رئیس جمهور باید عدالت‌محور باشد، نه گزینش‌گر

08:14 - 1396/02/24

سیاست، تنها شایسته کسی است که عدالت را سرلوحه‌ی عمل خود کند و همه مردم در نظر او یکسان باشند.

عدالت‌محوری رئیس جمهور

امیرالمومنین(علیه‌السلام) با بیان کردن اوصاف افراد اصلح برای زمام‌داری، راه تشخیص افراد اصلح را برای ما آسان ساخته‌اند. و ما می‌توانیم با معیارهایی که ایشان بیان فرمودند افراد شایسته‌تر برای حکومت را برگزینیم. یکی از اوصاف شایستگان در بیان امیرالمومنین(علیه‌السلام) این است که آن شخص، عادل و عدالت‌محور باشد و ظلم و نابرابری روا ندارد. حضرت فرمود: «اساس سياست، عدالت است.»[منتخب میزان الحکمة، ح1203160] یعنی سیاست بر پایه‌ی عدل بنا نهاده شده و سیاست‌مدارِ بی عدالت، سیاستش به تباهی می‌رود. حضرت در جای دیگری فرمود: «بهترين سياست‌ها، عدالت است.»[غررالحکم، دارالکتاب العربی، ص86، ح1696] نگاه عادل، نگاه یکسان و واحد است، نه نگاه گزینش‌گر که برخی را بر عده‌ای دیگر برگزیند.
در سیاست صالحان، بی‌عدالتی و نابرابری جایگاهی ندارد و همه مردم در برابر صالحان یکسانند و کسی بر دیگری امتیاز ویژه‌ی اجتماعی و اقتصادی نخواهد داشت. ویژه‌خواری و رانت‌خواری و انحصارطلبی، از خطوط قرمزِ سیاست صالحان است. ندای اعتدال‌گرایی و عدالت‌محوری، تنها شایسته کسی است که در اندیشه و عمل، عدالت‌پیشه باشد نه در ادعاء!
با بررسی سوابق اندیشه و عملکرد برخی از کاندیداهای حاضر، می‌توان پی برد که کدام‌یک در ادعای خود صادق نبوده‌اند و عدالت را سرلوحه‌ی مدیریتی خود قرار نداده. 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 0 =
*****