فرق اسلام واقعی با اسلام وهابی و داعشی

22:25 - 1394/04/27

چکیده: بعضی اشخاص در زمان ما که اسلام واقعی را نمی‌شناسند، ممکن است با دیدن بعضی از گروه‌های بدعت‌گذار منحرف(مانند وهابیت و داعش) که خود را پیرو اسلام، معرفی می‌کنند، اسلام دروغین را قبول کنند و به انحراف کشیده شوند به همین خاطر، بعضی از مباحث اسلام صحیح را معرفی می‌کنیم و با عقاید و اعمال این دو گروه منحرف، مقایسه می‌کنیم

اسلام واقعی

کسانی که اسلام واقعی را می‌شناسند آن را مانند قبله‌نما به دست دارند و جهت صحیح را از غیر صحیح، تشخیص می‌دهند و به همان‌صورت، راه اسلام واقعی را از غیر واقعی شناسایی می‌کنند و به فرموده‌ی امیرالمومنین(علیه‌السلام) عمل می‌کنند که در پاسخ شخصی که در تشخیص راه درست و این‌که حق با چه کسی است به شک افتاده بود، فرمود: «حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی».[1]

اما بعضی اشخاص در زمان ما که اسلام واقعی را نمی‌شناسند، ممکن است با دیدن بعضی از گروه‌های بدعت‌گذار و منحرف که خود را مسلمان و پیرو اسلام، معرفی می‌کنند، اسلام دروغین را قبول کنند و به انحراف کشیده شوند؛‌ گروه‌هایی مانند «وهابیت» و «داعش» که با نام اسلام، مسلمانان را تحت آزار و اذیت و کشتار قرار می‌دهند.
برای روشن شدن این مطلب، بعضی از مباحث اسلام صحیح را معرفی می‌کنیم و با عقاید و اعمال این دو گروه منحرف، مقایسه می‌کنیم تا انحراف و دروغین بودن اسلام آن‌ها ‌آشکار شود.

منابع شناخت اسلام:
برای شناخت اسلام، دو منبع در اختیار داریم:
1. قرآن کریم
2. روایات معصومین(علیهم‌السلام)

مقایسه‌ی اسلام اصیل با اسلام وهابیت:
وقتی هر یک از این دو منبع را بررسی می‌کنیم، هیچ‌یک مانند فرقه‌ی گم‌راه «وهابیت»، نمی‌گویند که توسل به اولیای الهی شرک است.[2] در جایی که به عنوان مثال، قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيما [نساء/64] و اگر آنان هنگامى كه به خود ستم كردند (از راه خود برگشته و) نزد تو مى‏‌آمدند و از خداوند مغفرت مى‏‌خواستند و پيامبر هم براى آنان استغفار مى‏‌كرد، قطعاً خداوند را توبه‏‌پذير و مهربان مى‏‌يافتند»، و اگر پیامبر‌اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) از دنیا رفته باشد، هم فرقی ندارد، زیرا مقام آن حضرت از شهدا کمتر نیست که خداوند در مورد آنان فرمود: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏ [آل‌عمران/169] هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده‏‌اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏‌شوند».

و در هیچ‌کدام از منابع اسلام؛ نداریم که احترام به قبور و زیارت آنان شرک باشد؛ وقتی صندوق‌‌چه‌ای که در نوزادی جایگاه حضرت موسی(علیه‌السلام) بوده، مورد احترام باشد[سوره بقره/48] آیا احترام و زیارت جایگاه و قبور اولیای الهی شرک است؟
و چگونه ساحتن گنبد و بارگاه بر قبور، شرک است در حالی که خداوند در قرآن کریم، ساحتن مسجد کنار مدفن اصحاب کهف (برای فراموش نشدن یاد آنان) را کار خداپرستان معرفی می‌کند.[3]

مقایسه‌ی اسلام با داعش:
هم‌چنین در هیچ‌یک از این دو منبع اسلام، نداریم که بگوید مانند گروه منحرف «داعش» عقیده‌ی خود را به دیگران تحمیل کنید، بلکه قرآن می‌فرماید: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي‏‏ [بقره/256] در قبول دين، اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است‏».

