حل یک شبهه ی قرآنی

22:33 - 1392/06/12
رهروان ولایت ـ در سوره ی ذاریات آیه 49 می خوانیم که خداوند از هر چیز دو جفت آفریده؛ در حالیکه اخیراً ما شاهد هستیم که دانشمندان موجوداتی را کشف کرده اند، که جفت نبوده و از دو جنس نر و ماده آفریده نشده اند.
علامت نر و ماده

سوال:

چرا برخی از آیات قرآن کریم با علوم روز در تضاد است؛ مثلا در سوره ی ذاریات آیه 49 می خوانیم؛

« وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ [ذاریات/ 49] و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد.»

در حالیکه اخیراً ما شاهد هستیم که دانشمندان موجوداتی را کشف کرده اند، که جفت نبوده و از دو جنس نر و ماده آفریده نشده اند؟

پاسخ:

برای پاسخ  به این سوال، ابتدا به پیشینه ی این شبهه می پردازیم:

 همانطور که شما هم اشاره فرمودید دانشمندان قرون اخیر به یکی از ابعاد عجیب خلقت دست یافتند و متوجه شدند که برخی از موجودات بدون داشتن جفتی، خود به تنهایی به تکثیر نسل می پردازند، که گاه به ندرت در بوقلمون و مرغ خانگی نیز مشاهده می شود.

 دانشمندان نام این پدیده ی عجیب خلقتی را" بکر زایی" نامیدند و آن را این گونه تعریف کردند:

« بکرزایی نوعی تولید مثل در جانداران است که در آن تخمک بدون آنکه بوسیله گامت نر تلقیح شود، خود بخود تقسیم شده و به جاندار جدید ، تبدیل می‌شود که این نوع تولید مثل هم در گیاهان و هم در جانوران دیده می‌شود.»[1]

با کشف شدن این پدیده ی علمی، افکار  به سوی این آیه ی شریفه رفت که چگونه است، قرآن کریم می فرماید: هر چه خداوند در این عالم آفریده است از دو جفت تشکیل شده، حال انکه این سری موجودات دارای هیچ گونه جفتی نیستند!؟

اما بررسی آیه ی شریفه:

برای پاسخ صحیح به این شبهه لازم است معنای کلمه ی "زوجین" مشخص شود.

در تفسیر المیزان، حضرت علامه رحمه الله علیه چنین می فرمایند:

« كلمه" زوجين" به معناى هر دو چيزى است كه مقابل هم باشند، يكى فاعل و مؤثر باشد، ديگرى منفعل و متاثر، از آنكه فاعل است عملى سر زند، و بر آنكه منفعل است واقع شود، مانند زن و شوهر. بعضى نیز گفته‏اند: اين كلمه به معناى مطلق هر دو چيز متقابل است، مانند زن و شوهر، زمين و آسمان، شب و روز، خشكى و دريا، و انس و جن.»[2]

بنابراین با توجه به سخن بالا در می یابیم که در صورتی این تناقض برقرار است که ما کلمه ی زوج را به معنای نر و ماده بگیریم در حالیکه در اصل چنین نبوده و به معنای مطلق دو چیز است که مقابل هم باشند.

و البته با توجه به ادامه ی آیه و اندکی تامل در اینکه می فرماید: «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون» می توان به این نکته دست یافت، که خداوند متعال در این عالم از هر چیزی جفت خلق نموده برای اینکه متذکر شویم که ذات اقدس الهی که خود خالق همه چیز است، منزه از هر جفت و شریکی است.

پی نوشت

[1]. دانش نامه رشد

[2]. المیزان / ج 18/ ص 573

منابع

دانش نامه رشد

پژوهشی در اعجاز علمی قرآن

ترجمه ی تفسیر المیزان / ج 18

نظرات

تصویر مریم...
نویسنده مریم... در

قانع کننده نبود

تصویر yunos
نویسنده yunos در

مشکلی هست بفرمایید 

تصویر وحدت درگاهی
نویسنده وحدت درگاهی در

اینکه خداوندتبارک وتعالی میفرماید هرموجودی را جفت آفریدیم . درست است و عینا هم خداوند چنین خلق کرده . . واما در مورد شبهه لازم است که اول اینکه  منظور واژه " زوجین " در قرآن درست متوجه شده باشی . بدین معنی که ظاهرا بهر جفتی اطلاق میشه . یعنی ممکن است این دو زوج مخالف هم مثه سرد وگرم . منفی و مثبت . یا خوب و بد و .....باشد . و ممکن است این دو زوج موافق هم باشه . مثه برخورد دو توده هوای پر مرطوب که ایجاد باران میکنند . و تکثیر سلولی که بر اثر رشد تکثیر پیدا میکنند .  دوم اینکه از علم خود مطمئن باشی که هیچ خللی نداشته باشد . بدین معنی که آیا اون دانشمندان میتوانند تضمین کنند که فردا کشفیاتی خلاف کشفیات امروزیشان نخواهند داشت ؟ و یا آیا کشفیات آنها نهایت علم است؟  سوم اینکه نه تنها متذکر یگانگی خداوند باشیم بلکه اصلا ذات جفت بودن زایش است . حال چه موافق هم باشند چه مخالف هم . مگه قطره های باران موافق هم نیستند ؟ چون رود و کوچکتر از رود و بزرکتر از رود را بوجود میاورند پس زایش دارند و لذا جفتهای موافق هم میتوانند ایجاد نسل و یا  نتیجه داشته باشند . 

تصویر سروش
نویسنده سروش در

جوابتون قانع کننده نبود.
ولی همین جواب ناقص رو هم اگه بپذیریم بازهم اشکال داره.
مثلا بگین جفت نوترون که بار خنثی داره چیه؟
موارد بسیار دیگه ای مثل نوترون رو میشه مثال زد.

تصویر offer
نویسنده offer در

با سلام ؛ از آنجایی که خدای هستی الله نگفته است جاندار و گفته است شی ء بحث جامع و کلی میشود ، شما ریز شده اید روی نوترون اما اگر بنا به ریز شدن باشد باید ریز شوید روی کوارک که نوترون را تشکیل داده است و کوارک که از ذرات بنیادی است نه یک نوع ، بلکه چند نوع دارد . بنابراین مشکلی نیست . در ضمن زوج فقط معنی مثبت و منفی نمیدهد معانی مختلفی دارد و میتواند معانی دیگر ان برای جاهای مختلف بکار رود ، چون خداوند گفته است شیء میتوان گفت منظور هم مثبت و منفی و هم نر و ماده و ... تمام اینها و برای تمام چیزها منظور بوده است .

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

چه تفسیر جالبی. ممنونم

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 0 =
*****