امريكا و اروپا به دنبال مذاكره هسته‌اي فوري با دولت جديد

00:57 - 1392/03/28
رهروان ولایت ـ امريكا و اروپا مي‌خواهند در نخستين روزهاي دولت جديد حسن روحاني در تهران، با اين دولت وارد مذاكره هسته‌اي شوند. اين موضوع را ديروز و يك‌شنبه شب منابع نزديك به دولت اوباما از چند مجراي مختلف ابراز كردند.
مذاکرات هسته ای

امريكا و اروپا مي‌خواهند در نخستين روزهاي دولت جديد حسن روحاني در تهران، با اين دولت وارد مذاكره هسته‌اي شوند. اين موضوع را ديروز و يك‌شنبه شب منابع نزديك به دولت اوباما از چند مجراي مختلف ابراز كردند. 
به گزارش «جوان»، دنيس مك دونوف رئيس كاركنان كاخ سفيد يك شنبه شب در گفت‌و‌گو با برنامه «رودرروي ملت» شبكه سي‌بي‌اس، گفت كه واشنگتن قصد دارد به حسن روحاني رئيس‌جمهور تازه انتخاب شده ايران فشار بياورد تا مذاكرات هسته‌اي را كه از بهار امسال متوقف شده شروع كند. مك دونوف گفت: «من اين (انتخابات روحاني) را يك نشانه اميدوار‌كننده مي‌بينم. به نظر من سؤال اصلي پيش روي ما اين است: آيا او (روحاني) همانطوري كه در كمپين تبليغاتي‌اش گفته، علاقه‌مند به مرمت كردن مناسبات خود – روابط ايران با سراسر جهان- هست يا نه؟ چنين فرصتي وجود دارد.» اين مقام كاخ سفيد گفت كه ايران براي انجام چنين كاري «بايد اين بر‌نامه هسته‌اي غيرقانوني خود را شفاف كند.» 
ديروز هم روزنامه وال‌استريت ژورنال از قول مقام‌هاي بلند پايه امريكايي نقل كرد كه دولت اوباما و متحدين اروپايي‌اش كه از انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور بعدي شگفت‌زده و ترغيب شده‌اند، قصد دارند به شيوه‌اي پرتكاپو براي از سرگيري مذاكرات هسته‌اي با تهران در ماه آگوست (مرداد ماه) فشار بياورند. 
در حالي كه دولت جديد روز ۱۲ مرداد ماه شروع به كار خواهد كرد، يك مقام امريكايي كه خواست نامش نشود گفت كه قصد دارد موضع دولت جديد ايران را در مورد بر‌نامه هسته‌اي بيازمايد. ديپلمات‌هاي امريكايي و اروپايي مي‌گويند كه واشنگتن و بروكسل (اروپا) مصر هستند خيلي زود ببينند كه آيا پيروزي غيرمنتظره روحاني مي‌تواند موجب شود رهبري ايران موضع خود در مسئله هسته‌اي را نرم كند يا اينكه شكاف گسترده تهران با غرب را كم كند يا نه؟ 
وال استريت مي‌گويد با توجه به اينكه روحاني در مقايسه با احمدي نژاد چهره ميانه‌رو‌تري است، مي‌تواند در ميان جامعه جهاني در مورد اينكه آيا ادامه تحريم‌هاي اقتصادي ايران لازم است، ترديد ايجاد كند و اين ترديد حتي اگر برنامه هسته‌اي خود را متوقف هم نكند، ممكن است در جامعه جهاني به‌وجود بيايد. «علي رضا نادر» از كارشناسان مؤسسه «رند» در واشنگتن گفته كه انتخاب روحاني ممكن است به اين معنا باشد كه ايران ادامه بحران را درك كرده و مي‌خواهد به روحاني اين اجازه را بدهد كه مسير را براي از ميان رفتن اين بحران هموار كند. 
شبكه بلومبرگ هم ديروز در يك گزارش تحليلي نوشت كه اصرار حسن روحاني به تقويت مناسبات با جهان، احتمالاً چرخش عقربه‌هاي ساعت اقدام احتمالي نظامي عليه ايران را تغيير خواهد داد. سوزان ملوني كارشناس مؤسسه بروكينگز در واشنگتن مي‌گويد: «آنهايي كه حمله به ايران را تهييج مي‌كنند، دچار يك عقب‌گرد خواهند شد. شانس يك حمله عليه ايران حتي بسيار بعيد‌تر از آن چيزي خواهد شد كه سال‌ها بود»، روزنامه «جروزالم‌پست» در مطلبي به بررسي نگاه اسرائيل به انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور ايران پرداخت و به نقل از برخي تحليلگران نوشت: «انتخاب حسن روحاني مي‌تواند به منافع اسرائيل آسيب برساند.» 
