چرا روزنامه سعودی دست به تخریب سعید جلیلی زد؟

22:24 - 1392/03/12
رهروان ولایت ـ در ادامه انتشار مطالبی عجیب و غریب که اصرار دارد تیم دولت فعلی به ریاست محمود احمدی نژاد را به سعید جلیلی متصل گرداند اینبار روزنامه سعودی الحیات به انتشار تحلیلی عجیب دست زد .
سعودی

به گزارش رهروان ولایت به نقل از صراط؛ در ادامه انتشار مطالبی عجیب و غریب که اصرار دارد تیم دولت فعلی به ریاست محمود احمدی نژاد را به سعید جلیلی متصل گرداند اینبار روزنامه سعودی الحیات به انتشار تحلیلی عجیب دست زد .
این روزنامه با تاکید بر اینکه گزینه احمدی نژاد برای انتخابات از مشایی به جلیلی تغییر کرده است در گزارشي با عنوان "احمدي‌نژاد، جليلي را جايگزين گزينه مشايي کرد"، نوشت: برخی منابع خبر می‌‌دهند که رئیس‌جمهور ایران پس از رد صلاحیت اسفنديار رحيم‌مشایی، به گزینه جلیلی روي آورده و جلیلی هم وعده داده در قبال بهره‌‌مندی از حمایت احمدی‌نژاد پس از رسیدن به قدرت، وی را به معاونت خود منصوب کند.

به گزارش پایگاه خبری صراط، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات به نقل از منابع آگاه مدعی شد که گفت‌وگوهای مفصل و متعددي بین نمایندگان "محمود احمدی‌نژاد" رئیس‌جمهور ایران و "سعید جلیلی" دبیر شورای عالي امنیت ملی در جریان است تا با یکدیگر درباره حمایت احمدی‌نژاد از سعید جلیلی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، به توافق برسند.

بر اساس این طرح، دولت و جريان احمدی‌نژاد باید همه امکانات خود را در سراسر استان‌ها در اختیار ستاد انتخاباتی "سعید جلیلی" قرار دهد و در مقابل نیز سعید جلیلی متعهد می‌شود تا احمدی‌نژاد را در صورت پیروزی در انتخابات و رسیدن به ریاست جمهوری ایران، به عنوان معاون خود انتخاب کند و او را در دستگاه دولتی و اداری ایران ابقا کند.

به نوشته عجیب اين روزنامه، در جریان این رایزنی‌ها نمايندگان عضو فراکسیون "جبهه پایداری" در مجلس شوراي اسلامي و حامیان و تأییدکنندگان آیت‌الله "محمدتقي مصباح يزدي" نیز حضور و شرکت دارند که اکنون در انتظار نتایج تحرکات و اقدامات جناح اصلاح‌طلب هستند، به ویژه آنکه اطلاعات به‌دست‌آمده بر این نکته تأکید دارد که به‌زودی باید شاهد شکل‌گیری و ظهور ائتلاف جدیدی بین "حسن روحاني" و "محمدرضا عارف" دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری از جناح اصلاح‌طلب باشیم.
بنا بر اعتقاد این منابع، اصولگرایان، خواهان تکرار تجربه سال 76 نیستند که در جریان آن "سيد محمد خاتمي" بر رقیب محافظه‌کار خود "علی‌اکبر ناطق نوري" پیروز شد، به همین دلیل جریان اصولگرا تلاش می‌‌کند تا از کاندیدایی در این دور از انتخابات حمایت کند که از موافقت همه طرف‌‌ها برخوردار باشد.

همچنین دوایر با نفوذ جریان اصولگرا بر این باورند که رویارویی ایران با چالش‌های داخلی و خارجی، این کشور را ملزم می‌کند تا اوضاع کشور را بر همین روال حفظ کند چون معتقدند هرگونه تغییرات اساسی و ریشه‌ای در ساختار داخلی وزارتخانه‌های کشور، به‌ویژه وزارتخانه‌های حساس و مهم، نگرانی نظام در برابر پرونده‌ها و قضایای مهم را به دنبال دارد و این موجب شده تا برخی از شخصیت‌های مملکتی، ایده انتخاب احمدی‌نژاد به سمت معاون اولی رئیس‌جمهور در صورت پیروزی جلیلی را بپذیرند و این بدان معناست که احمدی‌نژاد خواهد توانست طرح‌ها و برنامه‌های خود را پس از هشت سال ریاست جمهوری، باز هم دنبال کند.

به ادعاي اين روزنامه سعودي، جلیلی در انتقاد از دولت احمدی‌نژاد و برنامه‌‌هایش به دیگرنامزدهاي ریاست جمهوری نپیوسته است بلکه همواره بر ضرورت استفاده از موفقیت‌های دولت احمدی‌نژاد تأکید کرده است که بیانگر احتمال موفقیت تلاش‌های گروه رئیس‌جمهوری ایران براي دستیابی به توافق با جلیلی است و در مذاکرات، گزینه‌ها و سناریوهایی در ساختارها و قالب‌های متفاوتی با توافق دو طرف مطرح می‌شود که در واقع می‌توان آن را به نحوی طرح دو طرف برای اداره کشور در مرحله پس از احمدی‌نژاد تلقی کرد.

همچنین این منابع براین باورند که انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مثلثی تکیه خواهد کرد که نخستین ضلع آن را "محمدباقر قالی باف" شهردار تهران و "علی‌اکبر ولایتی" مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و دومین ضلع آن را "سعید جلیلی" و "محمود احمدی‌نژاد" و سومین ضلع آن را "حسن روحانی" و "محمدرضا عارف" تشکیل می‌دهند.

همچنین پیش‌بینی شده است که سرنوشت انتخابات در دور اول آن مشخص نخواهد شد و انتخاب رئیس‌جمهور به مرحله دوم کشیده خواهد شد که از جمله دلایل آن نزدیکی آرایی است که این سه جناح در مرحله اول به دست خواهند آورد.

گفتنی است برخی از تحلیلگران داخلی مسائل بسیاری را از نزدیکی سعید جلیلی و محمود احمدی نزاد بیان کرده اند .
در آخرین اظهار نظر صورت گرفته داوود احمدی نژاد برادر بزرگتر رئیس جمهور که پیش تر از کاندیداتوری در انتخابات به نفع سعید جلیلی کناره گیری کرده بود گفت: " آقای جلیلی همان راه احمدی نژاد را می رود و همگی باید مراقب باشند. بنده به نفع وحدت نیروهای انقلاب از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادم و این اقدام من به نفع کسی نبوده است. "

کلمات کلیدی: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
14 + 2 =
*****