تکلیف زن و شوهری که صاحب فرزند نمی شوند چیست؟

11:15 - 1393/08/02
چکیده: اگر زن و شوهری بچه دار نشوند به نظرتان کار درستی است که از هم جدا شوند یا نه؟ اگر مشکل از زن باشد چقدر احتمال دارد مرد تا اخر عمر به پای او بماند؟ اگر مشکل از مرد باشد خانمها می‌توانند قید فرزند را بزنند؟
بچه دار نشدن

سلام دوستان چند تا سوال جدیدا برایم پیش آمده که خیلی دوست دارم دیدگاه شما را بدانم (البته می‌دانم همه مثل هم نیستند)

اگر زن و شوهری بچه دار نشوند به نظرتان کار درستی است که از هم جدا شوند یا نه؟

اگر مشکل از زن باشد چقدر احتمال دارد مرد تا اخر عمر به پای او بماند؟

اگر مشکل از مرد باشد خانمها می‌توانند قید فرزند را بزنند؟

یک سوال دیگر: آیا زوجین می‌توانند بخاطر اینکه کسی(حتی خانواده ها) در زندگی‌شان دخالت نکنند، از همه مخفی کنند که مشکل از کدامشان است؟

پاسخ

سلام

اینکه هر کسی چه برخوردی می‌کند شخصی است و معمولا متفاوت؛ اما اینکه چه برخوردی از همه بهتر است باید مورد بررسی قرار بگیرد. به نظر من در چنین شرایطی نباید زیادی درگیر احساسات شد چون این کار فرد را از گرفتن تصمیم عاقلانه باز می‌دارد. در این مواقع باید به این مسئله فکر کرد که اساسا فلسفه ازدواج و زندگی زناشویی چیست؟ آیا ازدواج صرفا به خاطر عشق و عشق بازی زن و شوهر و لذت بردن جنسی و پر کردن تنهایی و ... است یا اینکه اهداف مهمتری را دنبال می‌کند؟

ما می‌دانیم اسلام کامل‌ترین دین است و آموزه‌هایی که برای ما تعریف شده همگی در مسیر زندگی سعادتمند قرار دارد. لذا وقتی توصیه‌ای در دین به چشم می‌خورد نباید بدون تفکر و تدبر از آن گذشت. با بررسی اجمالی توصیه‌ها و احکام ازدواج می‌توان به این نتیجه رسید که در هیچ جا بحث از مقدم کردن احساسات و عواطف زناشویی بر حفظ دین و دینداری وجود ندارد. به عنوان مثال در روایتی مردى گويد: «نزد امام صادق عليه السلام از اندك بودن فرزندان و نداشتن پسر گلايه كردم. حضرت فرمود: هنگامى كه به عراق رفتى با زنى ازدواج كن و پروا نداشته باش از اينكه سوءاء باشد. گفتم: فدايت شوم! سوءاء چيست؟ حضرت فرمود: زنى كه در او زشتى باشد چرا كه اينان فرزند بيشترى مى‏آورند.»[1] می‌بینید که در این روایت حضرت بدون اینکه حرفی از همسر اول ایشان بزند پیشنهاد ازدواج دیگری به او می‌دهد که بتواند فرزند بیشتری بیاورد. اهمیت این مسئله در روایت دیگری بیان شده است: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: با زن پر مهر و پر زايمان ازدواج كنيد چرا كه من با كثرت شما بر انبياء افتخار می‌‏كنم.»[2]

بنابراین با کنار هم قرار دادن این دو روایت می‌توان اینگونه برداشت کرد که کثرت فرزند از اهمیت زیادی برای پیامبر خدا برخورد دار است. در حالی که نه زیبایی زن را مورد توجه قرار داده و نه از ازدواج مجدد نهی کرده است. حال شما تصور کنید اگر در فرض مذکور این فرد خدمت پیامبر می‌رسید و می‌گفت همسر من بچه دار نمی‌شود ایشان چه توصیه‌ای می‌کردند؟! مسلما نمی‌گفتند با نداشتن بچه بسازید و سعی کنید خود را به امور دیگر مشغول کنید و ...

بنابراین با این مقدمه می‌شود گفت:

اولا نباید زن و شوهر زود خسته شوند بلکه باید هم به دعا و طلب فرزند از خدا ادامه دهند و هم اینکه مراحل درمان را طی کنند.

