سوال اخلاقی: پسرم میگه نمازاجباری به درد نمیخوره...

08:58 - 1402/09/08

سلام خداقوت

پسرم ۲۱ ساله است تقریبا یه ماه که نمازنمیخونه علتش رومی پرسم میگه نمازاجباری به درد نمیخوره گاهی هم میگه خوندم ولی حس میکنم نمی خونه باید چکار کنم؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/269383
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت ما

ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر

از دغدغه ای که برای تربیت دینی فرزندتون داشتید و باعث شد که این قضیه رو با ما مطرح کنید جای ستودن داره. امیدوارم این دغدغه رو به طور دائم و مستمر داشته باشید و در این راه بنا به فرموده قران صبر و مقاومت داشته باشید.

بدون تعارف عرض کنم که نوجوان یا جوان شما میشه گفت به لحاظ عقیدتی ضعیف هست و کسی که در عقاید خودش ضعیف باشه برای انجام واجباتش به توجیه و یک شبهه ساده پناه می بره. بخصوص وقتی دوستان و جامعه پیرامونی اهل نماز نباشند این توجیهات پررنگ تر خواهد شد. چون محیط به شدت بر انگیزه آدم تاثیر گذاره. اما این خود شخص هست که باید حتی در محیط کذایی، عقل و فطرت خودش رو سرلوحه خودش قرار بده و اصلا توجهی به کثرت آدمهای بی نماز نکنه. هیچ کدام از این آدمهای بی نماز که کم و بیش در بین اطرافیان هستند نه می تونن مشکلات دنیایی رو به حد مطلوب حل کنند و نه از گرفتاریهای آخرت که از بی نمازی ناشی میشه نجات بدن. پس تقاضای ما از شما اینه که این پیام ما رو به ایشون ارائه بدید و به ایشون بگید هر تصمیمی رو بر اساس عقل پاک ، و نه بر اساس جوّ زدگی و احساس بگیره.

اما اینکه گفته نماز اجباری بدرد نمی خوره، باید گفت که شما قرار نیست نماز اجباری بخونید، کسی شلاق بر نداشته که یالا نماز بخون. بلکه قراره که شما نماز عاقلانه بخونید، نماز عاشقانه بخونید. نه نماز اجباری و خشک.

اگر منظورتون از اجبار، نماز از روی کراهت و بی میلی است باید گفت که نوعا هر تکلیفی این گونه است. بقولا هر تکلیفی «تکلّف آور» است. چون هر تکلیفی بر سر راه تنبلی و هوای نفس آدمی گذاشته شده و بخاطر همین تکالیف در ابتدا با تکلّف همراه هستش. یعنی باید شخص، نماز خود با کلنجار رفتن با تنبلی و هوای نفس خودش بخونه و مبارزه کنه. بعد از مدتی که نماز رو با شرایط خوند، این غرور و تنبلی آدم آب می شه و ذوب میشه و کم کم نماز این شخص عاشقانه میشه. مثل نماز شهدا و نماز دوستان خوب خدا.
پس قراره نماز رو عاقلانه بخونیم نه اجباری.
هر عاقلی اینطور رفتار می کنه که وقتی کسی خدمت و نعمتی به اون میده، ازش تشکر کنه. حالا ما که کل زندگی مون غرق نعمت خداست حداقل بابت عقل و وجدان کاری خودمون باید نماز بخونیم.
نماز، یک سپر دفاعی است که آدم رو از منکرات و گناهان دور می کنه. چون نماز اگر با شرایط خودش خونده بشه یک کارخانه شویندگی است که باعث میشه طرف از گناه بدش بیاد. بخاطر همین کسانی که اهل نماز نیستند، ضریب احتمال ارتکاب گناهانشون بالاتر میره. بخاطر همین در قران اومده که وقتی در جهنم از جهنمیان سوال می کنند که چه چیزی شما رو جهنمی کرد، در جواب می گن که ما اهل نماز نبودیم. (40-49 سوره مدثر)

نماز عاشقانه بعد از نماز عاقلانه به تدریج پدیدار میشه. وقتی شخص با نماز، با تنبلی و غرور خودش مبارزه کرد، کم کم روحیه خشوع بهش دست میده و وقتی آدم خاشع شد کم کم نور محبت خدا به قلبش می تابه. اونوقت این شخص عاشق خدا میشه و برای اوقات نماز ساعت شماری می کنه. قران میگه:

«وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ؛ از صبر و نماز يارى جویيد؛ (و با استقامت و مهار هوس‌هاى درونى و توجه به پروردگار، نيرو بگيريد؛) و نماز، جز براى خاشعان، سنگین است». بقره/سوره۲، آیه۴۵.

حالا به پسر بزگوار خودتون بگید که در جامعه باشه اما از جامعه رنگ نگیره، و اگر دنبال نماز عاشقانه است (و نه اجباری) و دوست داره در بهشت با مامان و بابای مومن خودش همنشین باشه، بسم الله بگه.

شاید این لینک برای شما مفید باشه

http://btid.org/node/239652

پیشاپیش تلاش خیرخواهانه و خداپسندانه شما

موفق باشید