خط سرخ شهادت

11:47 - 1395/01/20

چکیده: پیامبران الهی، اولیاء، عالمان ربانی و شهدای راه خدا، همان ستارگان درخشانیند که با نور افشانی خود، انسان ها را به سوی ذات مقدس الهی و سرچشمه هستی هدایت می کنند.

شهید آیت الله سید محمدباقر صدر

انسان در این دنیای مادی و در مسیر زندگی و برای رسیدن به اهداف عالی خود نیاز به چراغ راه دارد و پیامبران الهی، اولیاء، عالمان ربانی و شهدای راه خدا، همان ستارگان درخشانیند که با نور افشانی خود، انسان ها را به سوی ذات مقدس الهی و سرچشمه هستی هدایت می کنند. علمای راستین شیعه، نیز ستاره های فروزانی اند که با اهداء خون پاک خویش، روشنی بخش محفل بشریت و هدایتگر مردم جامعه اسلامی هستند.
ستارگان پر نور راه حق و حقیقت 
شهید آیت الله سید محمدباقر صدر و خواهر شهیده اش بنت الهدی، را می توان از جمله شهدایی بر شمرد که همانند ستارگان پر نور در شب تاریک ستم درخشیده و چراغ راه جویندگان راه حق و حقیقت شدند. 
شهید آیت الله سید محمدباقر صدر از جمله علمای صادقی بود که در اوج خفقان حکومت طاغوتی صدام  از تبلیغ دین خدا دریغ ننموده و در راه خدا قیام کرده و مظلومانه به دست مزدوران رژیم بعثی عراق به شهادت رسید.
اهتمام شهید آیت الله صدر به وحدت شیعه و اهل سنت
آن شهید عزیز که به خوبی توطئه دشمنان اسلام را در ایجاد تفرقه بین شیعه وسنی شناخته بود، به مساله وحدت شیعه و اهل سنت همت گماشته و خود را برادر و فرزند اهل تسنن می دانست. او تمام عمر خود را در راه وحدت شیعه و سنی نموده و از هر اعتقاد و پیامی که موجب وحدت آنان می شد، حمایت و دفاع می کرد.
 شهید آیت الله صدر مصداق بارز آیه تبلیغ
از ویژگی های آن شهید بزرگوار می توان به شجاعت او اشاره کرد که از اجداد طاهرینش به ارث برده بود، او از حکومت سرتا پا مسلح رژیم بعث عراق و شکنجه  و زندان نهراسید و در شرایط سلطه حکومت ظالم صدام به تبلیغ دین اسلام و مذهب راستین تشیع پرداخت. او در حقیقت مصداق آیه شریفه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ[احزاب/ ۳۹]» بود؛ همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى‏ كنند و از او مى ‏ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و...» 
پیمان صادقانه
قیام در آن شرایط بسیار سخت و در زمانی که مجاهدان راه خدا گرفتار شکنجه و زندان فرعونیان زمان می شدند، نشانه صدق آن شهید بزرگوار بود. صداقتی که خداوند در قرآن کریم ، شهدا را به آن توصیف نموده و در منزلت آنان، این گونه فرموده است:«مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا[احزاب/ ۲۳] از ميان مؤمنان مردانى ‏اند كه به آنچه با خدا عهد بستند، صادقانه وفا كردند، برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند.»
«همانند مؤمنانی كه در تاسى به پيامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) از همه سبقت گرفته و بر سر عهد و پيمانشان با خدا، يعنى فداكارى تا آخرين نفس و آخرين قطره خون ايستاده و در راه او شربت شهادت نوشيدند. بـه عـكـس مـنـافقان و يا مؤمنان ضعيف الايمانی كه طوفان حوادث آنها را به اين طرف و آن طرف افكنده، و هر روز فكر شوم و تازه اى در مغز ناتوان خودمى پروراندند. این آيه تمام مؤمنان راستين را در هر عصر و هر زمان شامل مى شود، چه آنـهـا كه جامه شهادت در راه خدا بر تن پوشيدند و چه آنها كه بدون هيچ گونه تزلزل بر سرعهد و پيمان با خداى خويش ايستاده اند و آماده جهاد و شهادتند. 
خداوند هدف نهايى اعمال مؤمنان و منافقان را پاداش و عذاب ذکر نموده و فرموده است: «لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِن شَاء أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا[احزاب/ ۲۴]  هدف اين است كه خداوند صادقان را به خاطر صدقشان پاداش دهد، و منافقان را هـرگـاه بـخواهد عذاب كند و يا(اگر توبه كنند) ببخشد و توبه آنها را بپذيرد، چرا كه خداوند آمـرزنده و مهربان است.» بنابراین نـه صـدق و راستى و وفادارى مؤمنان مخلص بدون پاداش مانده، و نه سستى ها و كارشكنيهاى منافقان بدون كيفر می ماند.»[۱]
سخت بودن وجود يك فقيه براى ابليس
همان گونه که (پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم) در سخنان نورانی خویش فرمودند: «فَقیهٌ واحدٌ اشدُّ علی اِبلیسَ مِن ألفِ عابِدٍ وجود يك فقيه براى ابليس، گرانتر از هزار عابد است.»[۲] حضرت در همین زمینه در کلام دیگری فرمودند: «ما مِن شیءٍ أقطَعَ لِظَهرِ اِبلیسَ مِن عالِمٍ یَخرُجُ فی قَبیلَةٍ. هيچ چيز براى ابليس كمر شكن تر از عالمى كه در ميان قبيله اى سر بردارد، نيست.»[۳]
وجود عالمان فقیه برای شیاطین بسیار سخت و غیر قابل تحمل بوده و برای همین شیطان و لشکریانش همواره در صدد برداشتن آنها از سر راه خویش هستند. وجود بزرگمردی مانند شهید آیت الله سید محمدباقر صدر نیز بر شیطان و شیطان صفتان بسیار سخت بود و برای همین   آن شهید عزیز را به شهادت رساندند.
آری آیت الله سیدمحمدباقر صدر و خواهر ایشان بنت الهدی به دست حکومت بعث عراق در سال(1359هجری شمسی) به شهادت رسیدند، اما نور ایشان همواره بر عرصه تاریخ می درخشد.
(درود و سلام خداوند و ملائکه و همه بندگان شایسته الهی، بر همه شهیدان راه خدا.)
               (وصلّی الله علی محمّد وآل محمّد)
                    (والحمدلله ربّ العالمین)
پی نوشت:
[۱] منتخب تفسیر نمونه ج3، تفسیر آیه﴿23﴾ سوره احزاب..
[۲] بحارالانوار، ج48، ص177.
[۳] کنزالعمال، ح28755.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 7 =
*****