ثانیا وقتی بچه‌دار نشدنشان حتمی شد، دو حالت دارد: یا مشکل از مرد است یا از زن.

اگر مشکل از مرد بود، در صورتی که زن بداند ازدواج مجدد او با مشکل مواجه نمی‌شود و می‌تواند ازدواج کند، می‌تواند از همسر خود جدا شود و با فرد دیگری ازدواج کند. این کار حق شرعی و قانونی او است. در این شرایط جدا شدن و ازدواج مجدد عاقلانه تر از ادامه این زندگی است و به نظرم ضربه‌ای هم به مرد وارد نمی‌کند بلکه حتی زندگی را برای او بهتر خواهد کرد؛ چون او بعد از جدایی از همسر خود می‌تواند با زنی که بچه دارد ازدواج کند. در این صورت هیچ کدام از داشتن بچه محروم نمی‌شوند و می‌توانند بدون دغدغه به زندگی خود ادامه دهند. بعلاوه اینکه نباید نگران عشق و علاقه فعلی بود؛ چون وقتی هر کدام از آنها دوباره ازدواج کنند، مسلما عشق و علاقه جدید جایگزین عشق قبلی خواهد شد و هر دو از زندگی جدید راضی خواهند بود؛ البته به شرطی که در انتخاب خود دقت کنند.

اما اگر مشکل از زن باشد، طبق برنامه‌ای که دین برای ما ترسیم کرده است بهترین گزینه ازدواج مجدد مرد با زنی است که بتواند فرزند بیاورد؛ چون مسلما ادامه دادن به این زندگی با این شرایط نه تنها برای هر دوی آنها سخت خواهد بود؛ بلکه مورد رضایت دین هم نیست.

احتمالا می‌گویید این کار دور از جوانمردی است و به زن ضربه روحی بدی وارد می‌کند. در پاسخ باید عرض کنم توصیف این کار به ناجوانمردی و حتی ضربه‌ای که احیانا زن از این قضیه متحمل می‌شود به خاطر نداشتن نگاه درست به زندگی و حرف‌هایی است که در طول زندگی در گوش این زن خوانده شده؛ وگرنه اولا عشق و علاقه مرد در صورتی که فرزندی نباشد روز به روز به همسرش کمتر شده و احتمال لغزش او زیاد می‌شود در حالی که اگر با رضایت همسر اولش دوباره ازدواج کند و از زندگی راضی شود و همسر اول نیز با تقویت نقاط مثبت خود نگذارد علاقه همسرش به او کم شود، حتما زندگی بهتری را تجربه خواهند کرد ثانیا در شرایطی که پای دین به میان می‌آید، هر فردی باید بتواند از خود و خواسته های خود بگذرد و سختی‌هایی را به جان بخرد تا بندگی خود را ثابت کند. این مسئله فقط در مورد مشکل مذکور نیست؛ بلکه اگر بنا باشد دین ما را به هدف اصلی برساند قطعا در شرایطی نیاز به از خودگذشتی‌هایی وجود دارد که خالی از تحمل سختی نیست.

لینک پست در انجمن: اگر زن و شوهر صاحب فرزند نشوند

پیروز و سربلند

پی نوشت ها

[1] بروجردى، آقا حسين و عده اى از فضلاء، منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج‏25، ص177، انتشارات فرهنگ سبز، تهران، چاپ اول، 1386 ق.

[2] همان، ج‏25، ص175.

 

نظرات

تصویر ypm
نویسنده ypm در

اگه فرهنگ ما اسلامی بود شوهرت رو خودت دوباره دوماد میکردی و خدا به برکتاینکارت به تو هم بچه میداد بچه دادن دست خداست مشاوران جوان دات آی آر

