همسرم هدیه خداست نه دشمن من

12:01 - 1393/09/25
چکیده: وقتی مراسم عروسی تمام می شود، گرد و غبار احساس فرو می نشیند و پرده ها از دیده گان می افتد و واقعیت درونی شوهرآشکار می گردد. و خانم تازه متوجه می شود که به سان نوزاد تازه متولد شده نیاز به نگهداری دارد.
فرشته آسمانی

رهروان ولایت ـ وقتی مراسم عروسی تمام می‌شود، گرد و غبار احساس فرو می‌نشیند و پرده‌ها  از دیده‌گان می‌افتد و واقعیت درونی شوهرآشکار می‌گردد. و خانم تازه متوجه می‌شود که به سان نوزاد تازه متولد شده نیاز به نگهداری دارد و اگر مراقبتی صورت نگیرد احتمال خشکیدن نهال زندگی وجود خواهد داشت.

در چنین موقعی تنها پناهگاه زن شوهرش می‌باشد و از آنجایی که اوایل حضورش در دنیای جدید است نمی‌داند چطور باید خواسته‌های خود را مطرح کند، و چه بسا خواسته‌های مشروع و بر حق خود را در قالبی بیان کند که شوهر متوجه نشود، همان طور که وقتی نوزاد متولد می‌شود از هزاران زبان مرسوم در بین انسانها و حتی حیوانات، تنها زبانی که بلد می‌باشد، گریه کردن است، در این مواقع وظیفه والدین این است که با مهر و عطوفت خواسته نوزاد را پیدا کنند و به احساساتش پاسخ مثبت دهند. اما اگر نوزادی یتیم باشد، وضعیت سختی خواهد داشت که هر انسان خدا شناس باید به چنین کودکی ترحم کند و اگر آزارش دهد گناهش خیلی بیشتر از آزار کودکی خواهد بود که والدین دارد، و اگر وی را مورد نوازش قرار دهد خانه‌ای پر از سرور و شادی خداوند در بهشت به وی می‌بخشد چرا که رسول مکرم اسلام می‌فرماید: «اِنَّ فِى الجَنَّةِ دارا يُقالُ لَها دارُ الفَرَحِ لايَدخُلُها اِلاّ مَن فَرَّحَ يَتامَى المُؤمِنينَ؛ در بهشت خانه اى هست كه آن را شادى سرا گويند و جز آنان كه يتيمان مؤمنان را شاد كرده‌اند وارد آن نمى‌شوند» [1] از طرفی روایتی از رسول رحمت داریم که زن را همسان کودک یتیم قرار داده است  و می‌فرماید: «اتقوا الله في الضعيفين: اليتيم و المرأة فإن خيارکم، خيارکم لأهله، از خدا درباره دو ناتوان بترسيد: يتيم و زن؛ به درستي كه بهترين شما کسي است که براي خانواده اش بهتر باشد» [2] با توجه به روایت زیر می‌توان گفت که زن همچون کودک یتیم است که باید مورد توجه شدید شوهر قرار بگیرد.

در چنین شرایطی شوهر نباید انتظار داشته باشد که خواسته‌های همسر همه اصولی و منطقی باشد چرا که زنان ملکه احساسند و لطافت ویژه ای دارند که در سایه همین احساس می‌توانند فرزندان خود را تربیت کنند و خستگی دنیای ماشینی را از وجود شوهر بزدایند، لذا یک نو عروس باید همانند نوزادی که پا به دنیای جدید گذاشته است مورد توجه  شوهر قرار بگیرد تا تمام سختی های زندگی جدید برایش شیرین شود  و با راه ورسم زندگی جدید آشنا شود این در صورتی است که شوهر همسرش را مانند فرزند هدیه الهی تلقی کند و از خداوند به خاطر چنین هدیه ای تشکر کند اما اگر دیدگاهش غیر از این باشد و همسر به عنوان مانع خوشی‌هایش تلقی شود بدیهی است که دشمنش خواهد بود نه هدیه الهی!

