آیا اشهد ان علیا ولی الله جزء اذان و اقامه هست؟

05:22 - 1392/11/08
رهروان ولایت ـ یقینا دین اسلام بدون ولایت امیرالمومنین معنایی ندارد، ولی این دلیل نمی‎شود که حکم شرعی را با تعصب بیان کنیم. چون دین ذوقی و سلیقه‎ای نیست.
اذان

چقدر بد هست که کسی احکام دین را بلد نباشد و وقتی دیگران به او نکته‎ای از مسائل دینی را بگویند، به جای اینکه به سراغ منابعی چون رساله برود، شروع کند به تهمت زدن.

در یک سفر تبلیغی به جایی رفته بودم، بعد از نمازها آقایی می‎آمد و مدام پشت سر روحانی‎ای که سابقا برای تبلیغ اونجا رفته بود، صحبت می کرد، و هر چه بنده تذکر می دادم فایده نداشت.

یک روز از او علت را خواستم که چرا شما اینقدر کینه و دشمنی نسبت به اون آقا دارید؟ جواب داد که حاج آقا اگر می‎بینی که من با اون اینقدر دشمن شدم، به این خاطره که وهابی بود.

گفتم چی؟ وهابی بود؟! گفت بله آقا خدا ازش نگذره! گفتم مگه چی می گفت؟ گفت: می خواست نام امام علی رو محو کنه. گفتم چطوری می خواست این کار رو بکنه؟

گفت: یه روز بعد از نماز مسأله شرعی می‎گفت، رسید به احکام اذان و اقامه، گفت: آقایون و خانم‎ها، اشهد ان علیا ولی الله جزء اذان و اقامه نیست و حتی بعضی از مراجع تقلید می فرمایند که مستحب نیست و باید طوری گفته شود که معلوم باشد جزء اذان و اقامه نیست!

گفتم: مرد حسابی اینقدر خودت رو گناهکار کردی و آبروی یک بنده خدا رو جلوی مردم بردی بخاطر این مسائلی که گفتی؟!

گفت: چی حاج آقا شما هم که انگار مثل همونید یعنی حرفاش رو قبول دارید؟!

گفتم: بله که قبول دارم این مسائل رو  که از خودش نگفته از رساله مراجع تقلید گفته شما که نمی دونید چرا سریع قضاوت می کنید؟ یقینا دین اسلام بدون ولایت امیرالمومنین معنایی ندارد ولی دلیل نمیشه که حکم شرعی رو با تعصب بیان بکنیم بلکه ما تابع حکم شرعی‎ای هستیم که علما بیان می‎کنند.

دین ذوقی و سلیقه ای نیست در استفتائات یکی از مراجع تقلید می خوندم که عده‎ای سوال کرده بودند که: ما بعد از اشهد ان علیا ولی الله دو بار هم بخاطر جایگاه عظیم فاطمه الزهرا می گیم اشهد ان فاطمه حجه الله! آن مرجع بزرگوار هم در جواب این استفتا نوشته بود که جایز نیست!.بعد از این صحبت های من دیدم اون آقا حسابی عصبانی شد و گفت من نمیدونم و این حرفا رو قبول ندارم و بلند شد و رفت.

خوانندگان عزیز برای اینکه ذهن شما مشوش نشه و دچار شک نشید عین مسأله رو از رساله مراجع تقلید بیان می کنم:

مسأله:«اشهد ان علیا ولی الله» جزء اذان و اقامه نیست ولی خوب است بعد از «اشهد ان محمد رسول الله» به قصد قربت گفته شود.

آیت الله زنجانی: البته ولایت امیرالمومنین و ائمه معصومین علیهم السلام ازارکان ایمان است و اسلام بدون آن ظاهری بیش نیست و قالبی از معنی تهی است و خوب است که پس از «اشهد ان محمد رسول الله» به قصد تیمن و تبرک، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمومنین و سایر معصومین به نحوی که شبیه جملات اذان و اقامه نگردد؛ ذکر گردد.

آیت الله مکارم: به قصد تبرک گفته شود لکن به صورتی که معلوم شود جزء آن نیست.

آیت الله نوری: و چون در امثال زمان ما، شعار تشیع محسوب می شود، در هرجا که اظهار این شعار مستحسن و لازم باشد، گفتن آن هم مستحسن و لازم است.[1]

---------------------------------

پی نوشت:
[1] رساله مراجع مسأله 919

نظرات

تصویر کریمی
نویسنده کریمی در

سلام
امام جماعت مسجدما دررکوع وسجده وقتی صلوات میفرسته میگه :اللهم صل علی محمد وعلی وال محمد آیا این جورصلوات فرستادن درسته؟چرااهل تسنن هرکاری که انجام بدندوبدعت باشه ناپسنده ولی بدعت شیعه ناپسندنیست

تصویر modather
نویسنده modather در

با عرض سلام
اگر به قصد دعا باشه اشکالی نداره چون در نماز اذکار بقصد مطلق ذکر اشکال ندارد واین بدعت نیست. به عنوان مثال بعضی سوال کردند که میشه در صلوات تشهد اخر آن و عجل فرجهم بگوییم یکی از مراجع فرموند که بعضی مواقع بگویید و یعضی مواقع ترک کنید تا جزء نماز محسوب نشود. البته می توان همی مورد را استفتا کنید از مرجعتون.
موفق و سربلند باشید

تصویر تسبیح
نویسنده تسبیح در

سلام علیکم.
ولی موذن ها این جمله مبارک را همانند بقیه جمله های می خوانند....!

تصویر modather
نویسنده modather در

با عرض سلام
وظیفه ما بیان مسأله شرعی است.
موفق و سربلند باشید

تصویر علی 114
نویسنده علی 114 در

مرحوم آیت الله بهجت میفرمایند استحباب این مطلب با توجه به آن چه داریم بعید نیست

تصویر modather
نویسنده modather در

با عرض سلام
علت اینکه نظر ایت الله بهجت رو بیان نکردیم بخاطر پیچیدگی نظر ایشان بود.
آیت الله بهجت:
بعيد نيست مستحب بودن اقرار به ولايت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليه السلام در اذان مستحبى، در صورتى كه به نيّت مطلوب بودن گفته شود ، به عبارات مختلفى كه در « نهايه » و « فقيه » و « احتجاج » نقل شده است كه « اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » و يا « عَلِىٌّ اَميرُ المُؤمِنين » و يا به عبارت « اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » باشد ، و اما اقرار به ولايت اگر چه در غير اذان باشد خوب است ، پس احتياج به دليل مخصوص ندارد؛ و كاملترين عبارتى كه در اينجا گفته مى شود آن است كه اقرار به خليفه بودن يا وصى بودن حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام و ائمه طاهرين عليهم السلام در آن باشد.
موفق و سربلند باشید

تصویر علی 114
نویسنده علی 114 در

ممنون که مطلب و ذکر کردید
حالا یه مطلبی پیچیده هم باشه
شما به عنوان متخصص روانش میکنید و توضیح میدید
یاحق

تصویر زهره.
نویسنده زهره. در

ممنون حاج آقا. استفاده بردیم. چیزی بود که اطلاع نداشتم.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
4 + 2 =
*****