آیا برای طی مسیر عرفان و سلوک الی الله؛ طلبگی و اجتهاد الزامیست؟!

07:44 - 1400/08/04

سلام؛ آیا برای طی مسیر عرفان و سلوک الی الله؛ طلبگی و اجتهاد الزامیست؟!
از طرفی اشخاص بزرگی چون آیت الله قاضی طباطبایی، اجتهاد را شرط این مسیر میدانند چرا که معتقدند تقلید مانع ادامه این مسیر است؛ از طرف دیگر ما عرفای بزرگی را میشناسیم که بدون طی مسیر طلبگی به مقامات رسیده اند حتی اگر یک کفاش معمولی در بازار بوده باشند اما امام زمان(عج) هر هفته به آنان سر میزنند! و یا عرفای دیگری که صرفا یک عمل خالصانه آنها و یا یک ترک گناه در شرایط وقوع گناه باعث تکامل ناگهانی آنان میشود مانند شیخ رجبعلی خیاط و ابن سیرین و ....
بالاخره این عرفان چگونه مسیریست؟!
و اینکه آیا یک پزشک یا یک معلم یا یک مهندس ساحتمان نمی تواند به مقام شخصی چون آیت الله بهجت و ایت الله قاضی برسد؟!

----------------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum  
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: https://btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/187509

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
17 + 0 =
*****
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر گرامی

سیر و سلوک بحر طویلی است که هر کسی می تواند وارد این عرصه شود و از بخشی از این بحر بنا به میزان ریاضتها و قواعد این مسیر متنعم شود . چنانچه خود جنابعالی هم اشاره فرمودید که اصناف مختلفی در سیر و سلوک واقع شده اند و حتی برخی از علماء از وجود چنین اولیائی بهره برده اند.
نظر ایت الله قاضی طباطبایی این نیست که بغیر از اجتهاد نمی توان سیر و سلوک داشت. بالاخره خود ایت الله
قاضی طباطبایی در عرفان از طریقۀ ملا حسینقلی همدانی پیروی می‌کردند، بلکه شرط حضور شاگردان در مباحث اخلاقی و عرفانی ایشان (قاضی طباطبایی ره)، اجتهاد بوده است و معتقد بودن اگر کسی می خواد به "جایگاه ویژه" ای در سیر و سلوک برسد لازم است فهم عمیق و جامعی نسبت به دین داشته باشد. و چون از شاگردان خود چنین انتظار داشتند چنین شرطی گذاشته اند. اجتهاد در مراتب بالا لازم است چون در مراتب بالا شخص ممکن است دچار تلبسات و تصرفات شیطانی یا توهماتی شود که ممکن است موجبات سقوط یا کجروی شخص سالک را فراهم آورد. که این خطرات بدون اجتهاد و شناخت عمیق مفاهیم دینی میسر نیست.

ایشان این شرط را برای مدارج بالای عرفان گفته اند و الا مراتب پایینی هم هست که هر کسی می تواند وارد این عرصه شود (البته با کمک استاد).
چنانچه عده‌ای از دانشجویان خدمت مرحوم آیت‌الله بهجت رسیدند. از ایشان مطالبه شد که دانشجویان می‌خواهند شما نصیحتی داشته باشید. فرمودند به آن‌چه که می‌دانند، عمل کنند، خدا روزیِ فهم و دانستن آن‌چه را که نمی‌دانند نیز به آنها خواهد داد.
یا از مرحوم ایت الله حسن زاده از سیر و سلوک سؤال شد. فرمودند سه عنصر را در نظر بگیرید: از محرّمات اجتناب کردن، واجبات الهی را در حد میسور انجام دادن و روزی حلال به دست آوردن. این‌ها زیربنای سیر و سلوک معنوی است .

موفق باشید