یکی دیگر از شباهت های کودک به نوعروس  توقع است! یعنی هیچ شخصی از کودک تازه متولد شده انتظاری ندارد و تنها کاری که از یک کودک بر میاید این است که لبخندی را به شما هدیه کند تا تمام سختی‌ها را فراموش کنید اما این لبخند هم به سادگی به دست نمی‌اید، بلکه زمانی خنده کودک را خواهید دید که به تمام خواسته‌هایش تن داده باشید و مورد لطف و نوازش قرار داده باشید، بنا بر این از نو عروس هم نباید انتظار داشت که در هر حالتی به توقعات شما تن دهد بلکه شوهر باید به سان کودک به توقعات همسر پاسخ مثبت دهد. قال الامام الصادق عَلَيْهِ السَّلامُ « لاغني بِالزَّوجِ عَن ثَلاثَةِ أشياء فيما بَينَهُ و بَينَ زوجَتِهِ و هِي: المُوافَقَةُ لِيَجتَلِبَ بِها مُوافَقَتَها و مَحَبَّتَها و هَواها و حُسنُ خُلقِهِ مَعَها وَ استِعمالُهُ استِمالَةَ قَلبِها بِالهَيئَةِ الحَسَنَةِ في عَينِها و تَوسِعَتِهِ عَلَيها. امام صادق عليه السلام فرمود: شوهر در رابطه خود با همسرش از سه چيز بي نياز نيست: سازگاري با او تا به اين وسيله سازگاري و محبت و عشق او را به خود جلب کند و خوش خويي با او و دلبري از او با آراستن خود براي وي و فراهم آوردن امکانات آسايش او»[3] پس در سایه عطوفت می توان از مهر و محبت همسر بر خوردار شد و اعتماد نو عروس را جلب کرد وقتی خانم ببیند شوهر در تمام سختی ها و ناراحتی ها در کنارش می‌باشد و وی را با تمام وجود قبول کرده است، با تمام وجود شیفته اش می شود.اما اگر شادی شوهر فقط در سینما، پارک، اتاق خواب، قربان صدقه رفتن و فدایت شوم نو عروس پدیدار شود با پاسخ منفی زن خیلی سریع شادی اش تبدیل به ناراحتی خواهد شد. زندگی چه زیبا می‌‌شود اگر ارزش هدیه الهی را بدانیم.

پی نوشت ها

1- نهج افصاحه ص 329 حدیث 864

2- بحار الأنوار، ج 79، ص 268

3- ميزان الحکمه، ح 7876

کلمات کلیدی: 

نظرات

تصویر آقا حمید

ممنونم آقای وجدانی
زیبا بود و قابل تأمل

تصویر مینو 2
نویسنده مینو 2 در

با تشکر از شما مشاوران فهیم
متن جالبی بود ,تشبیه احساسات نو عروس به نیازهای نوزاد
امیدوارم که همه هموطنانم زندگی سرشار با عشق را تجربه کنند

تصویر ایمان2
نویسنده ایمان2 در

سلام
متنتون زیبا بود و قابل تامل، گفته بالا رو قبول دارم اما یه انتقادی دارم چرا هیچوقت برای دختران هیچ وظیفه ای قاءل نمیشین؟؟ مگه نه اینکه اونها قراره شریک زندگی باشن؟ پس نقش و تاثیر اونها در این زندگی چیه؟ آیا پسرها نباید از همسرشون هیچ انتظاری داشته باشن؟؟ مسءولیت مالی زندگی که امروزه خیلی خیلی سخت شده ویجورایی تمام وقت و توان آدمو میگیره بر عهده پسراست، پس باسد به اونا حق بدیم که از همسرشون انتظاراتی داشته باشن، زندگی امروزی داشتن یکه همراه قوی از همه لحاظ رو در کنارمون میطلبه نه یکک نوزاد با توقعات یکطرفه!

تصویر حسین وجدانی «مشاور»

سلام دوست گرامی
این متن در مقام اثبات حقوق خانم برای شوهر می باشد و در جای خود به حقوق مرد ان نیز پرداخته شده است مثلا در دین اسلام به قرض دهنده کلی سفارش شده که در گرفتن قرضش سخت نگیرد و اگر وقتش گذشت مقروض را اذیت نکند تا خداوند بهش رحمت کند و از طرفی به مقروض کلی سفارش شده سر موقع و بلکه زودتر قرضش را ادا کند و به عنوان تشکر می تواند از قرض خودش بیشتر هم به قرض دهنده بدهد این در حالی است که اگر قرض دهنده چنین در خواستی بکند در خواستش ربا و حرام است. لذا نفرمایید که تمام وظایف برای مرداست بلکه زنان وظایف سنگین تری دارند اما شما باید به وظایف مردانه خود متمرکز شوید تا جلو توقعات گرفته شود

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

همونطور که دختران از ازدواج ک زندگی مشترک و شوهرشون توقعوت و آرزوهای زیادی دارن، پسران هم توقعات و خواسته هایی دارن که اگه قرار باشه از اونها بگذرن دیگه چرا ازدواج بکنن؟ اگه قراره از ازدواج فقط مسءولیتها و گرفتاریهاش مال ما باشه و توقعات مال دخترها، فایده قبول این مسءولیت یکطرفه چیه؟ سوالی که شاید ذهنخیلی از پسرها رو که در ازدواج کردن تردید دارن رو درگیر خودش کرده و هیچ جواب قانع کننده ای براش پیدا نمکنن...

