخ نمرباقرالنمر فرمودند:« این عالمِ مظلوم نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق می‌کرد و نه به صورت پنهانی اقدام به توطئه کرده بود، بلکه تنها کار او، انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی بود »[3]
روش امر به معروف و نهی از منکر بدون ترس و مسامحه و به شکل علنی از روشهای جهادی دینی است که در سیره‌ی همه‌ی معصومین علیهم السلام جاری بوده است چنانکه در زیارتنامه‌های ایشان قمستی از شهادت‌هایی ایت که زائر بر زبان می‌ورد.
      خداوند متعال نیز وجه تمایز امّت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله را در خصلت امر به معروف و نهی از منکر دانسته و می‌فرماید:« كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ[ آل‌عمران/110]شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده‏اند (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنيد و به خدا ايمان داريد. و اگر اهل كتاب، (به چنين برنامه و آيين درخشانى،) ايمان آورند، براى آنها بهتر است! (ولى تنها) عده كمى از آنها با ايمانند، و بيشتر آنها فاسقند، (و خارج از اطاعت پروردگار)»
      خطای سیاسی در شهادت و ریختن به ناحق خون عالمان دین(مظلوم)
      سیاست دینی، عین دیانت است و مطابق با احکام دین به پیش می‌رود. این اعدام، یک خطای سیاسی بود چون از نظر دین خطا و گناه است. اما در جایی قرآن کریم پرده از راز دنیایی این خطا بر می‌دارد و می‌فرماید: وَ ما لِلظَّالِمينَ مِنْ أَنْصار[ بقره/270] و ستمگران ياورى ندارند». از لحاظ سیاسی هیچ کشور مستقلی نمی‌توان از ظلم پشتیبانی کند و ظلم بزرگی در این ابعاد و با این بازتاب بین المللی و با این حساسیت ویژه، همه‌ی افکار بشری را بر علیه حکوکت سفّاک سعودی برمی‌انگیزد که خود همین امر باعث انزوای سیاسی و فشار داخلی و بین المللی بر حکومت سعودی خواهد شد که در کوتاه مدت منجر به سقوط این حکومت خودکامه خواهد شد.
      نتیجه اینکه از نگاه قرآن نیز همه ما در قبال ریخته شدن خون مظلومانه و به ناحق شهدایی همچون شهید شیخ نمر مسئولیت داریم و باید همه مردم مسلمان و نیز همه انسانهای آزاداندیش دنیا به این کشتارهای ناحق واکنش مناسب نشان داده د جواب این رفتارهای حکومت سعودی را بدهند که البته بهترین جواب سقوط سعود است.​
---------------------------------
[1] پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری مدّ ظلّه العالی
[2] کافی، ج2، ص 509، حدیث2
[3] پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری مدّ ظلّه العالی

 

نظرات

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
7 + 7 =
*****