چگونه شیطان را ضربه فنی کنیم!

23:25 - 1393/01/21
چکیده: در دنیایی که زندگی می‌کنیم، در محاصره انواعی از عوامل معنوی محاصره شده‌ایم. محاصره‌ای که می‌تواند از نوع الهی و غرق در نور او باشد؛ و محاصره‌ای از نوع شیطانی و غرق در منویات شیطانی.
چگونه شیطان را ضربه فنی کنیم!

رهروان ولایت ـ در دنیایی که زندگی می‌کنیم، در محاصره انواعی از عوامل معنوی محاصره شده‌ایم. محاصره‌ای که می‌تواند از نوع الهی و غرق در نور او باشد؛ و محاصره‌ای از نوع شیطانی و غرق در منویات شیطانی. همواره خدایی است و شیطانی، حقی و باطلی، هدایتی و ضلالتی، رشدی و گمراهی، دنیایی و آخرتی، خوبی و بدی. و به فرمایش پيامبر اکرم (ص): هر چه خوبى است از آنِ خداست و هر چه بدى است از آنِ شيطان ملعون.[1]

انسان هایی که مخلّص درگاه الهی نشده باشند، چه بسا ممکن است در بخشی از زندگی خود، اختیار افکار و خیالاتشان را نداشته باشند. و اینجاست که وجودمان در دام شیطان می‌افتد و در ذهن و خیالمان اخبار و اوهام شیطانی خانه می‌کند. از خدا که غافل می‌شویم، شیطان با ابزار، شیوه‌ها، بهانه‌ها و رنگ و لعاب گوناگونش به سراغمان می‌آید. حتی زمانی که پای درس و مشقمان نشسته‌ایم.

اولین و بلکه مهمترین سلاح ما در برابر شیطان و وسوسه‌های او ذکر است. هر چه اهل ذکر باشیم و تلاش کنیم از یاد خدا غافل نشویم، به همان اندازه از وسوسه‌های او در امان خواهیم ماند. ذکر می‌تواند زبانی، قلبی و جوارجی باشد. در کتاب «یک عمر مسلمانی»به قلم سید محمد سادات اخوی که برداشت و تدوینی نو از کتاب «مِعراجُ السَّعاده»، نوشته مرحوم «احمد نراقی» است آمده است:

"اگر می‌خواهی به معنای درستش ذکر خدا را بگویی؛ بدان که باید چهار مرحله را بگذرانی:

اول همان واژه‌هایند که بر زبانت جاری می‌شوند: یا الله!... یا رحمان!... یا...!

دوم مرحله‌ای است که ذکر را بیش از یک بار می‌گویی و متوجه می‌شوی بخشی از ذکر را با درک بهتر می‌گویی و این بخش، همان است که ذکر، دارد تلاش می‌کند به قلبت وارد شود.

سوم، در این بخش، قلب را عادت می‌دهی به ذکر و دیگر با یاد خدا آشناست و آشنایی‌اش پیوسته است.

مرحله آخر، جالب است. تا اینجا، «تو» بودی که به قلبت الهام می‌کردی ذکر بگوید... از اینجا به بعد، قلب تو (بیدار باشی یا خواب)، کار خود را می‌داند و ذکر را می‌گوید. در این مرحله، بی آنکه تصمیم بگیری، یاد خدا از تو جدا نخواهد شد."

از آنجایی که شیطان از سجده، خاطره بدی دارد، بنابرین به عبادتی که سجده داشته باشد حساس است و بیش از هر جا، هنگام نماز سراغ انسان می‌آید تا هر طور که می‌تواند، ذکر انسان را نابود کند. به همین خاطر است که در نماز، همه فکر و ذکر دنیا وجودمان را می‌گیرند. از این رو به هر میزان که تلاش کنیم نمازمان را با توجه و خلوص، اقامه کنیم، نه تنها در نماز بلکه در روزمره های خود نیز از تیرهای شیطان در امان خواهیم ماند و این نماز است که از فحشا و منکر بازمان خواهد داشت.

