سوال اخلاقی: برای اینکه تو این چهل روز غیبت نکنم چکار کنم؟؟؟

09:12 - 1402/07/08

سلام وقتتون بخیر

من می‌خوام چله زیارت عاشورا بگیرم حالا برا اینکه تو این چهل روز غیبت نکنم چکار کنم؟؟؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/259209
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از ارتباط شما با مجموعه اندیشه برتر

سعی و تلاش شما برای چله گرفتن ستودنی است، و اصل چله گرفتن نشانه همت و اراده شما برای تعالی معنوی است و کسی در تدارک چله گرفتن هست که برای خودش ارزش قائل باشه و می خواد به اینی که هست بسنده نکنه و می خواد هر روز بهتر از دیروز باشه. پس قدر خودتون رو بدونید

بله، چله گرفتن همون طور که می دونید شرایطی داره. اون هم مواظبت بر خود و پرهیز از گناه هستش. که باز درخواست شما برای پرهیز از غیبت حاکی از این هست که می خواهید در این چله سنگ تموم بزارید.

لازم هست که یه توضیح کوچکی در این زمینه داشته باشم تا روش مواجهه با گناه برای شما با شناخت قبلی باشه و بهتر بتونید این قضیه رو برای خودتون نهادینه کنید

ببینید ریشه تمامی این گناهان (گناهان چشمی و زبانی و..) از این ناشی میشه که هوس بر نیروی عقل آدمی پیشی می گیره. بعد که گناه انجام شد تازه به فکر این میفته که چکار کرده و چرا اصلا این کار رو کرد که هیچ سودی نداشت هیچ بلکه خسارت دیده شد، چون باید این آسیب روحی و تاریکی رو از وجودش پاک کنه.

برای اینکه هوس نتونه ما رو مغلوب کنه باید قوه عقلی خودمون رو تقویت کنیم. اهل تامل باشیم قبل از اینکه اقدامی بکنیم. و این نیاز به تمرین داره.

برای ترک غیبت و به طور کلی گناهان زبانی، تکنیک 10 ثانیه رو باید بکار گرفت. برای اینکار برای مدتی حتی در موارد عادی (گفتار یا دیدن) که هیچ شائبه گناه هم نیست عادت کنید که مکث کنید بعد حرف بزنید و نگاه کنید.

در موارد آستانه گناه ، مثلا وقتی در محفلی یا جمعی هستید باید به خودتون توجه کنید، سطح هشیاری و خودآگاهی خودتون رو بالا ببرید. تامل کنید، و ببینید این حرفی که می خواهید بزنید چه سود یا ضرری برای شما خواهد داشت. آیا این گفته برای شما آتش درست می کنه یا نهرهای بهشتی؟ آیا زدن این حرف برای شما عذاب درست می کنه یا نسیم پاک بهشتی؟ آبرو و رنجش کسی رو به همراه داره یا خیر؟ آیا خدا و امام زمان از این حرکت و رفتار خرسند میشن یا شیطان هست که با قهقههای مستانه کلاهش رو می ندازه هوا که تونسته فرزند آدم رو فریب بده.  این سوالات سطح آگاهی شما رو بالا میبره. رفتار شما جنبه عقلانی پیدا خواهد کرد و نه هوس آلود.

این مژده رو به شما می دم که اگر 40 روز این رویه رو داشته باشید و فقط برای خدا ببینید و حرف بزنید، رنگ سخنان شما عوض خواهد شد، حرفهای شما حکمت آمیز خواهد شد. قیمتی خواهد شد تا جایی که مایه شگفتی دیگران خواهید شد. و این مژده رو امام معصوم به پیروانش داده. در ادامه اگر دیدید علی رغم میلتون دچار غیبت شدید، خودتون رو جریمه کنید (مثلا صدقه بدید)، و برای طرف مقابل برای مدتی از خداوند طلب آمرزش کنید، و در محافل خودتون از طرف مقابل تعریف و تمجید کنید. این کارها رو برای خودتون الزامی بدونید تا به خودتون بقبولونید که غیبت، هزینه داره.

بهترین ها رو برای شما آرزومندم.