تصویر حسین وجدانی «مشاور»

با سلام
ازدواج به خاطر بر آورده شدن توقعات قابل قبول نیست و همین مسئله باعث سستی بنیان های خانواده می گردد. بهتره این فرهنگ و ذهنیت تغییر کند و روزی برسد که جوان به خاطر خدمت و عشق به همسر ازدواج کند نه برای راحتی خودش

تصویر yosef
نویسنده yosef در

سلام . مطلبتون جالب و خوندنی بود . ولی سوال اینجاست که اگه اینی که میگی درسته و همسرت هدیه خداست نه دشمن تو، پس چرا خدا در قرآن می فرماید:یا ایها الذین آمنوا انّ من ازواجکم و اولادکم عدوّ لکم ...( سوره تغابن -آیه 14 ) یعنی ای کسانی که ايمان آورده ايد ، بعضی از زنان و فرزندانتان دشمن شما هستند.

تصویر حسین وجدانی «مشاور»

با سلام اینکه بعضی از اولاد و همسر دشمنی کنند شکی نیست اما بهتره وقتی ایات را مطالعه می کنیم در ایات تدبر کنیم و برداشت ناقص نکنیم همین ایه ای که اشاره گردید اولش را گفتید ولی به آخر ایه توجه نکردید که می فرماید:و اگر ببخشاييد و درگذريد و بيامرزيد، به راستى خدا آمرزنده مهربان است. (ترجمه فولادوند) همچنین در این ایه اولاد و همسر به همدیگر عطف شده و فرموده بعضی از انها دشمن شما هستند این در حالی است که در روایات فراوان اولاد هدیه الهی تلقی شده و دعاهای زیادی برای طلب فرزند وارد شده است پس اگر اولاد و همسر دشمن انسان است، برای چه باید دعا کنیم و از خداوند طلب فرزند نماییم؟ چون هیچ کس دشمن را طلب نمی کند! اما برای روشن شدن دشمنی در این آیه تفسیر آیه شریفه را خدمت تان قرار می دهم. در روايتى از امام باقر (عليه السلام) مى‏خوانيم: كه در مورد آيه 14 "إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ ..." فرمود: منظور اين است كه وقتى بعضى از مردان مى‏خواستند هجرت كنند، پسر و همسرش دامن او را گرفتند و مى‏گفتند: تو را به خدا سوگند كه هجرت نكن، زيرا اگر بروى ما بعد از تو بی سرپرست خواهيم شد. بعضى مى‏ پذيرفتند و مى‏ ماندند، آيه فوق نازل شد و آنها را از قبول اين گونه پيشنهادها و اطاعت فرزندان و زنان در اين زمينه‏ ها بر حذر داشت. اما بعضى ديگر اعتنا نمى‏ كردند و مى‏ رفتند ولى به خانواده خود مى‏ گفتند به خدا اگر با ما هجرت نكنيد و بعدا در (دار الهجرة) مدينه نزد ما آئيد ما مطلقا به شما اعتنا نخواهيم كرد، ولى به آنها دستور داده شد كه هر وقت خانواده آنها به آنها پيوستند گذشته را فراموش كنند و جمله وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ناظر به همين معنى است. بعضی از همسران و فرزندان مؤمنین دشمن ایشان هستند و قصد دارند آنها را از ایمان منصرف کرده و از انفاق یا هجرت باز دارند و یا آنها را وادار به کفر و معصیت نمایند، پس باید مؤمنان از چنین همسران و فرزندانی برحذر باشند تا مبادا آنها را دچارهلاکت سازند و هرگز نباید مؤمنین رضای آنها را بر رضای خدا مقدم کنند، آنگاه سفارش می نماید که مؤمنان در صورتی که این دشمنی ها را از فرزند یا همسرانشان دیدنداز گناهشان چشم پوشی کنند و ایشان را ملامت نکنند و نقائص آنها را مستور و مخفی بدارند (و در عین حال از فریب آنها برحذر باشند) و در آخر می فرماید: خداوندآمرزنده و مهربان است ، یعنی شما مؤمنین نیز بکوشید به این صفات الهی خود رابیاراییدو گناه آنها را عفو و غفران نمایید تا به این وسیله به مغفرت و رحمت الهی نایل شوید.همچنانکه در جای دیگر می فرماید:و لیعفوا و لیصفحوا الا تحبون ا ن یغفر الله لکم آنها باید عفو کنند و صرف نظر نمایند، آیا دوست نمی دارید که خدا شما راببخشاید؟ بنا براین منظور از دشمنی در آیه شریفه برای کسانی است که دین و ایمان شخص را هدف قرار داده اند مثلا مردی که همسرش را دعوت به بی حجابی می کند چنین مردی قطعا دشمن زنش می باشد نه دوستش

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 0 =
*****