یاری جمهوری اسلامی، مصداق يارى خدا

13:40 - 1394/12/06

چکیده: حضور ملت در انتخابات، براساس وعده صدق الهی، نصرت و یاری پروردگار را به همراه می آورد.

اگر جمهوری اسلامی را نصرت دهید

 نصرت و یاری الهی در قرآن کریم
 نصرت و یاری الهی، یکی از نکات مهمی است که خداوند عزیز، اهل ایمان را به آن فرا خوانده و در قرآن کریم بر آن تأکید نموده است. سوره حج یکی از سورهایی است که به این موضوع می پردازد، خداوند در آیه۴۰ این سوره می فرماید: «وَ لَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ...[حج/ ۴۰] و قطعا خدا به كسى كه[دين] او را يارى مى‏كند، يارى مى‏دهد، چرا كه خدا سخت نيرومند شكست‏ناپذير است.» و در جای دیگر این موضوع مهم را یاد آوری فرموده است که: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ[محمد/ ۷] اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، اگر خدا را يارى كنيد، او شما را ياری مى‏كند و گامهايتان را استوار مى‏دارد.»
تفسیر آیه
خداوند در ايـن آيه مؤمنان را به مساله پيكار با دشمنان حق تشويق کرده و مى فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد، اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى مى كند، و گامهايتان را استوار مى دارد. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ[محمد/ ۷].» يكى از نشانه هاى ايمان راستين، پيكار با دشمنان حق است و يارى كردن خدا به معنى يارى كردن آيين او، يارى كردن پيامبر او، و شريعت و تعليمات اوست.
 خداوند در برابر دفاع از آيينش، به شما مجاهدان وعده داده است که شما را يارى كند. و یاری الهی این است که در قلب شما نور ايمان و در روح شما تقوا، در اراده شما قدرت و در فكر شما آرامش مى افكند. از سوى ديگر فرشتگان را به يارى شما مى فرستد، حوادث را به نفع شما تغيير مسير مى دهد، قلوب مردم را به شما متمايل مى كند. آرى ! يارى خدا جسم و جان و درون و برون را احاطه مى كند.»[۱] 
انسان موجود ضعیفی است که در دنیا و آخرت و هنگام مرگ و در عالم قبر و برزخ و قیامت به کمک، عنایت و لطف پروردگار خویش نیاز مبرم دارد، خدای مهربان نیز از روی رأفت و لطف خویش راه را به او نشان داده و گوشزد نموده که اگر خواستار یاری و کمک من هستی من را یاری کن؛ یعنی کمک به دین و قرآن و بندگان من را در برنامه زندگی خود قرار بده تا من هم تو را کمک کنم.   
يارى الهی در بیان امام على‏(علیه السّلام)
امام اول شیعیان حضرت على‏(علیه السّلام) در خطبه 183 نهج‏البلاغه، به بی نیاز بودن خداوند از یاری کردن بندگان اشاره نموده و مى‏ فرماید: «خداوند، از روى ذلّت و خوارى، از شما یارى نخواسته و یا براى جبران كمبود خود، از شما قرض نخواسته است؛
...فقد قال اللّه سبحانه: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» و قال تعالى: «مَن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ[حدید/ ۱۱]» فلم یستنصركم من ذلّ و لم یستقرضكم من قُلّ استنصركم و له جنود السموات و الارض و هو العزیز الحكیم و استقرضكم و له خزائن السموات و الارض و هو الغنى الحمید و انما اراد ان یبلوكم ایّكم احسن عملاً فبادروا باعمالكم تكونوا مع جیران اللّه فى داره.
خدا را، خدا را در نظر بگیرید، اى گروه بندگان!... پس بكوشید در آزادسازى گردن‏هایتان، پیش از آنكه با زنجیرهاى گرو بسته شوید. شب‏زنده‏دارى كنید و شكم‏هایتان را خالى نگهدارید. در راه خیرات گام‏ها بردارید و اموالتان را در راه مستمندان انفاق كنید. از بدن مادّى بگیرید و براى پیشبرد نفوستان بهره‏ها بردارید و به خاطر علاقه به بدن، از رشد نفوس خود بخل نورزید؛ خداوند سبحان فرموده است: اگر خدا را یارى كنید، خدا هم شما را یارى مى‏ كند و شما را ثابت قدم مى‏ دارد و فرمود: كیست كه خداوند را قرض نیكو دهد، تا خداوند چندین برابر براى او بیافزاید و براى او پاداشى بزرگ است.»
