رابطه فقر و دیدن داری

07:09 - 1400/06/15

سلام علیکم
خسته نباشید
اینکه میگن از یه در فقر بیاد از در دیگه ایمان میره درسته ؟
من در کانال شما  کلمه فقر رو سرچ کردم احادیثی رو دیدم که فهمیدم شما این رو تایید کرده بودید ، پس ما چون فقیریم در قیامت عذر برای بی ایمانیمون داریم ؟

------------------------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: https://btid.org/fa/user/registe+635

http://btid.org/node/181646

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 9 =
*****
تصویر محمد فرضی پوریان

با سلام خدمت شما.

ببنید دوست عزیز این‌که گفته میشه فقر نزدیک به کفر هست و از در بیاد، ایمان از پنجره میره بیرون این‌ها از باب پیشگیری بهتر از درمان هست. مثلا پزشک میشه سیگار نکشید چون ریه رو از بین می‌بره، یعنی باید سعی کنیم سراغ سیگار نریم، دوری کنیم.

اینجا هم همینه اگر کسی فقیر شد و فقرش به حدی بود که به نان شب محتاج شد، این جور فردی بیشتر از دیگران در معرض گناه هستش و غالب مردم در چنین حالاتی هر کاری میکنن تا شکمشون رو سیر کنن، لذا این جمله نهیب هست به خود ما که تلاش کنیم فقیر نباشیم.

از طرفی این جمله نهیبی هم هست برای مسئولین جامعه یعنی شما که مسئول جامعه هستی تلاش کن فقر رو از بین ببری و مردم جامعه رو فقیر نکنی که بیشتر آدم های فقیر برای سیر کردن خودشون و خانوده شون به هر کاری چه حلال و چه حرام دست میزنن.

پس این جملات یا روایات به معنای جبر نیست که هر کی فقیر شد که هر گناهی که انجام داد دست خودش نیست و گناهی نداره و مجبور هست و .... نه اصلا؛ ما در جامعه افراد فقیر زیادی رو هم می بینیم که با آبرو و ایمان دارن زندگ میکنن و خودشون رو حفظ کردن، پس اینجوری نیست که دیگه دست خودشون نباشه.

لذا اینگونه روایات از باب نهیب هست، یعنی مواظب باشید که فقیر بودن و فقر انسان رو به برخی گناهان سوق میده، پس تلاش کنید فقیر نباشید و مسئولین تلاش کنن فقر رو از بین ببرن.

بنابراین فقیر بودن عذر و بهانه نیست، آدم های فقیر هم اختیار دارن  و میتونن هم کار خوب انجام بدن و هم کار بد. و این توضیحاتی که دوستمون هم نوشتن خوبه و نیازی نیست من دوباره توضیح بدم.

تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر گرامی

ذهن پرسش گر شما قابل تمجید است و امید است این روحیه پرسش گری بهمراه تحقیق را ادامه دهید.

خدمت شما عرض می شود

1- که این عبارت در کتب روایی یافت نشده و شاید صرفا یک ضرب المثل باشد چنانچه روایت شبیه به این را داریم که حضرت رسول ص می فرماید :«کاد الفقر ان یکون کفرا»،ترجمه: همواره "نزدیک" است که فقر به کفر بیانجامد.

2- خیر؛ فقر، عذر محسوب نمی شود. اگر اینگونه باشد باید شخص ثروتمند هم معذور باشد. چون قران می فرماید: (ان الانسان لیطغی أن رءاه استغنی) : ترجمه: انسان اگر خودش را بی نیاز بداند، طغیان خواهد کرد.

3- پس منظور این روایات چیست؟

جواب: این دو عنوان (فقر و ثروت) همانطور که در کانال آمده صرفاً  آدمی رو تشویق می کنه و هل میده بسمت فساد. نه اینکه الزاما  و "بی اختیار" او را به تباهی بکشه تا اینکه معذور باشه! خیر، مثل اینکه گفته میشه «آتش ، باعث سوزاندن میشه» اما آیا هر آتشی الزاما باعث سوزاندنه؟ اگر اون ماده خیس باشه یا اکسیژن نباشه سوزاندنی در کار نخواهد بود.

رابطه فقر و گمراهی هم همین طوره. و باید عوامل دیگر را هم دید.
اگر شخص ، سست ایمان باشد چه فقیر و چه غنی ؛ آنها را ترغیب به  فساد (سرقت، قتل، بی بندباری) خواهد برد. اما اگر شخص ایمان معمولی یا نسبتاً قوی داشته باشد به داشته های خود شاکر و بر نداشته های خود صابر خواهد بود و به هیچ وجه در امور مادی نگاه به بالاتر از خود نخواهد کرد تا حیف و دریغا بخورد، بلکه نگاه به پایین تر از خود خواهد کرد تا شاکر باشد.
پس همیشه از خدا باید «کفافِ نعمت» خواست (نه کم نه زیاد) تا وارد ورطه مشکوک نشویم. به همین خاطر حضرت محمد  اینگونه دعا کردن را به امتش یاد میدهند که :

اللَّهُمَّ ارْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْعَفَافَ وَ الْكَفَافَ

*خدایا، به محمد و آل محمد و آنانکه محمد و آل محمد را دوست دارند کفاف و عفاف روزی بگردان.

4- در واقع این قضایا یک هشدار است که انسان تا می تواند باید با تلاش و کوشش خود را از فقر و نداری دور کند، و اگر نمی تواند به همان اندازه به ایمان خود بیفزاید. و از اون طرف دائم فکر و طلب زندگی ثروتمندان را نکند، چرا که آنها هم در مخاطره تباهی هستند. چه بسیار ثروتمندانی که به پوچی رسیده اند، اهل فساد مالی و اخلاقی شده اند و خودکشی کرده اند و عاقبت به شری رو برا خودشون خریدن

موفق باشید