موفق باشید

تصویر دریافت سوالات

سلام
من که میخوام چله بگیرم دوستانی دارم که پیشم هستن و غیبت میکنن و اگر من چیزی هم در مورد کسی نگم گناه حساب میشه. چکار کنم؟

تصویر روئین تن مهدی

سلام مجدد خدمت شما

ممنون از پیگیری شما

بله همانطور که می دونید حضور در جلسه غیبت و شنیدن اون، باعث شراکت در گناه غیبت کننده میشه.
شرکت در محفل و لو برای چله گرفتن باشه، مستحبه ولی شنیدن غیبت حرام. خب این معلوم میشود که کدوم ارجحیت داره. ضمن اینکه چله گرفتن الزاما به حضور در بین دوستان نیست.  چله گرفتن رو می شه تحت یک عبادت فردی بجا آورد. پس لزومی به حضور در بین دوستان نیست اگر می بینید که نمی تونید بر جوّ موجود غالب بشید.

اما راهکارهایی هست که بتونید این جور محافل رو طبق همت و توانایی خودتون مدیریت کنید که برای این کار لطف کنید لینک زیر رو که سوال مشابه یکی از کاربران هست ملاحظه بفرمایید

http://btid.org/node/244637

در ادامه اگر سوالی بود در ادامه همین صفحه بفرمایید

التماس دعا

تصویر دریافت سوالات

سلام خسته نباشید

سوال دارم

سوالم اینکه می‌خوام چله بگیرم ولی وقتی میرم مدرسه فحش میشنوم شرط این چله هم ترک گناه هست چکار کنم ؟

تصویر روئین تن مهدی

سلام و درود خدمت شما

"شنیدن فحش" با "شنیدن غیبت و گوش جان سپردن به اون" فرق می کنه. شنیدن فحش بر خلاف حضور در جلسه غیبت و شنیدن غیبت، گناه نیست و مانع چله گرفتن نمیشه. اما بهر حال چون هر لفظی آثار واقعی خودش رو داره و بهر حال لفظ فحش انرژی منفی داره و روح پاک رو مکدر می کنه بهتره در مدرسه جمعهایی که پیش بینی می کنید که درش فحش و بدزبانی میشه دوری کنید. درسته که شنیدن فحش گناه نیست اما هم شنیدنش (بدون انزجار قلبی) اثر خودش رو خواهد داشت و هم نشست و برخاست و همنشینی با افرادی که اینطوری هستن اثر خودش رو بر روح و روان خواهد گذاشت.

جمع بندی: شنیدن فحش مانع چله گرفتن نمیشه اما یک شخص وارسته و مقید نباید خودش رو در معرض این گونه حرفها قرار بده

موفق باشید

 

تصویر دریافت سوالات

سلام خسته نباشید 
من که می‌خوام چله زیارت عاشورا بگیرم باید نماز اول وقت بخونم. بعد من بعضی روزها ساعت ۱:۳۰ از مدرسه تعطیل می‌شم چکار کنم؟

تصویر روئین تن مهدی

سلام مجدد خدمت شما کاربر محترم

اهتمام و پیگیری شما قابل ستایش هست امیدوارم بهترین ها نصیب تون بشه

راجع به سوال شما:
چله گرفتن یک درجه معمولی داره و یک درجه عالی!
کسی می تونه چله بگیره اما نمازهاش رو اول وقت نخونه. این درجه معمولی است.

اما خوندن نماز اول وقت از مصادیق چله گرفتن درجه عالی هستش که از مصادیق خالص کردن خود برای خداست.
پیامبر خوبیها حضرت محمد ص می فرماید:
«هر کس چهل روز، خود را برای خدا خالص کند، خدا چشمه‌های حکمت را از قلب وی بر زبانش جاری می‌کند».
و نماز اول وقت که بهش اهتمام دارید از این نمونه است.

و چون معذورید که نماز رو اول وقت بخونید هیچ ایرادی نداره. همینکه نیتش رو دارید که اگر کلاس نبود اول وقت می خوندید، کافیه. چون اعمال شما طبق نیتهای شما ارزیابی میشه.

پس مشکلی که باهاش مواجه هستید مانع از چله گرفتن نمیشه

از شما التماس دعا دارم

موفق باشید

 

تصویر دریافت سوالات

سلام وقتتون بخیر
سوال داشتم در میان چله  زیارت عاشورا خانم های که عذر شرعی هستن باید نائب بگیرن آیا نمیشود که آن چند روز که نمیتوانیم نماز بخوانیم را بعد قضا بخوانیم