 یاری خواستن خداوند برای آزمایش بندگان است
خداوند، از روى ذلّت و خوارى، از شما یارى نخواسته و یا براى جبران كمبود خود، از شما قرض نخواسته است. از شما یارى خواسته، در حالى‏ كه سپاهیان آسمان‏ها و زمین به فرمان او هستند و او عزیز و حكیم است. از شما وام خواسته در حالى‏كه خزائن آسمان‏ها و زمین از آنِ اوست و او تنها بى‏نیاز و شایسته حمد و ستایش است. و جز این نیست كه خداوند اراده كرده است، شما را بیازماید تا آن كس‏كه عملش نیكوتر است، بروز نماید. پس با اعمال نیكوى خود بر دیگران پیشدستى كنید، باشد كه در بارگاه خداوندى با همسایگان ویژه خداوند دمساز باشید.»[۲]
 حضرت علی(علیه السلام) در این سخنان گرانقدر عزت و بی نیازی خداوند عزیز را از کمک و یاری بندگان مطرح نموده و فلسفه ی یاری  و نیز قرض خواستن ذات اقدس الهی را آزمایش بندگان دانسته است. به عنوان مثال وقتی مسلمان فقیری که فقر او را زمین گیر کرده و از روی عفت و برای حفظ آبرو به دیگران رو نمی زند و با نگاه به چهره  اش می توان به فقر و نیاز او پی برد؛ از برادر مسلمان خویش درخواست وام و قرض الحسنه می کند، و او درخواست آن برادر مسلمان را اجابت نموده و به او وام قرض الحسنه می دهد، در حقیقت به خداوند بی نیاز قرض داده و او به شخص وام دهنده پاداش کریمانه عطا می کند. یا جوان مومنی که درخواست وام ازدواج دارد و انسان به او وام می دهد، در واقع به ندای حضرت حق لبیک گفته که فرموده است: «كيست آن كس كه به خدا وامى نيكو دهد تا[نتيجه‏اش را] براى وى دو برابر گرداند و او را پاداشى خوش باشد؟ مَن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ[حدید/ ۱۱]»  
نصرت الهی در سخنان​ حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) 
  امام خمینی(رحمة الله علیه) در باره نصرت الهیفرموده است: «اگر چنانچه این معنا در قلب ما واقع شده باشد که نصرت کشور اسلامی، نصرت خداست و نصرت بندگان خدا، نصرت خداست، نصرت مظلومان، نصرت خداست، این معنا اگر در قلب ما محکم بشود، از هیچ چیز نباید بترسیم. و ان‌شاءاللّه‌ نمی‌ترسیم و هیچ کس هم به ما نمی‌تواند که غلبه کند و در همه جا، در همۀ جبهه‌ها پیروز هستیم.»[۳]
امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) یاری کردن خداوند را به خوبی برای مسلمین و پیروان مکتب حق بیان فرموده و یاری کردن بندگان و مظلومین را، یاری خداوند بر شمرده است. بنابراین اگر ما به دنبال یاری کردن خداوند عزیز هستیم؛ باید بدانیم که نصرت الهی و دست یاری خداوند همراه کسانی است که به بندگان خدا، ستمدیگان و مستضعفین کمک نموده و از کمک خود به نظام جمهوری اسلامی که ثمره مجاهدات و حبس و شکنجه های بزرگ مردان شهید و اولین حکومت شیعی بعد از حکومت حضرت علی(علیه السلام) است،دریغ ننمایند، حکومتی که به بر پایه فقه اهل بیت(علیهم السلام) تاسیس شده و فقیهی جامع الشرایط، شجاع، با تقوا و دلسوز مردم در رأس آن قراردارد. کمک به جمهوری اسلامی نیز انواع گوناگون و مختلفی دارد هر فرد بر اساس توانایی، دانش و تخصص خود می تواند این نظام جوان را یاری کند؛ عرصه های زیادی مانند عرصه های فرهنگی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و... در این زمینه وجود دارد که نیازمند حضور انسان های متعهد و دلسوز است. هر یک از افراد این ملت باید ببینند که در کدام یک از این عرصه ها می توانند به این نظام اسلامی و در واقع به دین خدا کمک کنند.   
