کاندیداها باید به رابطه دو سویه فرهنگ و اقتصاد توجه کنند

00:59 - 1392/03/13
رهروان ولایت ـ امام جمعه موقت اردبیل گفت:باید فرهنگ و اقتصاد را در یک پازل به هم پیوسته در نظر گرفت، که هر کدام اگر در جای خود قرار نگیرد، در دیگری هم اثر می‏گذازد و آن را جابجا می‏کند، بنابراین اهمیت ذاتی مسائل فرهنگی بیشتر است.
فرهنگ مظلوم

 به گزارش گروه اينترنتي رهروان ولايت به نقل از خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام صابر اکبری جدی، استاد حوزه ودانشگاه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این پرسش که«چرا در برنامه‌های تبلیغی کاندیداها کم‌تر به مباحث فرهنگی پرداخته‌می‌شود» و « آیا دغدغه نان و آب مهم‌است یا فرهنگ و دین جامعه؟»گفت: طبیعی است که جامعه مسائل فرهنگی را در اولویت چهارم و پنجم قرار دهد منتهی مسأله این است که نخبگان تا چه حدی به اهمیت این موضوع توجه دارند.

وی افزود: مباحث اقتصادی و سیاسی پررنگ‏ترین مباحثی است که از ناحیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‏شود و در اینکه این مباحث مهم هستند شکی وجود ندارد ولی این مطالب برای کاندیداها از اولویت‏ها‏ی بیشتری برخوردار است، چون به دنبال کسب آرا هستند و سعی می‏کنند به مسائلی که بیشتر مورد توجه مردم است، بپردازند.

حجت الاسلام اکبری جدی اظهار داشت: مباحث فرهنگی فرق عمده‏ای با مباحث اقتصادی دارد، یکی از فرق‏ها‏ این است که مشکلات فرهنگی به صورت بسیار مخفی در جامعه بروز پیدا می‏کند و مثل مسائل اقتصادی که به علت کمّی بودن روشن است، ملموس نیست.

وی به علت مطرح نکردن مباحث فرهنگی اشاره کرد و گفت: البته نمی‏توان زیاد انتظار داشت که این مباحث را نامزدها در مجامع عمومی مطرح کنند ولی در جمع صاحب نظران و نخبگان باید مطرح شود و علی القاعده این مسائل را نامزدهای انتخابات، بیشتر در جمع نخبگان و اهالی فرهنگ مطرح می‏کنند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره اهمیت فرهنگ ابراز داشت: فرهنگ زیر بنا و زیر ساخت تمام تحولات تغییراتی است که در جامعه صورت می‏گیرد، ولی یک رابطه دو طرفه وجود دارد یعنی همچنان که فرهنگ در مسائل اقتصادی تإثیر می‏گذارد اقتصاد هم بر روی فرهنگ تإثیر گذار است.

وی تأکید کرد: باید فرهنگ و اقتصاد را در یک پازل به هم پیوسته در نظر گرفت، که هر کدام اگر در جای خود قرار نگیرد، در دیگری هم اثر می‏گذازد و آن را جابجا می‏کند، بنابراین اهمیت ذاتی مسائل فرهنگی بیشتر است.

حجت الاسلام جدی درباره اهمیت مسائل فرهنگی گفت: دلایل اهمیت فرهنگ، ماندگاری، تأثیر و نفوذی است که دارد ولی مسائل اقتصادی به سبب ملموس بودن بیشتر توجه را جلب می‏کند و باید به هر دو به یک میزان پرداخت و نباید یکی را فدای دیگری کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: نباید توقع داشت با این وضعی که مردم در مسائل اقتصادی دارند، مسائل اقتصادی در اولویت بعدی طرح شوند و مسائل فرهنگی را پر رنگ مطرح کنند و این در جریان تبلیغات انتخابات شکل نمی‏گیرد، چون عموم مردم صاحب رأی هستند و کسب آراء مدنظر کاندیداها است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اینکه نامزدها دارای برنامه برای فرهنگ باشند، بحث دیگری است که باید تفصیل برنامه‏ها‏ی آنها را صاحب نظران عرصه فرهنگ ببینند تا بتوانند درباره آنها قضاوت کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: البته بعضی از کاندیداها به فرهنگ توجه دارند، ولی در دیدار‏ها‏ی عمومی آن را مطرح نمی‏کنند که آن هم به سبب جریان تبلیغاتی است، ولی به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرهنگ مظلوم است و در دولت‏های گذشته توجه چندانی به این موضوع نشده است، با این حال مسائل اقتصادی و سیاسی به دلیل این که درگیری روزانه ما هستند بیشتر به آن پرداخته می‏شود.

کلمات کلیدی: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
2 + 6 =
*****