قرآن کریم، نفرموده که مسلمانان را بکشید، بلکه فرمود: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى‏ إِلَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً [نساء/94] اى كسانى‌كه ايمان آورده‌‏ايد! هر گاه در راه خدا (براى جهاد) گام برداشتيد پس (در كار دشمن) تحقيق كنيد و به كسى كه نزد شما (با كلامى يا عملى يا سلامى يا پيشنهادى) اظهار اسلام و صلح مى‏‌كند، نگوييد: تو مؤمن نيستى‏».
فرمود: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين‏؛[بقره/208] اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد همگى در صلح و آشتى درآييد! و از گام‌هاى شيطان، پيروى نكنيد كه او دشمن آشكار شماست‏».

و نفرمود که غیر مسلمانان را بکشید بلکه فرمود: «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُون‏؛[آل‌عمران/64] بگو: «اى اهل كتاب! بياييد به سوى سخنى كه ميان ما و شما يكسان است كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را هم‌تاى او قرار ندهيم و بعضى از ما، بعضى ديگر را - غير از خداى يگانه - به خدايى نپذيرد.» هر گاه (از اين دعوت،) سرباز زنند(و نپذیرند)، بگوييد: «گواه باشيد كه ما مسلمانيم!».

در نتیجه:
آن‌چه مشخص است این است که گروه منحرف وهابیت، که مرکز آن عربستان و تحت حمایت «آل سعود» هستند و مراکز متعددی در عربستان و بعضی کشورهای دیگر دارند[4] و گروه خون‌ریز داعش، که نتیجه و زاییده‌ی وهابیت است[5] هدفی جز فساد و کشتار انسان‌ها[6] و تأمین خواسته‌های دشمنان اسلام واقعی (یعنی، آمریکا و اسرائیل) ندارند.
-----------------------------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه؛«إرشاد القلوب إلى الصواب(ناشر: شریف رضی)، ج‏2، ص296»
[2]. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1529
[3]. تفسیر نمونه، ج12، ص382؛ در تفسیر آیه 21 از سوره کهف
[4]. آدرس
[5]. توضیح: http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=78&t=news
http://www.adyannet.com/news/15423
[6]. جنایات داعش: http://www.tvshia.com/farsi/index.php/news/6018-18
جنایات وهابیون و آل سعود در یمن: http://www.jamnews.ir/detail/News/294361

نظرات

تصویر زیگاهلی
نویسنده زیگاهلی در

برای شناخت اسلام تنها یک منبع درست وکامل داریم آنهم قرآنه یکی ازراههای به انحراف کشیدن اسلام به طرف انگلیس وروسیه ساختن روایتهای جعلی ونسبت دادن آن به معصومین ع بوده که این مسئله اززمانهای دور مخصوصا زمان صفویان باساختن شیعه جعلی صفوی (توسط غربی ها ساخته شد)که اقتباسی ازدوران جاهلیت مسیحیت قرون وسطا بوده که اثارمخرب آن هنوزهم درجامعه ما حاکمه ... شک دارم چاپ کنید

تصویر javanmard
نویسنده javanmard در

ضمن عرض سلام و تشکر به خاطر نظر شما. در پاسخ این اشکال، عرض می‌شود که منظور از روایات معصومین(علیهم‌السلام) که به عنوان یکی از منابع شناخت اسلام مطرح شده روایات صحیح السند و صحیح الدلالة است نه هر روایتی و البته خیلی از آیات قرآن کریم هم که به عنوان یک منبع برای شناخت اسلام است نیز باید توسط روایاتی که سند و دلالت صحیح دارند تفسیر شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 8 =
*****