تصویر روئین تن مهدی

سلام خدمت شما کاربر محترم

در مورد سوال شما چند نکته خدمت شما عرض میشه

1- اصل چله گرفتن با خالص کردن عمل و پرهیز از گناهان حاصل میشه. یعنی چله گرفتن الزاما به این نیست که کسی زیارت عاشورا بخونه.
2- گاهی خود شما قرار می ذارید که به طور ویژه چله زیارت عاشورا بردارید، این نوع چله گرفتن هم مشکلی نداره، منتهی اون شرط اصلی رو باید همراه داشته باشه که (پرهیز از گناهان و انجام واجبات باشه)
3- در مورد ایام عادت بانوان، دو نکته باز لازمه گفته بشه
* در ایام عادت، خوندن زیارت عاشورا و حتی سجده آخر اون هیچ ایرادی نداره. پس یا بانو در ایام عادت باز هم می تونه چله زیارت عاشورا رو به طور کامل بگیره
* در این ایام نمازهای روزانه اصلا بر حائض واجب نیست بلکه حرام هستش. و اصلا تکلیفی نداره که بخواد در موردش نائب بگیره یا اینکه بعدا قضا کنه. قضا در جایی معنا داره که تکلیف بر گردن ما باشه و به هر دلیلی نتونیم انجامش بدیم. در حالی که نماز بر حائض اصلا مشروع نیست، و چنین تکلیفی اساسا متوجه بانوی حائض نیست تا لازم باشه قضاش رو بجا بیاره.
جمع بندی
شما می تونید چله زیارت عاشورا بگیرید و حتی خود زیارت و دعاهای دیگه رو هم بخونید، و این چند روزی که نباید نماز بخونید هیچ خللی در چله شما ایجاد نمی کنه. شما در ایام معمولی هم در انجام نماز ، و در ایام عادت هم در پرهیز از نماز، خالصانه و بخاطر حکم خدا و رضای او عمل می کنید (چه در انجام و چه در ترک) و این یعنی همون خالص بودن برای خدا !
چله گرفتن مشروط به این نیست که به هر قیمتی نماز بخونید و لو اینکه اصلا نمازی بر شما واجب نباشه.

امیدوارم مطلب رو به شما رسونده باشم
موفق باشید

تصویر دریافت سوالات

سلام

یه سوال:  برای اینکه چشمم به نامحرم نیفته چکار کنم؟؟؟ دعایی هست بخونم ؟
ممنون

تصویر روئین تن مهدی

سلام مجدد خدمت شما کاربر محترم

در رابطه با سوال شما باید بگم که نگاه اتفاقی به نامحرم که از روی اختیار شما نباشه هیچ ایرادی نداره. و بعد از اون باید نگاه رو برگرداند. و در اون حین به طور مکرر ذکر «استغفرالله ربی و أتوب إلیه» گفت تا اثر اون نگاه از بین بره.

نکته اینکه : نگاهی به نامحرم حرام و گناه است که از روی لذت باشه یا اینکه پوشش مرد نامتعارف باشه که در این صورت باز هم و لو اینکه از روی لذت نباشه نباید نگاه کرد. قران در این زمینه این دستور رو داره که:

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ : و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند

اما یک بانوی عفیف خوب است که عادت کنه وقتی در جامعه حضور پیدا می کنه نگاهش رو پایین بندازه. و این نحوه عمل کردن ارزش و وقار یک زن رو بالا می بره به نحوی که این ارزشمندی رو خود شخص حس خواهد کرد.

اما بهر حال نگاه اتفاقی به نامحرم، نه گناه است و نه باعث میشه در چله گرفتن مشکلی ایجاد کنه. منتهی میشه با تکرار ذکر استغفار اثر احتمالی نگاه رو از صفحه دل پاک کرد.
برای اینکه انگیزه خودتون رو برای حفظ نگاه بالا ببرید می تونید به امتیازات و فضیلتهایی که در حفظ نگاه در روایات ذکر شده توجه بفرمایید مثلا :

1- دیدن شگفتیها:
رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: چشمهایتان را (از نامحرم) بپوشانید تا عجایب و شگفتیها را ببینید. غُضُّوا اَبْصارَکُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ
2- راحتی قلب:
امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: آنکه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت کرده است. مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ
3- نیک خویی:‌
همچنین آن حضرت فرمود: کسی که نگهاه هایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد. مَن‌ غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ

و یک دستور العمل هم هست که اساسا برای پرهیز از گناه در طول روز انجام داده میشه که بعد از نماز صبح 11 مرتبه سوره توحید خوانده بشه. کسی که این کار رو بکنه در اون روز مورد آسیب شیطان قرار نخواهد گرفت. یعنی على‏رغم خواستِ شیطان، هیچ گناهى او را دنبال نمى‏کند.

موفق باشید، همیشه