آثار و تبعات دنیوی و آخروی اذیت والدین

07:04 - 1400/05/13

سلام،میگن کسی که والدینشو اذیت کنه توهمین دنیا سزاشو می بینه ،من  یه نفرو  می شناسم که  والدینشو اذیت می کردولی الان زندگی خوبی دارد ،چطوریه؟

------------------------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: https://btid.org/fa/user/registe+635

http://btid.org/node/177790

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 10 =
*****
تصویر روئین تن مهدی

سلام وعرض ادب خدمت کاربر گرامی

در شریعت ما احترام به والدین، مورد تاکید شدیدی قرار گرفته به گونه ای که در کنار امر توحید و خداپرستی، موضوع احترام به والدین اومده. چنانچه قرآن می فرماید: وَ قَضیَ‏ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا؛[1] جز خدا را نپرستید و به والدین خود نیکی کنید.

وقتی خداوند مقام والدین را ایقدر بالا برده، تصور کنید اذیت کردن این وجودات نازنین چگونه خواهد بود.

بله، آثار اذیت کردن والدین در دنیا و آخرت هر دو هست. در مورد اخرت ، رسول خدا (ص) می فرمایند: «بترسید از اینکه مورد عاق پدر و مادر و مغضوب آن‌ها واقع شوید. چراکه بوی بهشت به اندازه پانصد سال راه به مشام انسان می‌رسد ولی هیچ‌گاه به افرادی که مورد خشم پدر و مادر خود هستند، نخواهد رسید».

اما در مورد آثار دنیوی به این داستان دقت بفرمایید:

جوانی از ثروتمندان مدینه پدر پیری داشت، احسان به او را ترک نمود و از مال خود، او را محروم کرد، پس خدای تعالی اموالش را از او گرفت و فقر و تنگدستی و مرض در بدن به او روی نمود و بی چاره شد

پس پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ای کسانی که پدرها و مادرها را آزار می رسانید! از حال این جوان عبرت بگیرید و بدانید چنانچه داراییش در دنیا از کفش رفت، غنا و ثروت و صحّتش، به فقر و مرض مبدّل گشت، همچنین  اگر در آخرت هر درجه ای که در بهشت داشت، از دست داد، به واسطه این گناه بوده است که در مقابلش از درکات آتش برایش آماده شده است».

شکی در آثار دنیوی اذیت کردن والدین نیست اما چند نکته:

1-به قول معروف چوب خدا صدا ندارد. چه بسا بعدها این بنده خدا به دردی دچارشود که مجبور شود تمامی مال و منال خود را برای آن هزینه کند.

2- صبر خدا زیاده، و دنیا محدود به امروز و فردا نیست، بلکه باید آینده را دید. در روایت هست که عاق والدین عاقبت به شر از این دنیا خواهد رفت.

3- عذابهای خدا متنوع است، چه بسا ممکن است شخص به عذاب روحی دچار شود و از ثروت و مال و منال خود هیچ لذتی نبرد. نباید فقط با ظاهر زندگی مردم قضاوت کرد.

4- عذابهای خدا ضمن تنوع، دارای حکمت است. ممکن است همین مال و منال در دنیا سببی برا گمراهی و بدبختی بیش از پیش او شود. به این دو آیه شریفه که در مورد کفار هست دقت بفرمایید.

*« وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين‏» [2] آنها كه كافر شدند، تصور نكنند اگر به آنان مهلت مى‏دهيم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مى‏دهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آنها، عذاب خواركننده‏اى است.».
*« وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ وَ أُمْلي‏ لَهُمْ إِنَّ كَيْدي مَتين‏؛ [3] و آنها كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج از جايى كه نمى‏دانند، گرفتار مجازاتشان خواهيم كرد. و به آنها مهلت مى‏دهم؛ همانا طرح و نقشه من، قوى است».

موفق باشید

پی‌نوشت:

1.آیه 23 اسراء
2.آیه 178 آل عمران
3.ایه 182 اعراف