تصویر سراج منیر

با سلام و تشکر
روایت اول ضعیف است .
روایت دوم هم که سند خوبی داردبخوبی واضح و روشن است که برای شرایط خاص است نه در هر حال زیرا تا قبل از ازدواج چه کسی می تواند فرزند آور بودن یا نبودن دیگری را بفهمد ؟کسانی که زندگی را با عشق حقیقی شروع می کنند نه عشق خیابانی دین آنها را در تصمیم آزاد می گذارد او می تواند بدون فرزند بودن را انتخاب کند.در نقل روایات باید بسیار دقت کرد و صحت آنها را با آموزه های اصیل قرآنی سنجید.
الشورى : 49 «لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ»
مالکیّت و فرمانروایى آسمان‏ها و زمین فقط برای خداست، هر چه را بخواهد مى‏ آفریند، به هر کس بخواهد دختر می بخشد و به هر کس بخواهد پسر مى‏ بخشد.
الشورى : 50 «أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً وَ یَجْعَلُ مَنْ یَشاءُ عَقیماً إِنَّهُ عَلیمٌ قَدیرٌ»
یا پسران و دختران را با هم به آنان مى ‏دهد و هر که را بخواهد نازا مى ‏کند یقیناً او دانا و تواناست.
داستان حضرت زکریا را مطالعه بفرمایید که تا دوران پیری بچه دار نشد و همسر دیگری هم انتخاب نکرد و فقط برای ادامه نبوت از خدا در خواست کرد که به همان همسر نازاو پیرش فرزند دهد که خدا هم داد.انبیاء 89/90
یا علی علیه السلام

تصویر امین-مشاور ازدواج

سلام
ممنون از نظر شما
منظور بنده هم هیچ وقت این نبوده که دین در چنین مواقعی فرد را مجبور کرده است که همسر دومی اختیار کند و قطعا ما هم بر این عقده ایم که هر فردی در چنین کاری آزاد است. بحث در این است که در این شرایط اولیت با چه کاری است؟ آیا باید تا اخر عمر صرفا به خاطر این توهم که ازدواج مجدد ملازم با نابودی عشق و علاقه به همسر اول است بدون بچه زندگی کرد؟
برداشت شخصی بنده از روایات این است که فرزند آوری در اولیت است هر چند ازدواج مجدد منافاتی با عشق و علاقه به همسر اول ندارد. جدای از بحث سندی روایت اول(چون روایاتِ هم مضومون دیگری هم وجود دارد و ضرورتی برای اثبات حدیث نیست)، مَثَل شما در مورد حضرت زکریا باز هم نافی اولویت داشتن ازدواج برای فرزند آوری نیست؛ چون جدای از بررسی علت چنین سیره ای، در مقابل افراد زیادی دیگری مانند حضرت ابراهیم بودده اند که برای بچه دار شدن، مجددا ازدواج کردند. بعلاوه اینکه آنچه بنده را بر این نظر مصر تر می کند روایات پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله مبنی بر زیاد کردن امتشان است. ایشان می فرمایند:
تَنَاكَحُوا تَنَاسَلُوا تکثروا فَإنِّي‌ أُبَاهِي‌ بِكُمُ الأمَمَ يوم القيامة وَ لَوْ بِالسِّقْطِ .
«ازدواج‌ كنيد و در ازدياد نسل‌ بكوشيد كه‌ من‌ در روز قیامت به‌ زيادي‌ تعداد شما مسلمانان‌ بر سائر امّت‌ها مباهات‌ خواهم‌ كرد حتّی‌ به‌ كودكان‌ سقط‌ شده‌ شما!»
موفق و موید باشید

تصویر ab
نویسنده ab در

اقا یا خانم به اصلاح مشاور خوب برا خودت تز میدی  شما زوج ها رو تشویق میکنی که از هم جدا شوند  اگر کاری از دشت برنمیاد لطفااااا بنیان این جور خانواده هارو سسست نکن فکر نکردی که همسر کسی که ناباروره ممکن با این کار از همسرش جدا بشه ؟ یا اون کسی که مشکل ناباروری داره ممکن با خوندن حرفهای شما جه حسی بهش دست بده  لطفا تزت رو برا خودت نگهدار  زن ازهمسرش جدا بشه بره باکسه دیگه ازدواج کنه اصلا هم شوهرش ککش نگزه  یا مرد بره زن بگیره   والله ما هم از اسلام سر دارمیریم شاید بیشتر ازشما  درسته بی فرزندی خیلی سخته ولی شما جوری وانمود میکنی که اصل اول دین بچه اوردنه  کاش یاد بگیرید  که اگر نمیتونید مرهم زخم کسی بشی بهش نمک هم نزنی حداقل اینقدر طرف رو تشویق نمیکردی که جدا بشه بهشون میگفتید که زندگی چیز دیگی غیر از بچه دار شدن هم داره    شما با این کارتون نمیدونید دل چند نفر رو شکستی   وممکن باعث جدایی رسمی یا عاطفی چند نفر بشید خواهش میکنم دیگه در این مورد در افشانی نفرمایید.