در یک دستور جامع در مورد از بین بردن کامل شیطان، پيامبر اکرم(ص) می‌فرماید:

آيا شما را از چيزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنيد، شيطان از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ عرض كردند: چرا. فرمود: روزه روى شيطان را سياه مى‌كند، صدقه پشت او را مى‌شكند، دوست داشتن براى خدا و هميارى در كار نيك، ريشه او را مى‌كند و استغفار شاهرگش را مى‌زند.[2]

------------------------------------

پاورقی:

1- كافى، ج 2، ص 16، ح 2

2- ميراث حديث شيعه ، ج 2، ص 20، ح 18

نظرات

تصویر بصیرت
نویسنده بصیرت در

بسیار زیبا بود.
امیدوارم که بتونم این مراحل رو به درستی طی کنم.

تصویر clergy
نویسنده clergy در

سلام. متشکرم. دعا کنید خود نویسنده هم بتونه این مراحل رو به درستی طی کنه

تصویر محشر
نویسنده محشر در

حاج آقا میرباقری فرمایشاتی در جلسه ای داشتند که مضمونش این بود: «هرچیزی توی دنیا یا توی وادی نور هست یا ظلمت...طبق آیات قرآن ما چیزی بین نور و ظلمت نداریم. اگر سعی نکنیم خودمون رو به وادی نور نزدیک کنیم ناخودآگاه خود را در وادی ظلمت قرار دادیم.»

«نور» در تمام قرآن به صورت مفرد آمده اما ظلمت جمع بسته شده. این یعنی نور تنها حق است و ائمه هم تشعشعات همین نورند(الله نور السماوات والارض مثل نوره کمشکوه فیها مصباح...نور-آیه35) شیطان با تمام قوا سعی میکنه در راههایی که ما رو به وادی نور نزدیک میکنه(نماز-روزه-کارخیرصدقه-استغفار) رخنه و ضربه فنی کنه و برای نرسیدن ما به وادی نور(الله و ائمه) از تمام راه های موجود و ممکن استفاده میکنه تا مارو به وادی ظلمت بکشونه...

این میشه که ظلمات جمع بسته میشه (چون راهای مختلفی برای گمراه شدن و رفتن به تاریکی هست) ولی نور مفرد میشه (چون تمام کارهای خیر و اعمال از هر راهی که انجام بشه برای رسیدن به نور واحد یعنی الله هست)

اعوذ بالله من شر الشیطان الرجیم...

تصویر clergy
نویسنده clergy در

درست فرمودند. مهم اینه که در تمام جنبه ها و زوایای مختلف زندگی، در همه زمان ها و مکان ها و شرایط از شر شیطان به خدا پناه برده و تا شیطان نمرده از مکر او خود را در امان ندانیم

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

مطلب بسیار عالی است خدا قوت

تصویر clergy
نویسنده clergy در

سپاسگذارم

تصویر سیتاخانم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
به خدا پناه میبرم از شر شیطان رانده شده!

تصویر clergy
نویسنده clergy در

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

تصویر رامين
نویسنده رامين در

سلام.انشاءالله همه بتونبم عامل باشيم.ياعلي

تصویر clergy
نویسنده clergy در

سلام. انشالله. اول هم خود نگارنده

تصویر هوشنگ وفايي
نویسنده هوشنگ وفايي در

سلام عليكم
جزآك الله خيرا برادر
ان شاءالله كه در تمامي مراحل زندگي موفق و مويد باشيد

تصویر clergy
نویسنده clergy در

سلام علیکم برادر. ممنون.

تصویر lili.
نویسنده lili. در

مطلب زیبابی بود.
امیدوارم بتونم پای بند به این مطلب باشم.نه فقط یکی دو روز بلکه برای تمام عمر.
الان شیطان رو خیلی راحت در اطرافمون میبینیم.کاش بتونم از پسش بربیام.
التماس دعا دارم.

تصویر clergy
نویسنده clergy در

انشالله که بر میاید. دعا کنید نویسنده خودش هم بر بیاد از عهده اش

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
2 + 9 =
*****