سوال اخلاقی: مراتب امربه معروف ....

10:04 - 1402/09/04

سلام

برای امر به معروف و نهی ازمنکر یکی از دوستان که طلبه هستند وقتی من خانم بی حجابی را دیدم خواستم تذکر بدم ایشون گفتند شما نباید اینطوری اعلام کنید اصلا مراتب امر به معروف بر همه واجب نیست.
درحالی‌که من فقط میگم عزیزم شالتون..

حتی اگر بد دهنی میکنن من چیزی نمیگم .اما ایشون می‌گفتند آیت الله قاضی اصلا اینطور امر به معروف رو قبول ندارند. پس باید چه کرد؟؟؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/268542
تصویر روئین تن مهدی

سلام خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از ارتباط شما با مجموعه اندیشه برتر

بهتر بود جنسیت خودتون رو بفرمایید چون در تذکر و نهی از منکر نسبت به جنس موافق یا مخالف گفتن بعضی تعابیر «مثل عزیزم» احکام متفاوتی داره. فرض رو بر این می گیریم که شما خانم هستید و از این لحاظ بکار بردن تعابیری مثل «عزیزم» که حاکی از دوست داشتن مخاطب هست ایرادی نداره. (که در غیر اینصورت بحث محدودیتهای گفتاری با نامحرم پیش می اومد و قضیه فرق می کرد)

در رابطه با سوال شما باید گفت که مراحل امر به معروف و نهی از منکر 1- انزجار قلبی 2- امر یا نهی زبانی 3- مرحله برخورد  فیزیکی و به قول معروف مرحله یدی است. که این مرحله کار حکومت و به اصطلاح کار نیروی انتظامی است.

اما چند نکته:

1- شما موظفید از مرجع تقلید خودتون پیروی کنید. مرحوم ایت الله قاضی هم جایگاه خودشون رو دارند اما شما مکلف به پیروی از نظر ایشون نیستید. ضمن اینکه توضیح ندادید که دوست شما در مورد نظر مرحوم اقای قاضی چه گفتن و نظر مرجوم آقای قاضی چه بوده که عملکرد شما بر طبق مبنای ایشون چیست؟

2- ما ایرادی در صدق این امر به معروف و نهی از منکری که انجام دادید ندیدیم یا حداقل متوجه منظور دوستتون نشدیم که ایرادش کجاست. امر به معروف و نهی از منکر در مفهومی کلی عبارت است از هر گونه تلاشی که به منظور اثر گذاردن بر دیگری صورت می گیرد تا وی را به انجام کار واجبی دعوت کند، یا از کار حرامی باز دارد. که شما هم چنین کاری کردید. شما با این جمله ای که فرمودید به مخاطب خود نشون دادید که کارش ایراد داره و ازشون خواستید که حجابش رو رعایت کنه و خود مخاطب هم همین برداشت رو کرده که شما در جایگاه نهی از منکر هستید.

اگر لازم می دونید که باز هم این بحث با همفکری دوستتون ادامه پیدا کنه در ادامه بفرمایید

لینک زیر در این رابطه شاید برای شما مفید باشد

http://btid.org/node/239554

از تلاش خداپسندانه شما که در امر نشر دین و رعایت ظواهر دین توسط دیگران کوشا هستید سپاسگزاریم و از خداوند برای شما توفیقات روز افزون خواستاریم

موفق باشید