تصویر زرگل
نویسنده زرگل در

خب چه کاریه که اینجور خانواده ها ازهم جدا بشن خب برن ازپرورش گاه بچه بیارن

تصویر بی نیاز
نویسنده بی نیاز در

دوست عزیز 

فکر کردی پرورشگاه سوپری محله، یا بازار سیداسماعیل...

بچه ریخته فقط نمیدونن پسر بگیرن یا دختر..،

تصویر سهراب
نویسنده سهراب در

مشاور همینطوری طلاق وبه همین سادگی دوباره یه زن بیوه میتونه ازدواج کنه وقلبش هم که مسافرخونه است وسریع عاشق شوهر جدیدش بشه که معلوم نیست خصوصیات همسر قبلی رو داشته باشه واون مردهم به همین راحتی با یه زن بچه دارازدواج میکنه و.....چقدر خیال پردازانه ایا اون زن وشوهر جدید به صرف بارور بودن همسر مناشبی برای 30 و40 سال زندگی مشترک هستن واقعا چقدر کوته فکر اسلام رو با این تزها خراب نکنید

تصویر سهراب
نویسنده سهراب در

خوب مطالب رو سانسور میکنی واقعا مشاوری

تصویر طهماسبی
نویسنده طهماسبی در

چقدر نظریه سطحی وخام بود به همین راحتی طلاق

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

ببینم این مشاوری که مثلا خیلی میفهمه اگه خودش یا زنش مشکل ناباروری داشت باز هم این فلسفه چینی ها رو میکرد؟

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

من بانظردوستان موافقم بچه دارشدن شرط اول وآخر زندگی نیست ،چه بسیارندکسانی که بچه دارندولی طلاق گرفتند....درزندگی شرط، عشق زن وشوهر به هم هست...این همه بچه بچه میگیم چون بچه  روعصای دست پیریمون  میدونیم که بریم یه نگاه  خانه سالمندان ،جواب دستمون میاد

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

واقعا موافقم بابنظرت . احساح 

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

گزینه خودکشی بهتر از این تز ها بود

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

با این نظرات کارشناسی اسم ولایت رو از سایتتون بردارید. اینقدر دلم شکست که اشکم سرازیر شد. متاسفم که ته اسلام و احکام رو فقط همین می دونین و بس و حتی در دوران حاضر هم فقط بچه داشتن رو جهاد می دونین چرا که خودتون رو اغنا می کنه در صورتیکه جهاد علمی کم از اون نیست. متاسفم برای اسلامی که اینقدر مهجوره

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

با این نظرت ثابت کردی اصلا اهل فهم نیستی!

کجای این متن نوشته شده بود که جهاد علمی خوب نیست؟!

اگه مینوشت بچه دار شدن خوب نیست میشد سایت ولایی؟؟؟؟!!!!

تصویر حجت دلایی میلان
نویسنده حجت دلایی میلان در

اگر زن و شوهر آن مردی دیگر برایه بچه دار شدن بیارند حکم چیست

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

این مطلب درمورد انسانها بود یا حیوانات؟!!!

تصویر ریشه در کویر
نویسنده ریشه در کویر در

واقعا برای این تز متاسفم لطفا به اسلام متوسل نشید

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

کسی که به راحتی این حرف را میزنه میگه باید زن دوم آورد اگر خواهرش بچه نداشت شوهر خواهر را داماد میکرد یا اگر درآینده دخترش نازا باشه که حتما نازا خواهد شد بخاطر شیمیای شدن همه چی حاضرهس برای دامادش بره خاستگاری دین اسلام گفته هر چه را برای خود نمیپسندی برای دیگران هم ناپسند بدان حضرت ابراهیم هم فرزند نداشت سالیان زیادی با ساره زندگی کرد و ساره ابراهیم را مجبور به ازدواج مجدد کرد

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

این دیگه چه پیشنهادیه ؟

یعنی شما نمی فهمیدید با این طور سخن گفتن چه دلهایی رو می شکنی و چه کسانی رو از زندگی نا امید میکنی ؟

مگر زندگی فقط بچه دار شدنه ؟

 

اگر بلد نیستید به زوجین نابارور امید بدهید ، لطفاً نصیحت هم نکنید .

