من نگران آینده دنیوی و اخروی فرزندم هستم

10:28 - 1402/07/26

سلام وقت بخیر
من پسر ۶ ساله ای دارم و خودم فرد مذهبی هستم اما شوهرم اهل نماز و  طاعت نیست و در منزل ماهواره و شبکه های غربی نگاه میکنه . به مخالفت های من در خصوص تربیت بچه و بلوغ زود رس او هم توجهی نداره .
تکلیف من به عنوان مادری که نگران آینده دنیوی و اخروی فرزندش هست چیه واقعا ؟؟؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/262142
تصویر مریم یوسفی تالی

سلام مجدد . متشکرم از پاسخ گویی تون استاد محترم . 

منظور من شبکه های کودکانه مثل جم جونیور و کیدز هست که با نشان دادن کارتن ها و انیمیشن های تحریک کننده جنسی . افکار پسر یا دختر خراب میکنه . کارتن های عاشقانه و احساسی . 

باز هم تشکر از پاسخ گویی شما 

تصویر روئین تن مهدی

سلام مجدد خدمت شما

بله، دغدغه شما بسیار بجاست. و این مدیریت شما رو می طلبه، اما چند نکته

1-حتی المقدور وقتی شوهرتون خونه نیست یا مشغول کاری هستند از شبکه های داخلی مثل پویا استفاده کنید.

2-اگر احیانا هنگام حضور شوهر از این کارتونها پخش شد، کودک خودتون رو به تغافل بندازید، مشغولش کنید.

3- این برنامه ها معمولا ساعت خاصی پخش می شن، برنامه بریزید و در همون ساعات با کودک خودتون بازی های عملی و هیجان انگیز راه بندازید. همبازی خوبی برای کودکتون باشید، درسته که ممکنه برای شما تکلف داشته باشه اما این به نفع شماست.

4- اگر با اصرار کودکتون مواجه شدید صرفا با توصیف سر بسته «این فیلمها زشته یا خوب نیست» ذهن کودکتون رو نسبت به این فیلمها پرهیز بدید. اگر دلیلش رو پرسید بازم سربسته بگید «چون خدا دوست نداره».

5- سعی کنید ذهن کودکتون رو از خوبیهای شبکه پویا پر کنید، اینکه سعی می کنه مخاطبش رو با خدا و شهدا و بهشت و خوبیها آشنا کنه، ازش اعتراف بگیرید که این عناوین خیلی زیبا و هستند، با اینکار سعی کنید سلیقه و انگیزه کودکتون رو به این شبکه های داخلی زیاد کنید که خود کودک شما انتخاب کنه که من فلان شبکه داخلی رو می خوام نگاه کنم. حتی اگر باباش حضور داشته باشه

موفق باشید

تصویر روئین تن مهدی

سلام خدمت شما کاربر محترم

سپاس از ارتباط شما با مجموعه

قطعا شما به عنوان یه مادر ، دغدغه مند تربیت دینی فرزندتون هستید که این چالش رو با ما در میون گذاشتید. دغدغه مندی شما جای تمجید داره. بر خلاف بعضی از مادران که نسبت به تربیت دینی و جنسی فرزندشون بی تفاوت اند.

اما راجع به سوال شما
اگر منظورتون از فیلمهای غربی این هست که فیلمهایی ناجور نگاه می کنند که البته وقتی این قضیه رو به بلوغ زودرس فرزندتون ارتباط می دید گویا همین منظورتون بوده که فیلمهای +18 نگاه می کنند. اگر منظوری غیر این مورد هست بفرمایید.
 اگر بخواهید ریشه ای به مساله بپردازید لازمه ببینید انگیزه و دلیل این اقدام شوهرتون چی هست؟ و اینکه آیا نقشی در این انگیزه دارید یا نه؟
آیا مسائل زناشویی رو مطابق میل ایشون هم بلحاظ کمیت و هم کیفیت تامین می کنید یا نه؟ آیا شهوت بصری ایشون رو تامین می کنید یا نه؟ که لازم می دونید و در این مورد هم مطالبی هست بفرمایید

ببینید ارتباطات و روابط بین اهالی خانواده روابط به هم تنیده ای هست که دومینو وار ممکنه روی هم اثر بگذارند. اگر یک خشت از ساختمان خانوداده سر جاش نباشه این نقصان در همین جا متوقف نمی شه. به عنوان مثال اگر مرد در مسائل جنسی تامین نشه، مجبوره که برای تامینش به راههای دیگه رو بیاره. مجبوره دچار گناه و اشتباه بشه هر چند مجاز به ارتکاب این گناهان و کجرویها نیست.