حفظ وحدت از رموز مهمی است که موجب می شود که نصرت و یاری الهی شامل جامعه اسلامی شود. در زمانی که دشمنان فراوانی اطراف این کشور در کمین هستند که در فرصت مناسب به این نظام مقدس ضربه بزنند، بهترین فرمول برای مقابله با آنان حفظ وحدت و حضور در صحنه های مختلف انقلاب و از جمله مشارکت در امر عظیم انتخابات است. 
آیا خداوند به یاری ما احتیاج دارد؟
حضرت امام(رحمة الله علیه) در باره اینکه خداوند از یاری بندگان بی نیاز است، می فرماید: از نصرت هایی که خدا می‌کند، ما او را نصرت می‌کنیم، ما بندۀ ضعیف، نصرت بندگان خدا را برای او می‌کنیم و او به واسطۀ عنایات زیادش این را نصرت خودش حساب کرده است، با این که غنی از همه عالم است.می‌دانیم که خدا محتاج به نصرت ما نیست، نصرت ضعفا را، نصرت مظلومین را نصرت خودش حساب کرده است.»[۴]
پروردگار هستی که آسمان ها و زمین را به دست قدرت خویش آفریده است، چه نیازی به کمک و یاری ما بندگان ضعیف دارد، او را به بندگان نیازمندی که در برابر حوادث کوچک دنیایی، احساس ضعف و ناتوانی می کنند، احتیاجی نیست. اما آن خداوند مهربان از روی لطف یاری به ستمدیدگان را یاری خویش شمرده و ما ضعیفان را به یاری خود راهنمایی و دعوت نموده است.
اگر جمهوری اسلامی را نصرت دهید، خدا شما رانصرت می‌کند.
گامهایی که انسان برای یاری دین و یاری نظام اسلامی بر می دارد، نمونه ای از کمک و یاری او به خداوند عزیز بوده و حضور با شکوه مردم در صحنه انتخابات نیز از مصادیق بارز نصرت الهی می باشد. مقام معظم رهبری(حفظه الله) این موضوع مهم را این گونه بیان فرموده است: «انتخابات مصداق "اِن تنصُروا الله یَنصُرکم" است؛ اگر جمهوری اسلامی را نصرت دهید آن وقت خدا شما رانصرت می‌کند. از اول انقلاب تا امروز هم قدرت‌های مادی درجه یک دنیا، روبه‌روی نظام اسلامی بودند و نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ حضور ملت در انتخابات و تجلی دوباره ارتباط مستحکم مردم و نظام، به معنای نصرت جمهوری اسلامی و ناکام ماندن این اهداف دشمن است و این حضور براساس وعده صدق الهی، نصرت و یاری پروردگار را به همراه می آورد.»[۵]
به امید آنکه امت حزب الله و شهید پرور ایران با حضور حد اکثری و دشمن شکن خود در انتخابات، ضمن خنثی کردن توطئه های بیگانگان، مانند گذشته مشت محکمی بر دهان دشمنان ایران اسلامی و ایادی داخلی آنان زده و زمینه را برای اقامه حکومت عدل مهدوی در جهان مهیا نمایند.  
پی نوشت:
[۱] منتخب تفسیرنمونه، ج4.
[۲] نهج ‏البلاغه، خطبه 183، پایگاه درس هایی از قرآن.
[۳] دفتر حفظ آثار مقام معظم رهبری جماران،۱۳۶۴/۰۱/۰۱.
[۴] همان.
[۵]پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری، ۱۹ /۱۳۹۴/۱۱.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 11 =
*****