 

برن جدا بشن ؟ کشکه مگه ؟ امثال شماها بویی از عطوفت و عشق و علاقه نبرده اید ، فقط به دنبال تأمین غرایض جنسی هستید .

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

زندگی بدون بچه هم زیباست ، به شرط اینکه زن و شوهر عاشق هم باشند .

 

به قول مادرم ؛ کسی که بچه داره هزار و یک درد داره ، ولی کسی که بچه نداره ، فقط یک درد داره ؛ اونم اینه که بچه نداره . وسلام

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

چقدر قشنگ برای همه تصمیم گیری می کنید شما تازه جالب تر اینکه بعدش رو هم پیش بینی می کنید . حالا من از شما یه سوال دارم . مگر ما با عقلمان همه چیز رو سنجش نمی کنیم؟ پس هر چیزی بسته به شرایطی است که فرد در آن قرار دارد سنجیده و تصمیم اتخاذ میشه نه اینکه برای همه یک نسخه بپیچیم ، اینطور که امار طلاق بیشتر میشه عاقل!!!!!!! 

اصلا دید و افق بازی نداری و اگرنه به خیلی از مسائل توجه میکردی و الکی تز نمی دادی.

از خداوند میخوام که با همین مشکل آزمایشت کنه با نزدیک ترین عزیزانت اونوقت ببینم چکار میکنی؟؟؟؟؟ هم طلاق و هم بچه دار نشدن .

تصویر فرشاد بقایی
نویسنده فرشاد بقایی در

ضمن سلام و احترام خدمت همه دوستانی که نظرتاتشون هرکدام در جای خود درسته . باید توجه کنیم که اگه به موقع در این زمینه تصمیم گرفته نشه عواقب غیرقابل جبرانی داره . اگه سن خانم به بالای 40 برسه دیگه ازدواج مجدد هم تأثیری نداره . چون احتمال بارداری کم میشه و خطر داره . یادمون باشه ما برای تجدید نسل اومدیم و بدون بچه زندگی معنی نداره. من خیلی ها رو  دیدم که در سنین بالای 50 سال بخاطر نبود بچه بیماری های روحی و روانی شدیدی گرفته اند و با و اخیراً خانم یکی از همسایه هامونبه همین دلیل فوت کرد . یادمون باشه با آوردن بچه از بهزیستی هم نمیشه به اصل قضیه سرپوش گذاشت و در آینده مشکلات و دردسرهای خودش رو دارد .  من مجرد بودم و یکی از همسایه های قبلیمون بخاطر ازدواج فامیلی بچه دار نمیشدن، تا اینکه یه روز خود آقاهه به من پیشنهاد داد که چون میخوان جدا شن، نگران آینده زنشه... من هم چون واقعاً شناخت داشتم، با پیشنهاد آقا چند ماه فکر و مشورت و نهایتاً چند جلسه با خانمش صحبت کردم و واقعاً عاشقش شدم... زن خوب و کامل بود. نهایتاً به شوهرش گفتم "همه جوره خانمت رو دوست دارم و عاشقشم " . به خانم هم "عاشقتم و دوستت دارم رو گفتم" و بعد از طلاق و دوران عده ش با هم ازدواج کردیم... الان به طلف خدا ، خدا یک دختر خوشگل هم به ما عطا کرده و دومیش هم توراهه . از خانمم خییلی راضی ام و بهترین همسر دنیا رو دارم . عاشق همیم و از تصمیم مون کاملا راضی هستیم . خانمم هم خیلی خیلی خیلی از جداییش راضی هستش و خوشحاله که به موقع طلاق گرفت و اومد پیش من . خدایا هزاران هزار مرتبه شکر...

تصویر محمد خالد
نویسنده محمد خالد در

واقعا متاسفم به اين متنت

يعني هركي بچه دار نشد بره جدا بشه؟

اصل ازوداج پاكدامنيه نه بچه دار شدن الكي مزخرفاتتو به اسلام نچسپون

دختر داييم ١٢ ساله ازدواج كرده بچه دار نميشن اصلن نگران نيستن هيچ تاثيري بدي هم رو زندگيشون نذاشته خيلييي هم از خواهر كوچيك ترش ك دوتا بچه داره عاشقانه تر داره زندگي ميكنه

حاضري با كسي كه عاشقشي ازدواج نكني بخاطر بچه ولي با كسي ازدواج كني كه هيج حسي بهش نداري ولي بچه دار بشي؟

تصویر مینو
نویسنده مینو در

ممنون از سایت خوبتون. خدا ریشه خودخواهی و حسادتو از مردان یا زنانی که نازا هستند دور بکند تا بتوانند همسران خوبی باشند 

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

شما چه جور مشاوری هستی که اینقدر غیرمنطقی و بی حساب کتاب، مشاوره میدید؟!