پس درسته که شما یک ایرادی رو از شوهر خودتون به ما ارائه دادید اما گاهی ریشه این ایراد به خود ما برمی گرده. در یک گفتگوی خودمانی وقتی در حقش خدمت قابل مشاهده ای کردید (مثل اوردن عصرونه و...) بعد از تعریف و تمجیدی که از شوهرتون می کنید و آمادگی پذیرش گفتگو و انتقاد رو در ایشون ایجاد کردید از شوهر خودتون دلیل این اقدامشون رو بپرسید؟ بپرسید ایا من در تامین نیازهای تو کوتاهی دارم که به این فیلمها رو میاری؟
درسته که ممکنه احیانا برای شما سخت باشه اما این رو بدونید که این از خود گذشتگی به نفع فرزند شما و در ادامه به خود شما و زندگی آینده شما برخواهد گشت. چون همون قضیه دومینویی که خدمت شما عرض کردم معضلات فرزند به امور روابط همه اهالی خانواده اثر خواهد گذاشت.

گاهی بعد از همون خدمت روزانه ای که برای شوهرتون ملموس هست بدون مقدمه بپرسید که "عزیزم احساس من برای تو مهمه؟" در این شرایط بعد از دریافت یک محبت و تعریف و تمجید، معمولا جواب شوهرها مثبته، بعد بگید که واقعا من ناراحت می شم که این فیلمها رو نگاه می کنی، حس می کنم با دیدن این فیلمها بهم خیانت می کنی و منو کنار زدی.
از فلسفه ممنوعیت نگاه به این فیلمها بگید که خدا در این گونه فیلمها هیچ خیری قرار نداده، بجز تشنگی بیشتر ، حسرت بیشتر، افسردگی بیشتر!
خدا طبق حکمتش نیاز مرد و ظرف تامین اون رو در حیطه زن قرار داده تا باعث ایجاد صمیمیت بیشتر و استحکام پیوند زناشویی بشه، اما دیدن این فیلمها فارغ از تربیت فرزند و معضلات اون، رو اهانت به خودم می دونم و منو از تو دورتر می کنه.

در گفتگوی دیگر از تبعات این گونه رفتارها بر فرزند بگید که به شدت قدرت دیداری فرزندان قوی است، بر خلاف قوه تحلیل و ارزیابی اونها. به قول معروف والدین الگوهای رفتاری فرزندان هستند و فکر می کنند هر کاری که می کنند درست هستش. بلوغ زود رس اولین معضلی است که بچه در معرض اینگونه فیلمها بهش مبتلا میشه، خود ارضایی و روابط اشتباه با دیگران که خدای ناکرده جوانبش به خود ایشون (پدر) هم  برمی گرده، فقط لازمه که کمی دورتر از زمان حال رو ببینن و از تجربیات دیگران و عواقب ناگواری که برای دیگران پیش اومده عبرت بگیرن.
اگر می دونید با این همه شرایط مقدماتی برای تاثیر پذیری، باز هم روی حرف شما حساب نمی بره سعی کنید نائب بگیرید که شوهر شما روی حرفش حساب می بره، خواهری، برادری و ...

اگر باز هم مقاومت می کنند پیشنهاد بدید که تلویزیون رو برای عموم خانواده قرار بده و فیلمهای اختصاصی خودشون رو از طریق گوشی تماشا کنند که باز امکانش فراهم هست.

نکته: درسته که یک اشتباه رفتاری است که شوهر شما بهش دچار هستش، اما این اشتباه رفتاری رو به شخصیت ایشون تعمیم ندید، به اصل و متن زندگی خودتون سرایت ندید، این رفتار باعث نشه که خوبیهای شوهرتون رو نادیده بگیرید و ناشکر باشید.

موفق باشید، همیشه