جك استراو: روحاني، احمدي نژاد نيست ولي شيعه ايراني هست 
وزير خارجه اسبق بريتانيا كه بين سال‌هاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ در چارچوب تروئيكاي اروپايي با حسن روحاني مذاكره كرده، روز دوشنبه در روزنامه تلگراف چاپ انگليس يادداشت نوشت و تأكيد كرد با پيروزي روحاني در ايران غرب نه بايد فكر كند كه همه چيز در ايران تغيير كرده و نه اينكه مانند بنيامين نتانياهو نخست وزيراسرائيل فكر كند كه هيچ چيزي در ايران تغيير نكرده و روحاني هم مثل احمدي نژاد است. جك استراو معتقد است كه روي كار آمدن رئيس‌جمهور جديد ايران اميدي تازه براي حل موضوعات منطقه‌اي است. 
به گزارش خبرگزاري فارس، استراو در يادداشت خود حسن روحاني را ذاتا مودب، محترم و خوش مشرب است. او در معامله هم كاملاً صريح و عملگرا است، اما در عين حال به شدت حامي منافع ايران، مردمش و انقلاب اسلامي است. وي با اشاره به ساختار نظام و حكومت در ايران و سوابقي كه روحاني در اين ساختار دارد، به صحبت‌هاي «ريچارد دالتون» سفير سابق بريتانيا در تهران كه گفته بود «روحاني در سرتاسر صحنه سياسي ايران ارتباطاتي دارد»، استناد كرده است. 
وزير خارجه اسبق بريتانيا كه گفته مي‌شود به خاطر بن‌بست در مذاكرات هسته‌اي با ايران از مقام خود كناره‌گيري كرده نوشته است كه انتخاب روحاني مي‌تواند بهترين خبر در اين چند سال براي آينده تمام منطقه، ايران، اقتصادش، مسئله هسته‌اي و همچنين موارد مربوط به سوريه، عراق، اسرائيل و فلسطين باشد. استراو در عين حال هشدار داده: «اما دو خطر وجود دارد. يكي اينكه فكر كنيم هيچ چيز تغيير نكرده و روحاني همان احمدي‌نژاد اما با لباسي بهتر است. اين مبناي اصلي صحبت‌هاي جنگ‌طلبانه‌اي است كه «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير اسرائيل در واكنش به پيروزي روحاني بيان كرده است. چنين صحبت‌هايي فكرنشده و نادرست هستند.» استراو ادامه مي‌دهد: اما خطر دوم است كه تصور كنيم همه‌چيز تغيير كرده، انتظارات زياد و فوري از روحاني داشته باشيم. دولت ما بايد به دنبال ازسرگيري روابط كامل ديپلماتيك با ايران باشد، اما بايد اين را هم در نظر داشته باشد كه روحاني اوايل آگوست سمتش را تحويل مي‌گيرد. او بايد كابينه‌اي تشكيل دهد و وزرايي برگزيند كه مجلس آنها را تأييد كند. او بايد پيش از مذاكره با غرب، با رهبر و سپاه قدرتمند مذاكره كند. در حالي كه مذاكره كردن با وي نكته مثبت بزرگي است، بايد در نظر داشت كه او يك شيعه و يك ايراني است و به شدت به اينها مي‌بالد. او در پايان به سياستمداران مقامات فعلي غرب توصيه مي‌كند: در برابر او و ملتش بردباري، احترام و درك متقابل خود را نشان دهيد. در اين صورت است كه اين احتمال وجود دارد كه مذاكرات ۱۰ ساله ۱+۵ كه در سال ۲۰۰۳ در جنوب تهران آغاز شد، سرانجام فرخنده‌اي داشته باشد. 

کلمات کلیدی: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
4 + 8 =
*****