یه نسخه کلی برا همه پیچیدی، اونم طلاق. به همین راحتی... یه صغری کبرای بیمزه چیدی و به نتیجه رسیدی که طلاق بگیرن عاقلانه تره.

تازه چقدم مطمئنی که زن و شوهری که بچه دار نمیشن اگر برن با یکی دیگه ازدواج کنند، حتما بچه دار میشن. لابد علم غیب داری که برن با یکی دیگه ازدواج کنن حتما بچه دار میشن.

غافل از اینکه بچه دار شدن، با اذن و اراده خداوند هست و بس...  چه بسا زنان نازا و مردان نازایی بودند که به لطف خدا بچه دار شدند و برعکس، زنان و مردانی هستند که از نظر پزشکی مشکل خاصی ندارند ولی بازم بچه دار نمیشن.

لطفاً متفکرانه مشاوره بدید.

تصویر Kowbeh
نویسنده Kowbeh در

سلام توروخـدا کمکم کنید من ویه اقاییی عاشق همیم واین اقا به خاطر ناباروریش حاضرنیست به قول خودش منو بدبخت کنه اونقدر باهاش صحبت کردم ولی قانع نمیشه میگه من حاضر نیستم چند سال دیگه که تو این خلا رو حس کردی منو مقصر بدونی میگه پدرومادرت نوه میخان از اینده واسم میگه ولی من معتقدم که به هیچ عنوان احساسی شبیه به این اقا نسبت به هیچکی نخاهم داشت من به همه ی این عوامل فکر کردم اما نمیدونم چطور قانعش کنم

تصویر سسسسسس
نویسنده سسسسسس در

متاسفم واقعا...خواهش می کنم از روایات سوء استفاده نکنید..دین را از چشم مردم نیندازید..ارزش دین اسلام خیلی بالاتر از این سخنان بیهوده است...بعضی موقع دیگه نمیتونم متوجه بشم این سخنان چی هستن

تصویر علی
نویسنده علی در

شما واقعا مشاوری یا شیطان خونه خراب کن خاک تو سرت کردن خدا می دونه  با این مشاوره گاه  که می دی زندگی چند نفر و از هم خراب کردی   اخه تو از کجا می دونی این زن و مرداگر از هم جدا بشوند با یک زن و یا مرد دیگه اذواج کنند بچه دار میشند یا زندگی موفقیدارند  خیلی ها هم بچه دارند ارزوی مرگ بچه شون دارند زندگی جهنمی دارند مهم در زندگی عشق و علاقه است نه صددرصد بچه انشاله خداوند هدایتت کنه که  برای مردم نسخه جدایی و بیسوادی نپیچی 

تصویر لــ گ
نویسنده لــ گ در

با سلام 

بنظرم متن از لحاظ پایه علمی بسیار ضعیف بود. همین طوری چند تا روایت کنار هم گذاشته بعدش  نتیجه گرفته.  مگه همین طوری راحته از روایت نتیجه گرفتن.  بنظرم این متن  نظرات شخصی بود که  قالب اسلام را به خود گرفته بود و نظر اسلام را باید علمی بررسی کرد نه اینطور.  رشته و تخصص شما در چه زمینه ای است؟؟ استناد به روایت تخصص میخواد. بررسی روایت جمع روایت تخصص میخواد. 

لطفا با این نظراتتون که پایه علمی نداره مدرم را از دین زده نکنید. 

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

اصلا با نظرت موافق نیستم اصلا خدا نازایی و بچه دار نشدن رو نصیب هیشکی نکنه دردیه ک باید اون زن یا مرد ب تنهایی تحمل کنن حتی راضی نیستن پدر و مادر هم در غمشون شریک باشن  دعا میکنم هیشکی ب همچین دردی مبتلا نشه 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
9 + 4 =
*****